NAS server til backup

  • Hey


    Mine forældre vil gerne have en backup løsning da min far lige har startet firma op. Derfor foreslog jeg dem en NAS server.


    Den skulle stå ude ved mig, som altså er en anden lokation. Derfor er det et krav at man kan sætte det op på en måde så mine forældres computer sender nogle bestemte filer over nettet på et givent tidspunkt. Desuden skal der være mulighed for at kunne køre RAID 1 på den, for sikkerheden. Den må også meget gerne have en mulighed for at kunne slukke når den ikke bruges, for at spare strøm (regnede med at den skulle køre med nogle 2 TB green diske fra WD), og evt. en mulighed for kryptering af filerne.


    Da jeg ikke aner noget om NAS servere ville jeg høre jer herinde, dog har jeg hørt at QNAP skulle være et godt mærke.. :)


    Kender i nogle der kan opfylde de krav jeg nævner ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Tag en Synology eller QNAP der passer til behovet. Alle Synology kører med samme software, så mulighederne er de samme eneste forskel er hardware - det samme for QNAP.


    /ask

  • Men hvad for noget hardware er så godt nok til mine behov? Og nu siger du de kører med samme software, spørgsmålet er jo så bare om det software dækker mine behov ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

    Rettet en gang, sidst af FonZi ().

  • Nu har du ikke skrevet ret meget andet om dine behov end at den skal kunne tilgås ude fra nettet, og det kan alle NAS.


    Backup software der findes rigtigt meget forskelligt, og du vil kunne bruge stort set det hele. NAS fra Synology og QNAP kan hvad du vil have dem til (er jeg ret sikker på), men prøv at skitsere dine behov meget mere specifikt.


    Hvordan skal de tilgås, er det f.eks ok med FTP? Hvad med andre krav til NASen?


    Vil du køre Raid 1 eller 0 skal den bare være med minimum 2 diske.


    /ask


  • Nåe ja man kunne selvfølgelig bare sætte en ftp server op på den så kan man jo bare bruge et hviklet som helst backup program .. Krypterings delen foregår vel alligevel også i selve backup programmet ?


    Ved du om de slukker eller går på standby når de ikke bruges ?


    Og mht til hardware hvad har det så at sige ? Hvor stor er forskellen på en med 256 mb ram og 1 gb ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

    Rettet 2 gange, sidst af FonZi ().

  • Hvis det udelukkende er til backup og let serverbrug, for enkelte bruge samtidigt, så er en 212j eller 212 nok. Man kan selvfølgeligt altid købe noget bedre/dyrere men det er ikke altid det er nødvendigt.


    Mht. standby og skema til tænd/sluk så kan det sættes op fra NASen.


    /ask