Min pc slukker automatisk

  • Hej alle


    Jeg har et problem med min computer, den er forholdsvis ny, dog er der nogle problemer med den.
    Den bliver ved med at lukke ned, ligesom som om den mister strømmen i 1 sekund.
    Derefter kan jeg tænde den normalt igen.


    Der er ingen problemer med hardwaren!
    Min cpu og gpu ligger imellem 40-50 grader når jeg kører spil på den, kan dog sagtens force den op på de 100 grader. Men jeg har indstillet min bios til ikke at lukke ned hvis computeren bliver for varm, og jeg har tested dette ved flere tests hvor både min gpu og cpu har været langt over de 80 grader. (den er normalt sat til at lukke ned ved 76 grader).


    Så lad nu vær og kom med at sig det er fordi den bliver for varm.
    Det jeg søger er enten fejl på software eller en virus der gør det, og håber en af jer ved hvordan jeg finder frem til fejlen, så jeg kan få den rettet.


    Computeren begyndte på det efter HFI relæet slog ud, og strømmen gik i huset. Siden har jeg kun haft problemer med at computeren slukker automatisk, selv på standby.


    På forhånd tak ;)

  • "Så lad nu vær og kom med at sig det er fordi den bliver for varm."


    Den bliver for varm!!! Men... Jeg tror det problem du har, kan være på grund af strømforsyningen - Det er ikke sikkert det er derfor, men prøv med en anden strømforsyning, og se om det ikke løser dit problem.


    Se at få de temperaturer under kontrol - Du må ikke kunne presse din cpu over 60 grader, og dit grafikkort må ikke kunne presses over 80 grader.

  • Ikke helt korrekt Dnope. Stresstest (som han nævner?) får typisk varmen godt op. Og grafikkort kan sagtens komme over de 100 grader - det kommer helt an på hvilket kort og hvilket mærke.


    Anyway - kig lige maskinen efter for støv (frem med trykluften) og prøv at lån en strømforsyning (som kan klare din hardware self.)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ikke helt korrekt Dnope. Stresstest (som han nævner?) får typisk varmen godt op. Og grafikkort kan sagtens komme over de 100 grader - det kommer helt an på hvilket kort og hvilket mærke.


    Anyway - kig lige maskinen efter for støv (frem med trykluften) og prøv at lån en strømforsyning (som kan klare din hardware self.)


    GPU'erne et typisk bygget til max. 90 grader - Derfor jeg skriver 80 grader, jeg kender ikke til GPU'er som er bygget til at skulle arbejde ved over 100 grader.

  • Til dem der ville vide hvad min computer består af:


    Min computer består af et splinternyt zotac 550ti amp, med 1 gddr5 ram
    en ny strømforsyning "Energon 750w".
    En amd athlon II x4 640 proccessor 3Ghz
    4gb ddr2 ram




    systemet er windows 7 ultimate.
    mit grafik kort og min strømforsyning er ikke mere end 3-4 måneder gamle.
    har ingen ide om hvilket motherboard, bare et random et :b


  • Først og fremmest clear cmos ordentlig,dernæst ville jeg også prøve ny psu,og er du uheldig er dit mb gået i ged.


    Jeg er enig med ovenstående, da din PSU er af ringe kvalitet (Energon er ikke et godt mærke), vil jeg anbefale dig at prøve med en anden PSU først.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har googled min psu, og det lader til at flere har præcis det samme problem som mig.
    Og de siger bl.a. også at Energon ikke er et særlig godt mærke.


    Nogle der kan komme med nogle gode mærker udover Corsair?

  • Har du specifikt noget imod Corsair, eller vil du bare have nogle alternativer? (Corsair laver alligevel ikke deres egne PSUer)
    Et eksempel på en fornuftig PSU er f.eks. en fra Corsairs CX serie, her 600W v2 udgaven: LINK


    Andre producenter der sælger rimelige strømforsyninger: Antec, Seasonic, thermaltake, cooler master
    Når det er sagt, så er det naturligvis ikke alle deres PSUer der er lige gode(især ikke i den billige ende), Seasonic er den eneste på listen der selv laver deres egne PSUer, så det er en god ide at læse nogle anmeldelser, du kan fortælle hvilken en du kigger på inden du bestiller.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.