Gigabyte ga-x58a-extreme

  • Hejsa


    Håber særiøst der er nogen som kan hjælpe her.
    Jeg har en pc bygget på et Gigabyte GA-X58a-Extreme med en intel core i7 920, 6x 2gb corsair 1333 xms3 ram, 2 x wdc caviar black diske i raid0.


    Oprindeligt havde jeg 6gb ram totalt i maskinen, opgraderede der efter med yderligere 6gb af nøjagtigt samme type Corsair ram. Computeren ville kun se de 8gb hvorfor jeg opgraderede bios'en - nu kunne computeren så se alle 12gb ram.. Men begyndte og blive ustabil, jeg har her efter reinstalleret win7 3 gange og nu er det næsten kun blå skærm.


    Jeg har kørt memtest og alt og kan ikke finde nogen fejl, men hvad gør jeg her fra?? Enten er det mobo'et som er dødt, eller rammen ??


    Jeg er dog lidt træt af blindt bare og skifte dele i maskinen, nogen som har nogen gode forslag til hvordan jeg får live i kassen igen????


    Arvad

  • Kan du loade XMP (ramprofile) i BIOS?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg kan manuelt ændre ram settings i bios'en men om jeg kan loade den xmp profil ind i bios'en er jeg i tvivlom.. Må indrømme jeg er lidt grøn på dette område...

  • Er det nyeste BIOS-update?


    Måske skal dine ram have mere volt, så gå lige ind og se, om de får den rette mængde i BIOS.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ja det er nyeste Bios - jeg tog igår 3 af de 6 moduler ud, og maskinen kørte umiddelbart stabilt, men men men ca. 3 timer senere bragede den ned med BSOD "fault in nonpaged area" igen, så nu prøver jeg med de andre 3 ram klodser jeg har.


    Var ved at overveje at hente noget nyt ram, men det virker også lidt dumt hvis det nu ikke er rammen den er gal med...


    Maskinen har kørt stabilt i ca. 3 år, og nu er der bare problemer efter jeg satte de ekstra 6 gb ram i og opdaterede min Bios.

  • Prøv lige og chekke volt til dine ram, og se om indstillingerne har ændret sig siden du opdaterede din bios, det kan ske sommetider.


    Du kan osse komme ud for at dit bundkort undervolter lidt, når du har fyldt alle ram slots, så det skal du lige være obs. på. Det sker for mange x58 bundkort.


    check osse lige volt til dit chipset,især når alle ram er sat i maskinen.


    Aflæs i bios hvad du har sat volt til, så brug hwmonitor til at se hvad der rent faktisk kommer ud til både chipset og ram. Er der forskel på de 2 målinger, så oplever du det man kalder v-drop og falder dine volt under specs for dine ram, så kan det sagtens være skyld i den ustabilitet, som du nu oplever.


    hwmonitor


    Du kan se efter i bios, om du har en funktion ved dine ram, som hedder noget i retning af CCL. Det findes på flere Gigabyte bundkort og forebygger v-drop.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.