Surround Sound over computeren :) ?

  • Hej tweakers.. jeg har en pioneer Surround Sound reciver og jeg vil gerne kunne høre sorround over computeren ? men skal jeg så have digital output i mit bundkort ? eller hvordan skal man få det til at hænge sammen ? køre nemlig over et alm sterio kabel fra forstærker til computer

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Så burde det virker uden jeg skal sætte andet til eller hvad ? :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Hvilke inputs har den receiver? hvilke udgange har du fra din computer?


    Mig bekendt kan du kun få surround sound lyd over optisk/toslink hvis lyden er encoded i dolby digital eller DTS, ellers er du begrænset til 2.0 PCM ~ problemet er båndbredde.
    Alternativer er coax, analogt og HDMI, coax skulle have de samme begrænsninger som toslink, analogt betyder flere kabler og mulig signal forringelse, HDMI kan overføre 7.1 PCM lyd men kræver naturligvis at din computer og din receiver har de rigtige indgange.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • forstår ikke ret meget af det der :D haha ..
    Det er en pioneer VSX-1015 og der er de her udgange
    http://www.google.dk/imgres?q=…dsp=33&ved=1t:429,r:1,s:0


    Og det eneste jeg vil vide er hvad jeg skal koble til den forstærker og over til pcen sådan jeg kan høre surround :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Da din receiver ikke har HDMI, kan du ikke anvende det.
    Derfor har du 3 valg, optisk (toslink) kabel, coax(S/PDIF) eller analogt.


    Normalt er digitalt signal at foretrække, derfor enten coax eller optisk toslink, jeg ville personligt tage det optiske, men det betyder som sådan ikke så meget igen.
    Men som jeg skrev i min anden post, du får så kun surround lyd, hvis lyden er encoded med et format som dolby digital eller DTS, de anvendes ofte til film, så hvis det er det du vil bruge det til burde det være fint.


    Vær dog opmærksom på at jeg ikke lige kan se om lydchippen på dit bundkort understøtter bitstreaming, hvis ikke er du tvunget til at benytte analoge kabler til at forbinde din computer med din receiver.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • okay tak :) må se om jeg kan finde ud a det så :-)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Jeg kan forstå på din anden tråd at du ikke har det setup der står i din signatur, hvilket bundkort har du så?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • har et Asus P5N-se mener jeg det hedder :) men køber bare et nyt hvis det ikke understøtter det som det skal bruge..
    Men det jeg ikke forstår er at hvis man har digital output i sin forstærker og i sit bundkort ? kan man så ikke køre over det ? altså uden man skal bruge andre stik ?
    Køre hdmi fra min pc til min fladskærm sådan jeg har billedet, mangler bare lyden nu :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Jeg kan ikke lige finde noget P5N-SE bundkort, mener du P5N32-SLI SE Deluxe?


    Hvad mener du med "uden at man skal bruge andre stik"? Coax og optisk er jo netop digitalt(google eventuelt toslink og S/PDIF) og hvis du bruger en af dem burde du få surround lyd fra din computer til din receiver.


    Men du har ikke umiddelbart skrevet noget om hvad du skal bruge surround lyden til, snakker vi film eller noget helt andet?
    Som sagt er du begrænset af hvad du skal bruge det til, når du forbinder din computer til receiveren med et af de to typer kabler, er du begrænset af båndbredden der er tilgængelig, hvilket medfører at lyden skal være encoded(typisk i dolby digital eller DTS, begge findes ofte til film), da der ukomprimeret ikke er båndbredde til 5 lydkanaler.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Altså vil meste bruge det til film, men kunne da også tænke mig det når jeg spiller spil :)
    Finder lige hurtig ud a hvad for et bundkort jeg har :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Mit bundkort er et Asus P5KPL-SE :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • toslink er det ikke et digital kabel ? :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • toslink er det ikke et digital kabel ? :)


    Optisk er et andet ord for Toslink
    Coax er et andet ord for S/PDIF


    De er begge digitale.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Mit bundkort er et Asus P5KPL-SE :)


    Det bundkort har ikke noget digitalt lyd output.


    Så hvis du vil have digitalt lyd fra din computer, er du tvunget til at købe et andet bundkort eller et seperat lydkort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • så fx hvis jeg køber et bundkort eller lydkort med toslink så skal jeg bare ha det kabel fra min pc til forstærker så brude det virke eller hvad ? :D

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • så fx hvis jeg køber et bundkort eller lydkort med toslink så skal jeg bare ha det kabel fra min pc til forstærker så brude det virke eller hvad ? :D


    Umiddelbart ja, men det afhænger også af den lydchip der sidder på det du køber, det skal være i stand til at smide dolby digital eller DTS lyd videre til din receiver.


    Med hensyn til spil osv. så anvender de ikke altid komprimering af lyd for at opnå surround, hvis de ikke gør, kan du ikke få surround til at fungere, film burde være fint, da de plejer at anvende komprimering.


    Som jeg har skrevet tidligere, har du faktisk også en tredje løsning, nemlig at anvende analoge kabler, dvs. 3xminijack til phono kabler, men så kan du heller ikke slutte en mikrofon til (hvis du gamer), de skal forbindes fra de 3 minijack udgange til de 6 "multi ch in" indgange på din receiver.
    Det har naturligvis den begrænsning at signalet bliver ført analogt og du derfor kan riskere støj som følge af forstyrrelse på signalet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • okay tak, det hjalp mig meget :) men er der nogen af jer der kender et godt lydkort der har digital output og det der dolby digital som kan købes billigt ? :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua


  • S/PDIF er den overordnede betegnelse for digitale ud/indgange,både toslink og coax ;)


    Haha flot :pinch:


    Det er vidst hvad der sker når man ikke undersøger det ordentligt på forhånd.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.