Hjælp til et problem

  • Hey Tweak.dk


    Jeg står med et problem som jeg snart ikke aner hvordan jeg skal løse det.
    Jeg har snakket med mange om mit problem, men de ved simpelthen ikke hvad det kan være.
    Så i håb om en løsning inden pc'en bliver skiftet ud, prøver jeg at beskrive mit problem her inde.


    Problem: Star Wars The Old Repuplic. Inde i spillet, findes et sted der kaldes Imperial fleet. Kort sagt, et sted hvor alle kan mødes fra galaxen. problemet for mig er at når der er mindre end 50 spillere, kører spillet fint med alt på low options i gfx. så snart der er over 50+ på, så har min pc svært ved ikke at lagge. Nogle steder hvor man går og quester, selv der kan den lagge, som om der er hunredsvis af spillere på omkring mig.


    Har prøvet at update mine drivere, virkede ikke.
    Geninstallere spillet, virkede heller ikke.
    Er ved at være på det punkt, hvor jeg har lyst til at sælge min pc og købe en helt ny til 16.000kr+ bare for at sikker på den kan køre de spil jeg vil med flydende grafik.


    Opsætning:


    Bundkort: ASRock 990FX Extreme3
    CPU: AMD Phenom II X4 model 925 2.8 GHz Quadcore
    RAM: G.skill 4x2 GB PC3-12800 1600 MHz
    GFX: XFX Radeon 6950 HD DD (dobbelt blæser på) 1 GB GDDR3 256kb (busrate tror jeg det hedder)
    HD: WD Caviar Blue 500GB 16MB cache


    net hastighed: 50/50


    Alt mit hardware, undtagen min cpu, er under 3 mdr gammelt.
    Hvad kan problemet være?
    Hvordan løser jeg det?


    Håber i kan hjælpe mig. :D

  • Nu kan der være flere grunde til at du har de problemer der, og det er slet ikke sikkert, at en investering i et nyt system vil kunne løse det for dig.


    Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan spillet er bygget op online, siden jeg ikke spiller det. Faktum er jo, at online spil ikke er bedre, end de servere som de ligger på.
    Spiller du på en server, som ligger langt væk fra dig og der er en masse trafik på den linie som serveren bruger, så vil du opleve lag uanset hvilket HW du så end har. Det bliver aldrig bedre end serverens linie, sådan er det, så lag vil du rende ind i online, næsten uanset hvad, det gør alle.


    Der hvor dine quests giver lag, kunne du prøve at finde ud af om spillet i sig selv er CPU afhængig, er det sådan, så kunne du jo prøve lige at give din CPU lidt mere saft og kraft via OC , så smide den CPU op omkrig de 3.3-3.5Ghz og se om ikke det virker.


    Det kan osse være halvdårlig kodning af spillet, som er skyld i det, og er det der skoen trykker, så kan du ikke afhjælpe det, det er kun udviklerne der kan det.


    Dit HW er jo mere end nok til det spil, måske lige som du selv er inde på, din CPU, men OC den så den udnytter dit GFX så godt , som muligt. Fordi kører du standard på den, så leverer din CPU slet ikke kraft nok til at udnytte dit GFX.


    Jeg ville OC den CPU omkring de 3.5Ghz og så lige se om ikke det har fjernet langt de fleste af dine problemer og så gå gennem dine ram indstillinger i bios med en tættekam, både hvad angår volt men osse timmings.


    Sørg for at du har alt fuldt opdateret, osse bios på bundkort.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • nu er det ikke noget jeg har undersøgt nærmere men jeg syns jeg har læst og hørt rundt omkring at SWTOR generelt har lagg problemer. prøv at søg lidt på diverse SWTOR forummer om ikke er der er andre der har samme problemer, og om ikke der er en løsning der. jeg mener det er ea der hoster deres servere og syns jeg tit har oplevet problemer med deres servere også.

  • Ebo


    Jeg sad igår aftes med en kammerat og fandt ud af, at min CPU den understøtter slet ikke de ram jeg kører med. Den understøtte som maks ddr3 1333 MHz. Så allerede der har jeg et problem. Det med at min CPU ikke er kraftig nok til mit GFX, var jeg dog ikke klar over, så jeg takker for et godt svar fra din side af.


