Netværks harddisk

  • jeg har lige i dag, købt mig en: RaidSonic ICY BOX IB-3221StU-B agter at bruge den som netværks harddisk, måske det kunne være sjovt, at have en fast harddisk, online, hvor jeg med et login, havde stor disk plads. jeg er helt nyt på dette område, så ved ikke lige meget om, denne box, også ville kunne dette, eller om der skal køre en PC, ved siden af, der kan styre login osv ? rettigheder osv ? har ikke lige modtaget den endnu, først lige bestil tidligere i dag, vil bare lige prøve at forhøre om lidt om den.


    nogen der ved noget om denne box, eller andre der kunne minde om, det er en NAS lagringserver.

  • har selv en icy box, og den fungerer glimrende som nas, har dog ikke afprøvet online delen af den, men mon ikke det fungerer ligeså godt som på de andre nas.


    kan dog anbefale at give den statisk ip, så den er nemmere at finde i netværket

    Intel® Core i7-2600K Processor
    ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
    Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler
    XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
    Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5" SATA 6
    XFX ProSeries Core Edition 750W
    Corsair Carbide 400R Midi Tower
    ASUS BW-12B1LT, Blu-Ray Writer SATA

  • okay...
    det var da dejligt at høre,
    ja.. har også lige forhørt mig, om at få en fast IP, så det får jeg nok en dag.
    når du nu selv har en, så ved du vel også, om der skal køre en OC med den, eller om den selv kan styre fx. loging, hvis den bliver slutte til en fast IP?

  • Der er internt på dit netværk den skal sættes op med fast ip, så du kan forwarde de rigtige porte til den.


    Eksternt har du sikker de-fakto fast ip. De fleste har dynamisk, men så længe dit udstyr (modem/router) står fast tændt så skifter du stort set aldrig ip. Jeg har haft min kørende i 2 år nu med samme IP selvom jeg principielt har en dynamisk IP udaftil.


    /ask

  • jeg har lige i dag, købt mig en: RaidSonic ICY BOX IB-3221StU-B agter at bruge den som netværks harddisk, måske det kunne være sjovt, at have en fast harddisk, online, hvor jeg med et login, havde stor disk plads. jeg er helt nyt på dette område, så ved ikke lige meget om, denne box, også ville kunne dette, eller om der skal køre en PC, ved siden af, der kan styre login osv ? rettigheder osv ? har ikke lige modtaget den endnu, først lige bestil tidligere i dag, vil bare lige prøve at forhøre om lidt om den.


    nogen der ved noget om denne box, eller andre der kunne minde om, det er en NAS lagringserver.


    Efter at have kigget på informationer for den enhed(datasheet link), kan jeg ikke se at den skulle kunne fungere som en NAS, der er ikke nogen tilslutning til netværk.
    Det ser ud til at det bare er en kasse til at smide en harddisk i, som muliggør at du kan bruge den som ekstern harddisk, via en USB forbindelse.


    Med hensyn til fast IP osv. er det som regel lige meget, eksternt (i forhold til din internet udbyder), kan man anvende en løsning ala dyndns.org, hvor man kan få en adresse der løbende opdateres, på dit lokal netværk er det som regel bedre at anvende reservering af IP adresse end at sætte det op statisk(reserveres i routers webinterface).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ja... der er internet, over fibernettet, så det er også rimeligt hurtigt, 30/30, men køre lige
    knap så hurtigt altid.
    har nu dynamisk IP, men når jeg finder ud af, at sætte den op, havde jeg nok tænkte jeg ville
    købe en fast ip, så meget koster det heller ikke, 99 for at opratte, så 39 pr. mdr.
    men min router står ca. altid tændt, har også et par gang, chekket min IP, den var faktisk over
    et par dage den samme, men det er som du siger nok fordi den ca. næsten aldrig er slukket.
    så måske jeg bare skulle fortsætte med det, for så meget skal den da nok heller ikke bruges.
    så kan lige tjekke op på det, når den skal bruges.

  • hov.. det er da rigtigt... jeg fik lige annulleret den odre, ved da ikke lige hvorfor jeg var
    kommet til det.
    bestiller så lige en anden i morgen, er blevet for træt, kommer bare til at lave flere fejl.
    en NAS server, kan den ikke køre helt for sig selv, når jeg ellers har fået den sat op

  • Hvis du kan komme med et budget, kan vi give dig nogle forslag på en fornuftig NAS.


