Erfaringer med SSD i RAID0?

  • Jeg overvejer at købe den nyeste Mac Mini i7 dual core model og pumpe den med to Intel 520 Serie SSD harddiske og 16GB RAM.


    Nogen her der har erfaring med SSD i RAID0?



    Det jeg specielt er interesseret i er at vide lidt om hvordan garbage collection håndtere det at holde drevene i god stand, når nu der ikke er TRIM på RAID.
    Er der en tydeligt nedgradering i hastigheder, eller skal man bare lige give dem en times "fritid" engang imellem og så er de klar igen?



    Jeg har aldrig haft SSD før så er lidt et eksperiment jeg er på vej ud i :$

  • Har haft masser af SSD diske på mindste lige så mange forskellige RAID controllere.


    Du får fuldt udbytte af at have SSD diske i RAID 0.


    Jeg har personligt ikke oplevet noget drop i ydelsen på grund af mangel på TRIM under RAID.


    Til gengæld er blandt andet Intel kommet med drivere til deres controllere med understøttelse af netop TRIM med RAID.

  • Hvilket OS har du tænkt dig at køre på den computer? selvom Intel har lavet drivere der kan køre TRIM i deres RAID konfiguration gælder det næppe OSX.
    Hvilken størrelse diske har du tænkt dig at købe, husk på at SSDs har en tendens til at performe bedre desto større kapacitet de har.


    Efter min mening er det lidt fjollet at køre SSDs i RAID 0, så hellere én større disk, du mærker alligevel næppe forskellen i overførselshastigheder.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Til gengæld er blandt andet Intel kommet med drivere til deres controllere med understøttelse af netop TRIM med RAID.


    Men er det så controlleren der understøtter det eller er det noget inde i disken?
    Der er tale om en Mac Mini hvor man jo ikke lige kan skifte controller...

  • Hvilket OS har du tænkt dig at køre på den computer?
    Hvilken størrelse diske har du tænkt dig at købe, husk på at SSDs har en tendens til at performe bedre desto større kapacitet de har.


    Jeg har tænkt mig at køre OS X Lion på den som standart.
    Jeg har pt en anden Mac Mini med Seagate Momentus XT hybrid SSD/HDD diske i RAID0, der er på selve disken lagt noget dos agtigt program ind der kan gøre forskellige optimeringer / problemløsninger. Der er det disken selv og OS u afhængigt. Havde håbet rigtige SSD er ligeså smarte.


    Jeg regner med enten 2x180GB eller 2x240GB, de burde vel performe fint?

  • Men er det så controlleren der understøtter det eller er det noget inde i disken?
    Der er tale om en Mac Mini hvor man jo ikke lige kan skifte controller...


    Det er en driver ting, Intels RAID er alligevel ikke meget mere end software RAID, måske skulle du "nøjes" med at anvende Software RAID.


    Umiddelbart syntes jeg at det virker lidt fjollet(her tænker jeg pris) hvis du kigger efter min. 2x180GB, umiddelbart ville jeg personligt foretrække en SSD til OS + apps og en større harddisk til data, men nu har du selvfølgelig heller ikke beskrevet hvad den skal bruges til.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Maskinen bliver brugt til flere ting men mest af alt kan nævnes:


    * Billede redigering/grafik/3D tegning i stor-format, hvor vente tid helst skal ungåes inden man kan se resultatet af ens arbejde.


    * Musik server, hvor jitter undgåes ved at have mest mulig båndbrede til rådighed.


    * HD video afspiller for mine rippede BluRay skiver fra ekstern harddisk.


    * Spil, f.eks. Duke Nukem Forever og andre Mac spil med høj detaljegrad på grafikken.

  • Jeg har prøvet flere forskellige RAID på forskellige Intel controller´s, og senest på den Marvel 9182 der sidder på mit X58A OC. Og jeg har aldrig haft problemer. Den manglende understøttelse af TRIM, har jeg ikke oplevet som et problem.
    Og du får ikke native TRIM på din Mac med mindre du køber Apple´s egne diske.