    Det med server opstilling/hosting, ved godt det er rimeligt nyt og kan volde problemer, men problemet er, at vi er 5 fra min skole som spiller det sammen, på samme server, og jeg er den eneste med problemer. Så jeg går stærkt ud fra det er min CPU der er min begrænsning pt.


    Har kun standard køling på min CPU, tror du selv den kan køle den på de 3.3 GHz??

  • Jeg sad igår aftes med en kammerat og fandt ud af, at min CPU den understøtter slet ikke de ram jeg kører med. Den understøtte som maks ddr3 1333 MHz. Så allerede der har jeg et problem.


    Har kun standard køling på min CPU, tror du selv den kan køle den på de 3.3 GHz??




    Din kammerart bilder dig noget ind, så længe dine RAM er hurtigere end det din CPU understøtter, så er det fint. Hvis du havde haft 1333mhz RAM - Så havde du haft et problem...


    Du kan godt overclocke den til 3,2ghz med standart køleren.


    Man bør altid købe en anden køler til sin CPU, ligemeget om det er AMD eller Intel - Køleren som bliver solgt med CPU'erne er for dårlige, og er derfor tit skyld i støj.

  • Dnope


    Takker for dit gode svar, har dog et spørgsmål til dig personligt.
    Kan se i din tekst at du har/haft en FX 8150 CPU, som jeg faktisk
    overvejer at købe til mit system.
    Ville det gavne mig at købe en FX-8150 CPU??

  • I forhold til din Phenom II x4, så er en FX-8150 selvfølge betydeligt hurtigere, men! Jeg tror ikke du vil mærke en voldsom forskel i de fleste spil endnu, de fleste spil har ikke glæde af de ekstra kerner.



    Hvis vi antager du vil købe en FX-8120/FX-8150 - Så gælder følgende:


    Hvis du overclocker - Så tag en FX-8120 den kan overclockes næsten lige så højt, og er derfor det bedste køb.


    Hvis du ikke overclocker, så får du det du betaler for. Her snakker jeg FX-8120 vs. FX-8150.




    Problemet med dit system ville være at dine ram er lidt sløve til en overclocket FX-8120 f.eks. Der vil jeg anbefale 2 kit af ialt 8gb: http://www.memoryc.com/compute…e68624dualchannelkit.html


    Alternativt kan du jo vente med at overclocke en FX-8120, og vente med at købe bedre ram indtil du skal overclocke - Men! Jeg gætter på ram priserne stiger inden for få måneder.


    I dag synes jeg en Phenom II x4 er lige sløv nok.... Overclocket eller ej. Men det handler jo altid om penge, og du kan jo trække dine spil med en Phenom II X4 selvom den måske ikke er det optimale, så valget ligger hos dig, hvad vil du give for at din computer får et lille skub til, og en bedre fremtidssikring, det er jo ikke en nødvendig investering endnu:)




    mvh.

  • Angående OC, så er jeg meget nybegynder på det punkt, så det holder jeg mig lidt fra endnu.
    Ny CPU ville nok hjælpe mig lidt i den rigtige retning, men overvejer kraftigt at bruge 10.000kr på en helt ny Core I5/I7 pc med andet hardware end mit, da det endtil nu faktisk ikke vist sig at være godt nok til det jeg kræver.


    Men jeg er vist også lidt krævende efterhånden, eksempel er jo at jeg gerne vil have et system som kan trække Star Wars The Old Repuplic på maks, sammen med World of Warcraft, MW3 osv i den dur, da det er den slags spil jeg bruger mest tid på.


    Men kommer nok også til at rendere på et tidspunkt i løbet af min uddannelse, men hvor meget og hvor lidt, ved jeg intet om endnu. Så den skal kunne lidt for at sige det mildt.

  • Dine SWTOR problemer lyder ikke som noget jeg kan genkende som et "known issue" fra forumet. Er du sikker på at Shadows er slået fra? De har det højeste ydelseskrav udover "high shaders" og så self. Bloom.


    Men nu er spillet så sandelig heller ikke for de "små" computere. Der er plads til optimering fra udviklernes side, samt en relativt dårlig motor til opgaven.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • settings står på low, så ja alt er slået fra som kan slåes fra. bloom har jeg selv slået fra. så må ærligt erkende, jeg aner ikke hvad mit problem er.


    Men oververjer kraftigt at købe denne maskine, som jeg har kigget lidt på.
    http://topdata.dk/product.asp?product=8103


    Har bland andet læst på diverse forums omkring AMD/Intel's CPU'er, og må nok sige at de test diagramer jeg har set indtil nu, der er det Intel der virker som en løsning for mig.
    En af mine kammerater sidder selv med et intel maskine og han ingen problemer med SWTOR

  • På sin vis forstår jeg ganske godt dine frustrationer, som du føler er et stort problem i de spil, som du godt kan lide at bruge tid på.


    Jeg ville dog tage en dyb indånding, og i første omgang gøre det den billige vej rundt.


    Jeg ville investere i noget lukket vandkøling, som Corsairs H60/70/80/100 eller tilsvarende fra Antec Kühler H2O 620/920, så er din køling i orden til at begynde at lege med OC og hive den gratis ekstra kraft ud af den CPU, som du allerede har.


    Indtil du får læst dig på på OC og sat dig lidt ind i tingene, så du ved hvad du skal skrue på uden at noget går galt og brænder af, så kan du jo benytte det lille utility, som Asrock allerede har givet dig muligheden for at bruge, nemlig AXTU: all in 1 tuning utility, som du kan finde her under downloads til dit bundkort i seneste udgave.


    Asrock


    Så ville jeg osse give deres ram utility Xfast ram en chance, og se om ikke det lille program, kunne optimere indstillingerne for dine ram, så de kører næsten maksimalt, så må du nok selv lige fintune dem, når du er blevet mere fortrolig med OC. Programmet findes osse under download siden ;) .


    endelig har du muligheden for at bruge, programmet Turbo UCC, som er et utrolig enkelt værktøj til at begynde at OC, 1 click og alt bliver gjort for dig.
    Normalt ved brug at de simple OC værktøjer, kommer din maskine ikke op på max., men til gengæld kommer den så heller ikke derop hvor den ikke kan tåle det og du kan gøre det uden at risikere at brænde noget af ved det.


    Det er en sikker måde at komme igang på med OC, igen indtil du bliver fortrolig med hvad du skal skrue på, for at få det allerbedste ud af dit nuværende system ;)


    Sørg for at du har bios version 1.20 som er den sidste, det kan du normalt chekke i din post load skærm, når du starter maskinen op, så kan du se det inden maskinen begynder at loade win 7, ellers findes den osse under downloads på Asrocks website.


    Du har stadigvæk en masse muligheder, som du ikke har udnyttet endnu og dem ville jeg i hvert fald prøve inden jeg besluttede mig for at smide 10K efter et helt nyt system.
    Du vil finde meget glæde og få en langt bedre forståelse for hvordan det hele virker, når først du lige kommer lidt ind i det.
    Intet slår den følelse, af at have fintunet sit system, så alt bare spiller 110% i forhold til hinanden og alt kører som det skal, det er en erfaring du vil sætte pris på hen af vejen til fremtidige systemer, fordi hvem vil ikke gerne have og udnytte den ekstra gratis ydelse, som allerede er der tilrådighed, og bare venter på at du finder ud af at udnytte den ;) :9xo .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Må nok ærligt sige at det er nok også en mulighed.
    Har dog sat og læst lidt om OC på lidt forskellige sider og sådan.
    Og jeg må nok erkende at jeg er ikke blevet fandes klogere af det, så skal min maskine OC's, bliver det en af en anden end mig, da min forstand pt, ikke formår at blive klog på det, og samtidig skal tænke på min uddannelse jeg er igang med.



    Jeg takker tusind mange gange for de gode svar i alle er kommet med, tror det er på tide at lukke denne tråd.


    Mvh Stoxo