harddisk hastighed

  • Hej.


    Kan jeg være sikker på at en 5400 rpm er langsommere end en 7200 rpm?


    Og hvordan finder jeg ud af det? Det omhandler 2 laptops, og batteri tid er ikke vigtig. Kun hastigheden på harddisk. . . . Men aner ikke om man skal vælge 7200 rpm eller 5400 rpm og om man er sikker på en hastigheds forøgelse.

  • HDTune er et benchmarking program, der tester skrive og læsehastigheder på din harddisk. Du kunne køre programmet på de to.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Hvis du kender mærke og model på de to diske, så kan du finde specs og sammenligne.


    De to primære faktorer i en harddisk er omdrejningshastighed, cachestørrelse og controller.


    Det første siger sig selv, jo hurtigere pladerne drejer, jo kortere tid tager det for det rette data at nå hen under læsehovedet


    Cache'en er et lille mellemlager til de data harddisken læser, sådan at data kan gå videre i en fin, uafbrudt strøm til controlleren på bundkortet. Cache er unægteligt hurtigere end selve harddisken, og jo større cache, jo mere data kan gemmes her til hurtig adgang.


    Harddiskens egen controller styrer bl.a. læsearm, spindel og dataoverførsel mellem plader og den indbyggede cache. Denne giver også mulighed for visse hastighedforøgende foranstaltninger såsom NCQ (læsning af flere "spor" på 1 omgang)


    I langt de fleste tilfælde, især en laptop du ikke kender komponenternes fabrikat på, vil en 7200 rpm disk være hurtigere end en 5400 rpm disk... som regel er der dog ikke den store mærkbare forskel udover dit spil måske loader 2-3 sek hurtigere, så vurér om det rent faktisk kan betale sig

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • som regel er der dog ikke den store mærkbare forskel udover dit spil måske loader 2-3 sek hurtigere, så vurér om det rent faktisk kan betale sig


    Det ved jeg nu ikke, hvis man opgraderer fra en gammel 5400RPM disk til en nyere 7200RPM disk, er det muligt man kan mærke det.
    Det gjorde jeg på min gamle laptop, det gjorde for mig en stor forskel i indlæsningstid af Windows, derudover larmede den også mindre end den gamle.


    Problemet ved at købe en 7200 RPM disk, er at de som regel afgiver mere varme end en 5400RPM disk, hvilket kan være et problem i laptops, der er ikke rigtigt andet for end man kan prøve at se hvad der sker, det afhænger naturligvis meget af hvordan computeren er bygget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Går du efter en traditionel disk til en laptop hvor hastighed samt lagerplads spiller den primære rolle, så kan du ikke komme uden om Seagates momentus XT, som er en hybrid disk. Den er hurtigere end end en raptor til at læse grundet det lille SSD lager der bliver brugt som cache på disken.


    Det gør at de programmer som du bruger allermest starter hurtigere op iblandt osse OS. Du får 500GB plads og den er klippe stabil. Læsehastigheden ligger lige under en rigtig SSD, mens skrivehastigheden er den samme, som på en alm. 7200 disk.
    Jeg har haft den siden den kom frem, og bruger den idag til at have spil på, og jeg har kun gode ting at sige om disken, dine programmer starter meget hurtigere op efter ca. 5 gange opstart, så ligger rækkefølgen fint i SSD cache.


    link


    Den vil du sætte pris på ;) .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.