    Efter min mening skal man være forsigtig ved køb af NAS, det er ikke kun hardware der har betydning, softwaren skal også fungere rimeligt (og dertil er det vigtigt at producenten holder deres produkter opdateret løbende).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • jeg skull nok holde mig inden for 1000, for ved ikke hvor meget jeg kommer til at bruge den NAS server, vil bare lige prøve, om jeg kan finde ud af at sætte en sådan op.
    for det kunne da være en meget dejligt mulighed, at have.
    synes så ogås det var en fordel, jo mindre strøm den bruger.

  • nu kiggede jeg lige selv en smule på det, som jeg ser det, ud fra den meget begrænset viden jeg har, så synes jeg denne: http://www.edbpriser.dk/nas-la…on-ds212j-id-6185688.aspx
    ser ud til at være en meget god mulighed.
    du har mulighed, for op til 6 TB, i 2 diske, ved ATA300 og den bruger ikke meget strøm.
    ved ikke lige, hvor meget den CPU har at sige ?
    det er vel mere hvis den fx. skulle trække en hjemme side, det kunne have lidt at sige ? med fx. mange login osv.
    den var da måske også en mulighed, at den kommer til det en dag.

  • jeg fik lige kigget denne video: http://www.youtube.com/watch?v=cuTf-l2Cy-s
    nu er det da sikkert, det er den NAS; jeg køber, for den kan det meste, det har flere muligheder, end jeg lige havde tænkt jeg havde brug for. Den bruger ikke meget strøm, og vågner hurtigt op fra dvale, som den går i når den ikke bliver brugt.
    det bliver sagt den heller ikke siger meget, man kan da heller ikke høære noget, på den video.
    så som jeg ser det, må den NAS være det bedste køb til prisen, som enda er lav, i forhold til hvad den kan.

  • At vælge en synology ds-212j, syntes jeg lyder som en fornuftig ide.
    Man får rigtigt meget for pengene, rimelig CPU og RAM, samt naturligvis deres software (som jeg nævnte før er regelmæssige software opdateringer vigtigt).


    Angående det med ekstern IP, så syntes jeg ikke du skal ofre de 39kr/mdr på det, når det ikke er et alt for krævende setup.
    Synology har med garanti en klient til dyndns.org eller tilsvarende tjeneste(ofte kaldet DDNS) i deres software.


    Jeg giver lige en kort forklaring på hvordan det virker:
    Du registrerer dig på den tjeneste du ønsker at anvende, dertil registrerer du et domæne du vil bruge, f.eks. blabla.dyndns.org
    Du installerer et klient program på din NAS (eller router, hvis den også kan gøre det), som holder kontakt med DDNS tjenesten og fortæller hvilken IP adresse man kan finde dig på, på internettet.
    Altså kan man mere eller mindre altid finde dig på det domæne du registrerer.


    Det er en smart løsning, til det du forespørger, fordi det typisk er gratis (er det som regel, hvis man vælger et subdomæne (altså blabla.tjenestesdomæne.tld i stedet for blabla.tld)), ulempen kan være at der kan være et mindre mellemrum fra IP adresse ændring til det bliver opdateret i DDNS tjenestens systemer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • var også hvad jeg tænkte, da jeg så den, så den bliver købt her en af de kommende dage, så jeg kan prøve at sætte en sådan op.
    nej... den mulighed, var jeg nok også gået væk fra, efter som jeg ca. aldrig, slukker min router, så har jeg nok meget den samme. Det bliver nok heller ikke fordi, den skal bruge så tit, så kan jo aldtid kigge hvad min IP er, inden nogen skulle hente noget.
    okay.. det var da måske også en mulighed, jeg kigger lige på hvordan det er, når jeg får den.
    men tænker jeg nok hellere, vil køre med IP, så der ikke kommer en tredje part ind over.
    ved ikke lige meget om IP, har ikke brugt det meget, mange år siden, det blev brugt en smule.
    men det er vil også gratis, hvis man fx. finder et gratis program ?

