ældre højtalere gennem forstærker til gammel plasma tv?

  • jeg har 2 ældre(men fantastiske) højtalere og jeg kan godt sætte dem direkte til fjernsynet(ja det er så gammelt) men! jeg vil sgu gerne have forstærkeren imellem for at få mest ud af lyden ;)


    tv'et er et 7 år gammel lg plasma. den har dvi, vga, scart og selfølgelig de almindelige højtaler input. er det muligt at fyre en forstærker ind? måske med nogle mod'et ledninger eller en expansion eller noget som helst.


    lille side question kan højtalere, som ikke bliver fodret med helt nok watt, gå i stykker af for lav watt?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Hvordan vil du sætte dem direkte til TV'et? Har TV'et indbygget forstærker? Har jeg ikke hørt om før..


    Men ligemeget hvad, så må sådan et plasma TV da have AUX udgang? Ellers så brug headphone udgangen og så sådan et kabel her:


    https://www.mycablemart.com/st…s/products/1806_small.jpg



    De kan findes på alle elektronik hjemmesider til billige penge (selvfølgelig afhænger kvali af prisen). Det sorte stik (som oftest er hvidt) og det røde stik skal bare i forstærkerens AUX indgang eller hvad der nu er af indgange på den.


    Hvis TV'et ikke har enten AUX udgang eller headphone udgang, så kan du få et scart-stik som giver AUX ud. Du må lige sige til, hvad der er og ikke er, så skal jeg nok linke et produkt til dig.


    Til sidst: Højtalere tager nemmere skade af for lidt watt end for meget. Hvis du skruer meget op for en for lille forstærker, så forvrænger det lyden og højtalerne kan tage skade, så bare sørg for ikke at skru så meget op at det skratter osv.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • mange tak! og ja det er en så gammel model den ikke har AUX.. det er den scart sjover jeg skal have fat i ;)


    man kan simpelthen bare sætte rød til rød og sort til sort direkte på skærmen hvilket er rimeligt smart. det er dog nok fordi den ingen højtalere har :)


    men er der mulighed for at jeg kan bruge coaxial audio kabel ? da jeg nemlig har 2 af dem liggende

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • mange tak! og ja det er en så gammel model den ikke har AUX.. det er den scart sjover jeg skal have fat i ;)


    man kan simpelthen bare sætte rød til rød og sort til sort direkte på skærmen hvilket er rimeligt smart. det er dog nok fordi den ingen højtalere har :)


    men er der mulighed for at jeg kan bruge coaxial audio kabel ? da jeg nemlig har 2 af dem liggende

    Tror det bliver svært, hvis fjernsynet ikke har den udgang. :)


    Sådan en adapter her skulle gerne kunne klare det:


    http://www.av-connection.dk/?PGr=139&ML=411


    Og så bare rød og hvis fra scart-adapteren til aux ind på forstærkeren. :)


    EDIT: Bare ud af nysgerrighed; hvad har du af TV, højtalere og forstærker? :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • jamen højtalerne er dali old school style så kunne ikke lige finde dem online de kan nok ikke findes mere medmindre man kender deres præcise navn, de spiller dog fantastisk og meget højt! (har dog ikke lige prøvet at fyre dem op på tv'et pga jeg ikke vil skade dem)
    same story med forstærkeren som er en ældre NAD igen men ifølge ham den gamle skulle den kunne leverer 200*2watt tror jeg han sagde.
    og tv'et er et lg flatron. jeg er overhovedet ikke sikker på navnet men det er noget ligende mpz-44 (jeg ved disse tal og bogstaver er alle med men er ikke sikker på rækkefølgen ^^ )


    kan da godt lige tage nogle billeder så du kan se det :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • jamen højtalerne er dali old school style så kunne ikke lige finde dem online de kan nok ikke findes mere medmindre man kender deres præcise navn, de spiller dog fantastisk og meget højt! (har dog ikke lige prøvet at fyre dem op på tv'et pga jeg ikke vil skade dem)
    same story med forstærkeren som er en ældre NAD igen men ifølge ham den gamle skulle den kunne leverer 200*2watt tror jeg han sagde.
    og tv'et er et lg flatron. jeg er overhovedet ikke sikker på navnet men det er noget ligende mpz-44 (jeg ved disse tal og bogstaver er alle med men er ikke sikker på rækkefølgen ^^ )


    kan da godt lige tage nogle billeder så du kan se det :)

    Det går nok. ;) Hehe.


