Mus fryser/låser

  • Musen frøs fast konstant på min fars gamle PC. Fredag hentede vi dele til en ny rig, og samlede den.
    Samlingen og installationen forløb ganske smertefrit. Jeg/vi fik et enkelt "lock up" som jeg egentlig ikke tænkte så meget over, da jeg regnede med det skyldes Windows Update fejlede. Det hele spillede fint da jeg tog hjem fredag aften.
    Faktisk regnede jeg med fejlen skyldes hans internet (Oister mobil).
    Lørdag formiddag var den gal igen. Han ringede og fortalte den lavede samme nummer som med den gamle maskine.
    Jeg panikkede og drønede i FONA og købte en Logitech MK 260 desktop til ham.
    Jeg/vi var til fødselsdag hos ham i går og jeg installerede det nye og det virkede fint et par timer.
    Men fandeme om fejlen ikke kom igen.
    Det er så her jeg har brug for et godt råd. Det eneste der er tilbage fra hans gamle system er skærmen..
    Systemet består af det her:
    Fractal Design Arc Mini
    Corsair CX V2 500W PSSU
    Asus P8H67-M B3
    Corsair
    SSD Force Series 3, 120GB 2.5

    Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB


    Corsair H60 Hydro Series CPU


    Intel®
    Core i3-2120 Processor


    Jeg har, efter installationen af Windwos 7 Home x64, monteret hans gamle 1TB Samsung som lager disk.
    Gode råd og idéer modtages med glæde..

  • Har du sørget for at opdatere ALT i computeren, dvs. BIOS, firmware, drivers, windows osv.?


    Som udgangpunkt må det være en god ide at frakoble alt der ikke er nødvendigt for at computeren kan fungere, start med de ting som er genanvendt fra den gamle computer (som jeg har forstået: skærm, 3g dongle og harddisk), måske skal du så gøre det hjemmefra, hvis det er muligt.
    Hvis problemet bliver ved med at være der, så kan du meget passende prøve at køre nogle generelle programmer til test af computer, dvs. CPU, RAM, osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har lige mailet ham, og bedt ham formatere den gamle harddisk. Win 7 er 112% opdateret. Jeg installerede bare driverne fra den medfølgende CD/DVD.
    Jeg prøver lige at opdatere det hele næste gang jeg kommer der ud.
    Problemet er opstået ud af den blå luft. Den gamle rig kørte fint (ikke hurtigt, men fint) indtil problemet opstod. I fællesskab besluttede vi, at samle et nyt system.
    Bundkortet melder MEM OK, og jeg tvivler stærkt på den nye CPU fejler. Varme er ikke noget problem, og spændingerne fra PSU´en ser fine ud.
    Jeg havde sgu håbet problemet ville være løst med et nyt system. Jeg har samle en milliard PC´ere (næsten) og er aldrig før løbet i lige netop det her problem, så jeg er rimelig frustreret X(

  • er det bare musen der sætter sig fast? virker tastaturet stadig ?


    jeg har haft et problem hvor min computer sad fast, det hjalp mig at skifte min nr. 2 harddisk


    Jeg har haft samme problem hvor dette var løsningen på mit problem.. En ny harddisk.. Den gamle var simpelthen stået af :)

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Nu blev jeg lidt interesseret i at vide, om den SSD osse var med i det første system, som frøs ?


    Kunne det være en firmware update til SSD, som mangler, siden det eneste som virker er at resette ?.


    Laver maskinen osse det sammen med en traditionel disk til OS, bare for at udelukke, at det er SSD som driller ?.


    Det kan osse sagtens være, at der mangler en bios opdatering til bundkortet vedr. ram kompatibilitet, der vil lave samme problem for dig ?.


    Brug HW monitor til at se om bundkortet får de volt, som det skal have til de væsentlige ting, da problemet osse kan opstå ved et v-drop ?.


    link


    Det var da et par muligheder, som er værd at følge op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • det er helt sikkert din ssd, har samme model og samme problem, bare at den går ned efter noget tid.


    jeg har set lidt efter noget firmware, men jeg fandt ikke lige noget(jeg har heller ikke lagt mange timer i det :) ), du må gerne sige til hvis du finder noget :D


    Jeg så først nu at du havde ssd.

  • det er helt sikkert din ssd, har samme model og samme problem, bare at den går ned efter noget tid.


    jeg har set lidt efter noget firmware, men jeg fandt ikke lige noget(jeg har heller ikke lagt mange timer i det :) ), du må gerne sige til hvis du finder noget :D


    Jeg så først nu at du havde ssd.

    SSD`en er spritny og kører med nyeste firmware. Opdaterede dén, BIOS og alle drivere i går. Maskinen frøs så igen efter jeg var taget hjem.
    Jeg har taget den gamle Samsung HDD ud - det eneste der er tilbage er nu et ældre 8400GS PCI-e, da jeg ikke lige havde et VGA-kabel ved hånden.


    Bemærk også at grunden til opgraderingen, var at den gamle maskine lavede præcis det samme. Tager ud og fjerner GFX´en i næste uge, og kører med o/b GPU.


    Overvejer om SSD´en skal udskiftes....

  • Update:
    Har lige haft besøg af min far, og vi blev enige om at købe en anden SSD. Har bestilt et Kingston SSDNow v200 128GB SATA3.

    Det er sgu træls at høre. Jeg får en computer op med samme symptomer om 1½ uge, og det er med samme type disk! Har du fundet noget information der måske kan hjælpe andre på vej i den søgen efter en løsning?


    /ask

  • Det er sgu træls at høre. Jeg får en computer op med samme symptomer om 1½ uge, og det er med samme type disk! Har du fundet noget information der måske kan hjælpe andre på vej i den søgen efter en løsning?


    /ask

    Jeg har sgu brugt en del timer på at bliver klogere på Google. Det lader til det er sådan 50/50 om man får en disk der bare spiller max, eller en der laver det nummer her.
    Jeg havde også mine betænkeligheder, da jeg købt de to Agility3 til min Workstation - der er flere der har problemer med dem. Mine kører skide godt.
    Hvis du er heldig hjælper den seneste firmware opdatering...