  • Hvis du kan leve med muligheden for at du ikke kan tilgå serveren ved et udfald, så behøver du naturligvis ikke at anvende en DDNS tjeneste.


    Så vidt jeg kan se, er der allerede en DDNS klient indbygget i Synologys software, som ser ud til at kunne fungere med no-ip.com tjenesten (som har en gratis kontotype).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • okay.. forstår jeg ikke meget af, men jeg får den købt, her en af dagene, ser om jeg ikke kan få den til at fungere, eller prøver jeg at få lidt hjælp, her inde.
    men tak for hjælpen, fik da bekrægtigt, at den jeg ville købe, var et gold valg.

  • Hvis du kan leve med muligheden for at du ikke kan tilgå serveren ved et udfald, så behøver du naturligvis ikke at anvende en DDNS tjeneste.


    Så vidt jeg kan se, er der allerede en DDNS klient indbygget i Synologys software, som ser ud til at kunne fungere med no-ip.com tjenesten (som har en gratis kontotype).


    Hej igen, jeg fik i dag hentet min NAS, har fået den sat sammen, men når jeg under installationen, skriver den:
    Din Diskstation har ikke installeret noget DSM. Installationenguiden, vil hjælpe dig med at installere DSM og gennemføre de grundlæggende konfigurationer.
    Angiv stien til installationsfilen.
    her skal jeg vel vælge disk i den NAS ?
    først havde jeg sat en i, men kunne ikke finde andre diske, end dem jeg havde på min stationære, hvor jeg kørte installationen fra.
    satte så en disk mere i, for at se om den disk måske var i stykker, men kan stadig ikke se de diske.
    kunne se NAS da jeg startede installationen, men kan så ikke rigtigt komme videre.
    de har tidligere begge virket, og der er ikke sket dem noget.

  • Nej, stien er en sti til der på din installations-cd hvor DSM installationsfilen ligger.


    Hvis du endnu ikke har installeret DSM (Styresystemet på NASen), så vil jeg anbefale dig at du i stedet for at benytte den der er på CDen bruger den nyeste direkte fra Synologys hjemmeside, da de lige har opdateret til DSM4.0 (som virker rigtigt lækker). Den kan findes her:


    http://www.synology.com/support/download.php?lang=dan


    på den side vælger du antal diske og model og så kan du hente den seneste firmware. Hvis det er en DS212J så er det direkte link:
    http://ukdl.synology.com/downl…/2198/DSM_DS212j_2198.pat


    Under installationen vælger du så bare den fil når den spørger efter stien til installationsfilen


    EDIT: Hav kun diske i NASen hvor der ikke er filer på du skal bruge, de skal formateres i selve NASen inden den kan bruge dem (sker hvis du følger guiden efter installation af DSM).


    /ask

  • okay...
    jeg prøver at installere den download senere, for installatioen fra cden blev ikke færdig.
    ja... ved at de diske mister derers data, når man formatere, men der er vidst heller ikke på.
    prøver om jeg kan få det til at virke nu, eller spørge jeg nok igen, men ellers tak for hjælpen. :)


  • Det er nice at have en Nas box. det kan man altid bruge. men det du kan gøre med et login osv som du snakker om er at finde en gammel computer. eller evt bygge en computer til samme formål og installere Windows Home server 2011 på den. det får du også mange andre fede features med. som at den kan back up all eller 10 af dine computere om natten helt af sig selv. den kan enda tænde dem back dem up og slukke dem igen hvis du konfigurer det rigtigt. du kan stream media til en computer Uden for dit netværk. hvis du er på ferie eller ligende. du har altid din data lige ved hånden og. Whs 2011 er utrolig nemt at sætte op ( Hvis din router er UPnP ready!)


    hvis den ikke er skal du selv åbne for nogle porte på din router.


    Kan kun anbefale det

  • Har du haft fat i Synology NAS? Alt hvad du skriver der kan klares fra den undtagen at vække computere for at lave backup.


    Mht til port-forwarding klarer den også fint det for dig. Med musik og media er der apps til iPhone/android så du har adgang fra din telefon også.
    Moderne NAS kan efterhånden så meget at det for de fleste er alt for overkill med en windows server (hvorfor i øvrigt vælge en windows server?) medmindre man har helt specifikke ønsker som ikke kan klares på anden vis.


    /ask