hjælp til nye computer dele

  • hey folkens, jeg har planer om at købe nogle nye dele til min computer. Mit spec er


    HAF 922
    Asrock X58 ekstrem Mobo
    to GTX 560 ti SLI
    Intel Core i7 930 2,8 GHz
    Corsair TX 850 W
    8 Gb Kingston ram 1333 Mhz



    Jeg vil skifte mit Mobo, ram og processor til disse dele ...


    Core i5 I5-2500K 6 MB 3,3 Ghz
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4606781
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4413463
    ASRock Z68 Extreme4 Gen3
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5207522


    Jeg er en noob på det her område, så ville gerne høre, om de her dele ville passe sammen og ind i mit kabinet og om de vil yde mere end mine nuværende dele?
    vil det være en degradering at gå fra en intel core i7 930 til en I5-2500K? det eneste jeg bruger computeren til er at spille computer spil og har hørt at I5-2500K skulle være noget af det bedste til det?


    i er velkommen til at foreslå andre / bedre dele til omkring samme pris


    tak for hjælpen på forhånd :)

  • Behold de dele du har, og skift grafikkortet til et HD7950 i stedet, det vil du få meget mere ud af.


    Evt. Kan du købe trippel channel 1600mhz ram oven i, eller fjerne den ene 2gb blok af det ram du har i(Hvis det er 4 stk 2gb blokke af mindst 1600mhz stykket). - Husk at sætte timings stramt...


    2500k er ikke bedre til spil end så mange andre CPU'er, det er grafikkortet og rammen du først skal kikke på - Hvis du har en 'ok' CPU, og det har du. Hvis du skulle købe en bedre CPU til spil, så vil FX-8120 gi' dig mere for pengene end 2500K, men! Den CPU du har er udenmærket, så glem det:)

  • uuuh ja. en 7950? ikke dårlig ide.... hmmmmm svare det til et GTX 580? vil det yde mere end mine to gtx 560 ti's?


    yes, det er 4x2 GB ram... timings??? det vel ngoet jeg skal ordne inde i bios?

  • læste din besked igen, tror du overså at jeg har skrevet at jeg har 2 GTX 560 ti i sli??


    hmm nu vil du nok sige at det ikke kan svare sig, men måske jeg skulle smide de 1000 kr ekstra i og gå efter et HD 7970 ? nu når vi snakker om grafikkort så har jeg mange problemer med spil generalt, tænker det fordi jeg køre sli.

  • Det afhænger af spillet, men generelt vil jeg konstatere at 2 gtx 560ti slår både gtx 580, 7950 og er et godt match med et 7970, men til gaming er der altså performance at hente i en i5 2500k, dog igen meget spilafhængigt: http://www.anandtech.com/show/…0k-core-i3-2100-tested/20

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Det afhænger af spillet, men generelt vil jeg konstatere at 2 gtx 560ti slår både gtx 580, 7950 og er et godt match med et 7970, men til gaming er der altså performance at hente i en i5 2500k, dog igen meget spilafhængigt: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-test

    også performance at hente fremfor intel core i7 930? men hvad med de ram jeg så på i forhold til mine nuværrende ram?
    måske jeg skulle droppe motherboardet og købe en ssd harddisk istedet?
    pt. køre jeg med en western digital 500 GB 72000 rpm, tror jeg nok?


    pt spiller jeg BF3 og SWTOR

  • også performance at hente fremfor intel core i7 930? men hvad med de ram jeg så på i forhold til mine nuværrende ram?


    lige pt spiller jeg BF3 og SWTOR


    Selvfølgelig vil der være noget at hente,men det kan bare ikke rigtig betale sig,ang ram så fjern en af blokkene så du kommer til at køre tripple cahnnel,som nævnt,igen kan det ikke rigtig betale sig at købe dem du har fundet,det vil ikke kunne mærkes.
    Har du problemer med SLI,ville jeg som de andre også forslår,købe at kraftigt single kort.Og en SSD vil du ikke fortryde :D

  • læste din besked igen, tror du overså at jeg har skrevet at jeg har 2 GTX 560 ti i sli??


    hmm nu vil du nok sige at det ikke kan svare sig, men måske jeg skulle smide de 1000 kr ekstra i og gå efter et HD 7970 ? nu når vi snakker om grafikkort så har jeg mange problemer med spil generalt, tænker det fordi jeg køre sli.


    Nej jeg så ikke du havde 2 stk. GTX 560 ti kort i - Som det er nu skal din/dit CPU/RAM/Bundkort sende data til 2 grafikkort samtidigt, og der er mere ram på et HD7950, men når det er sagt, så synes jeg heller ikke du skal skifte grafikkort nu.