    Tror det er et LG Flatron 42PZ44, du har?


    Men det var egentlig bare for at se hvad ind/udgange det havde. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • hvilket kabel skal jeg så bruge fra scart adapteren til forstærkeren da det umiddelbart ligner coaxial for mig?


    og som noget helt andet kan jeg slutte min pc til forstærkeren? bemærk det er en bærbar så det er begrænset hvilke mulighedder jeg har.
    det ville nemlig være perfekt da jeg kun har et dvi som kun giver billeder lidt træls med en 42" skærm og så have bærbar kvalitet lyd :/



    desuden mange tak for hjælpen!


    som en lille fodnote jeg havde et budget på -+1000 og ville lave et home theater.
    jeg har brugt 750 på fjernsynet med væg ophæng og 300 på kabler(som skal returneres nu, da det var de coaxial). forstærker og højtalere lå bare og ventede på at blive brugt.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • vga, scart og dvi :P
    det kunne sagtens være det du linker til da det ligner(bare jeg har ingen fod til den) og specifikationerne ligner også det den har.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Tjek lige at forstærkeren har en indgang der hedder AUX. Hvis det er en ældre forstærker, så har den måske kun Phono, hvilket ikke er så optimalt.


    Kablerne du skal bruge er simple phono-kabler. Sådan et her:


    http://www.av-connection.dk/?PGr=77&ML=308


    Den skal bare gå fra scart-adapteren og til AUX indgangen på forstærkeren. Hvis forstærkeren ikke har det, så skriv lige hvad indgange den har. Du må helst ikke bruge Phono-indgangen.


    Du skal bruge sådan et kabel her, til at koble computeren til forstærkeren (igen; brug ikke phono-indgangen på forstærkeren, hvis den har det):


    http://www.av-connection.dk/?PGr=78&ML=313

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • igen satans ingen AUX men phono...
    phono det er den der bruges til pladespiller ikke?


    edit: jeg er ikke helt sikker tjekker lige når skolen er færdig.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • igen satans ingen AUX men phono...
    phono det er den der bruges til pladespiller ikke?

    Hm. Phono har meget lavere signaler (en eller anden ret mig hvis jeg tager fejl), hvorfor phono indgangen på en forstærker er forstærket for meget til, at man kan bruge AUX. Har forstærkeren andre indgange? Tag evt et billede af bagsiden. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Har tv'et ikke minijack udgang?


    Tror aldrig jeg har set et plasma/lcd uden :S


    Forstærkeren må da have enten CD/AUX/Tape eller andre indgange med RCA stereoingang?


    Smid du lige et billede op af bagsiden på både tv og forstærker.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • jeg smider billeder op om et par timer! er nemlig sikker på den hverken har aux eller 3,5 mm jack men er ikke 100%

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • nå jamen mine billedfiler er for store så i kan ikke se skønheden :/ men det hele virker nu! jeg købte den adapter til scart stikket og brugte mine coaxial kabler og brugte lige yderligere 200 på en kabel til 3,5 mm jack som så bliver sat i forstærkeren så jeg kan afspille fra mobil, pc osv. jeg må dog ikke spille for højt da forstærkeren vil give mere end højtalerne kan tage :/


    jeg siger mange tak for hjælpen spixe!


    og renegger nej den har hverken 3,5mm jack eller AUX ihvertfald ikke hvad jeg kan se, den sidder på væggen, så kan godt være der er noget helt oppe bagved jeg ikke kan se. men umiddelbart er den eneste mulighed med sortx2 og rødx2 hvad kalder man egentlig den slag output?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb