Ny commer, hvilket mainboard?

  • Hey alle sammen


    Jeg er ved at skifte min 4-5 år gamle puter ud med noget nyt og har næsten fået noget samlet sammen. Jeg er bare lidt i tvivl hvad angår bundkortet.


    Jeg regner med en 2700k, 8-16 GB hyperx RAM, en hyperx ssd og noget 570 eller 580 GFX (ikke helt sikker endnu, kommer an på den samlede pris på resten af tingene). Alt det er jeg ikke så usikker på.


    Den skal bruges til gaming (BF3, BFBC2, Fallout + hvad jeg ellers støder ind i der ligner) og udvikling (.NET, ASP.net, Android, WP7, Java, you name it)


    Angående bundkort så er jeg kommet frem til:


    ASUS P8X68 DELUXE/GEN3 (ca. 1650 kr)
    + Har go' erfaring med ASUS
    + Godt med I/O på bagsiden

    MSI Z68A-GD65 (3G) (ca. 1350 kr)

    + SuperCharge USB (Til min SGT10.1)

    + Nem BIOS backup/recovery (vil forsøge mig med lidt OC og Murphy har det med at ånde mig i nakken xD )

    - Virker lidt skrallet når det kommer til I/O på bagsiden


    MSI Z68A-GD80 (3G) (ca. 1800 kr)

    + SuperCharge USB

    + Nem BIOS backup/recovery

    - 3 SATA III (WTF?!??!)


    Kravene til bundkortet er:

    * Skal være PCI-e 3.0 ready

    * Skal helst have mindst 4 x SATA III (just in case)

    * Kunne godt tænke mig noget Dual-BIOS agtigt noget, men det har jeg ikke kunne finde

    * Hvis jeg ender med at køre SLI kunne det være godt hvis der stadig er nogle PCI-e slots til evt. lyd eller ligende (PCI gælder ikke længere i min verden xD). Kommer nok aldrig over 2 way-SLI hvis det bliver til noget.


    Hælder MEGET til ASUS'et, men der er et eller andet ved MSI Military Class II komponent kvalitet tingen der trækker i mig xD. Ved ikke hvor meget det bunder i i virkeligheden.


    Angående CPU-køler så har jeg set på ZALMAN CPNS11X Extreme. Noget der har erfaring med den eller kan sige "hold dig fra den, fordi... ". Jeg har i øjebilkket et Lian-Li ATX kabinet og har ingen fornemmelse af om der er plads til den xD. Overvejer at investere i et Cooler Master Cosmos 2 i fremtiden.


    Hov en sidste ting. Hvordan er de indbyggede lydkort i dag. Altså til gaming. Har ikke rigtig en finger på pulsen er. Skal der investeres i et seperat?


    Puha, det var meget. Håber i kan hjælpe :thumbsup:

  • Havde kastet pengene efter GD65,købte selv msi for første gang sidst jeg skulle bruge nyt,og det har jeg ikke fortrudt.

    - Virker lidt skrallet når det kommer til I/O på bagsiden


    Jo,det har godt nok ikke en million usb stik som nogle boards har,men bare der er nok jo.



    Hvordan er de indbyggede lydkort i dag. Altså til gaming. Har ikke rigtig en finger på pulsen er. Skal der investeres i et seperat?


    Det er ikke helt enkelt idag,f.eks er lyden i bc2/bf3 (frostbite)kørt over ens cpu,så i de tilfælde vil du ikke vinde noget,onboard bliver også hele tiden bedre,men måle sig med et godt lydkort kommer det nok aldrig til.


    :rolleyes:

  • Når nu Ivy bridge ikke er længere væk end ca. 2mdrs tid (ca. marts - april), så syntes jeg at du skal vente lidt og se hvad der kommer fra dem.


    Med hensyn til dit "krav" om 4 SATA-3 porte, så skal du være opmærksom på at alle de boards du har linket til benyttet en Marvell 9128 SATA-3 chip til at tilføje 2 ekstra SATA-3 porte, denne chip er temmeligt gammel og ses ofte på x58 bundkort, hvor ICH10R sydbroen(SATA-2) slår den i performance regelmæssigt (bla. fordi chippen er begrænset til en PCIe 2.0 x1 bus), det er mildest talt en skod løsning, som ikke er andet end at få flere point på en "checkliste".


    Husk i øvrigt på at SATA-3 kun reelt er interessant hvis du bruger SSDs på de kanaler, en harddisk er meget sløvere end hvad SATA-2 i forvejen kan tilbyde, det er kun i de alleryderste burst tilfælde at man kan måle en forskel (bemærk jeg skriver måle, ikke mærke).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Vil egentlig gi RTM helt ret her,og var ikke helt klar over sata controllerne stadig var et problem,men udover en nyere cpu får du native intel sata3 på mb med z77 chipsettet.Desuden skulle der være kommet et par nye gfx kort på banen også på det tidspunkt.