    Så egentligt skal du bare sørge for at dine ram køre f.eks. tripple channel CL6 - max. CL7:)


    At opgradere på dit system er spild af penge, hvis du synes du mangler lidt CPU kraft - Så overclock din CPU til 3,6 ghz eller noget... ;-)


    Som madz forslår, køb evt. en SSD disk, eller installere windows 8 64bit(Gratis at hente).




    Mvh.

  • jeg stoler på jer eftersom i HØJEST sandsynligt har meget mere forstand på det her end jeg har. men manner hvor er det nedern når ens glædelse til nyt hardware bliver smadret til småstykker hehehehehe.. :D. men hvad kan en ssd som en "normal" harddiske ikke kan. jeg ved den selvfølgelig arbejder hurtigere. men kan det mærkes?


    og angående tripple channel... er klar over det er et tripple channel motherboard, men hvorfor ikke lade den 4 stang ram sidde i? vil det så ikke køre optimal?

  • og angående tripple channel... er klar over det er et tripple channel motherboard, men hvorfor ikke lade den 4 stang ram sidde i? vil det så ikke køre optimal?


    Du kører ikke fuld tripple channel på den måde,om mb kører flex mode ved jeg ikke.6GB er også rigeligt til en gamer.


    Ang SSD blir load tiden på alt mærkbart nedsat,men det gir ikke bedre ydelse i spil osv,kun load.

  • tak for svaret.. HMMMMM oplvede noget meget mystisk.....


    kort øjeblik siden ville jeg skifte pladser for rammene.


    sådan som mit motherboard ram slots ser ud er således


    Blå1-hvid1-blå2-hvid2-blå3-hvid3


    rammene sad i de første fire altså blå1-hvid1-blå2-hvid2.
    rammene der sad i hvid2 satte jeg over i ram slot blå3 og derefter tændte computeren, nu ville min computer kun læse 4 GB. derefter ændrede byttede jeg om på nogle tilfældige ram igen og computeren ville stadigvæk kun læse 4 GB. jeg ændrede det nu tilbage til sådan som rammene altid har sat og nu læser computeren 8 GB
    hmmm, hmm er mit motherboard færdigt, eller har det noget med tripple channel at gøre? er lost..
    nu glemte jeg selvfølgelig at fjerne den ene stang ram fuldstændig.. hmm gør jeg senere


    er ked af min dårlige/underlig forklaring. men tænker i nok forstår det alligvel

  • Prøv at sætte 3 ram blokke i de hvide porte. Havde lidt ala samme problem med mit gamle X58 system.


    Men angående din topic, så ville jeg sælge din MB, CPU og ram, og købe et Z68 board, nye dual channel ram som kører 1600MHz, ny i5-2500k og muligvis en SSD. Alt afhænger jo af hvor meget du går op i dit hardware, altså hvis du har pengene ville jeg gøre det. Selvom det ikke vil gøre det helt store, dog vil det da give lidt, men det er jo også altid sjovt med nyt hardware, lidt kedeligt at sidde med det gamle, når der er nyere på markedet.. :)
    Gjorde selv det samme, opgradere også fra i7-920 og X58 MB til det system jeg har nu.

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

  • Prøv at sætte 3 ram blokke i de hvide porte. Havde lidt ala samme problem med mit gamle X58 system.


    Men angående din topic, så ville jeg sælge din MB, CPU og ram, og købe et Z68 board, nye dual channel ram som kører 1600MHz, ny i5-2500k og muligvis en SSD. Alt afhænger jo af hvor meget du går op i dit hardware, altså hvis du har pengene ville jeg gøre det. Selvom det ikke vil gøre det helt store, dog vil det da give lidt, men det er jo også altid sjovt med nyt hardware, lidt kedeligt at sidde med det gamle, når der er nyere på markedet.. :)
    Gjorde selv det samme, opgradere også fra i7-920 og X58 MB til det system jeg har nu.

    du læser mine tanker.. hmm det svært. har sendt en privat besked til dig

  • Personligt ser jeg det som lidt spild af penge, hvis du går fra en 930 til 2500k. Hvis din 930 ikke engang ewr OC'ed så er det da helt hen i vejret ikke at gøre det først. Du vil alligevel også skulle OC 2500k, hvis du vil have premium for dine penge!


    Vent du lidt med et skifte.. Mindst til Ivy Bridge kommer. En 930 overclocked vil på ingen måde begrænse dig i spil, så hvis det er fordi du mangler køler eller erfaring med OC, så køb du en køler og begynd at læse op på OC i stedet for at kaste penge efter hardwareproducenterne.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H