    EDIT: Jamen det kører da for mig idag..Forvekslede sata3 med usb3,hvilket er native på z77,og ikke z68;)

  • Vil egentlig gi RTM helt ret her,og var ikke helt klar over sata controllerne stadig var et problem,men udover en nyere cpu får du native intel sata3 på mb med z77 chipsettet.Desuden skulle der være kommet et par nye gfx kort på banen også på det tidspunkt.


    Det er kun de 2 (ud af 4) SATA-3 porte fra Marvell controlleren der er problematiske, de nuværende P67, H67 og Z68 har ligesom de kommende Z77 chipsæt 2 SATA-3 og 4 SATA-2 porte, som er fine.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg ville til enhver tid tage dette board fremfor alle andre Z68 boards:
    http://eu.evga.com/products/mo…689-KR&family=Motherboard Family&series=All Motherboards&sw=5&uc=EUR


    Jeg har ikke fortrudt at jeg har købt dette kort - specielt pga. deres ekstremt gode service.


    Og det skal lige siges at jeg har haft et par andre Sandy kort. lige fra Asus, ASRock og 3 (!) MSI kort.. eVGA'et vinder altid i min bog...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Jeg ville til enhver tid tage dette board fremfor alle andre Z68 boards:
    http://eu.evga.com/products/mo…689-KR&family=Motherboard Family&series=All Motherboards&sw=5&uc=EUR


    Jeg har ikke fortrudt at jeg har købt dette kort - specielt pga. deres ekstremt gode service.


    Og det skal lige siges at jeg har haft et par andre Sandy kort. lige fra Asus, ASRock og 3 (!) MSI kort.. eVGA'et vinder altid i min bog...


    angående det kort, har kun 3xSATA og Xdreamer vil gerne ha 4 selv om add-on kort os ka klare det vil jeg nok take Asus P8Z68 Deluxe/Gen3 og hvis du ik er meget for at overclocke selv så brug Asus' auto-overclocker funker rigtig nemt.


    har selv et Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 dejligt lille Micro-ATX bare lidt synd Asus har valgt kun at smide 3xSATA på og så 2xeSATA kunne godt ha brugt 2xsata mere 8|

  • angående det kort, har kun 3xSATA og Xdreamer vil gerne ha 4 selv om add-on kort os ka klare det vil jeg nok take Asus P8Z68 Deluxe/Gen3 og hvis du ik er meget for at overclocke selv så brug Asus' auto-overclocker funker rigtig nemt.


    har selv et Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 dejligt lille Micro-ATX bare lidt synd Asus har valgt kun at smide 3xSATA på og så 2xeSATA kunne godt ha brugt 2xsata mere 8|


    Så vidt jeg kan læse har det 2xSATA3 4xSATA2 og 2xE-SATA.. det sidder der i hvert fald på mit board.


    Og ja - jeg ved godt at han gerne ville have 4xSATA3, men eftersom de andre boards der er blevet nævnt, heller ikke kan klare dette, tænkte jeg at dette mobo var en åbenlys mulighed :)


    Dette har forresten også "auto OC" funktion. Bare ikke som et program, men som en indstilling i BIOS. Der kan dog hentes et eVGA tool som gør det muligt at OC sine ram og sin CPU fra windows..

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Hmm... Det ender sku nok jeg venter en omgang, evt. på et MSI Z77A-GD80 med en 3770K eller 3570K.


    Jeg vidste godt at 2 af SATAIII stikkene kørte igennem en ekstern controller, men troede ikke de var så dårlige. Utroligt at de stadig bruger dem så 8|.


    Men angående 4 stk. SATAIII, så er det selvfølgelig rigtigt at alle HDD'er lige så godt kan smides på SATAII stik, de når jo nok aldrig SATAIII hastigheder alligevel haha

  • i mine øre lyder den Ivy Bridge kaldet i5-3570K som en Sandy Bridge i5-2500k faktisk da det os er en Quad-Core med 6mb cache, gad godt se test at lige de 2 se hvor meget forskel der er på ydelsen selv om temp højst sandsynligt vil være forskel fra 22nm til 32nm selvfølge men performance.


    igen kan du vente på Z77 serien så gør da det.


    men hvis du kan bruge Z68 så kig da evt. på et AsRock Z68 Extreme 7 den har:


    2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel Z68 support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5, Intel Rapid Storage and Intel® Smart Response Technology), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions


    4 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions (SATA3_A4 connector is shared with eSATA3 port)


    alså kan man leve med at eSATA3 porten blir shared med SATA3_A4 porten på bundkortet så får du 6stk SATA3 porte til en pris omkring 2000kr.


    ASRock Z68 Extreme7 Gen3 (Edbpriser.dk)



    har os læst flere har købt AsRock's Extreme3 & Extreme4 begge Gen3 bla. pris og de overclocker næsten lige så godt som alle de andre board.