Notebook som ekstern NAS harddisk?

  • Jeg kom til at tænke på, om der måske var en, der havde lidt mere forstand på dette end jeg selv, og som muligvis endda har prøvet det. Nu skal I høre. Er det muligt, at bruge min lille MSI notebook som en slags NAS eller lignende? Altså hvis jeg nu kobler den på mit trådløse netværk via min router (med netværkskabel). Kan den så bruges som en slags backup-server? Altså kan jeg tilgå den på en eller anden måde via en hvilken som helst computer med internetadgang? Hvis man på en måde selvfølgelig kan lave en "wake-up LAN", så den vågner op, når man skal bruge den, vil det være helt ideelt. Er det muligt på nogen måde?

  • Ja det er helt muligt - den er dog ikke lige så god som en réelt NAS.


    Du kan enten gøre det via Windows, hvis den skal bruges til andet end bare NAS, eller installere et réelt NAS operativsystem.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja det er helt muligt - den er dog ikke lige så god som en réelt NAS.


    Du kan enten gøre det via Windows, hvis den skal bruges til andet end bare NAS, eller installere et réelt NAS operativsystem.

    Er det rigtigt? Fedt! Jamen den skal formentlig også bruges som almindelig bærbar en gang imellem, så det skal være en løsning via Windows (XP), da den skal bruges på det styresystem.
    Hvordan vil det fungere? Skal det sættes op eller hentes der et program?

  • Hvad skal den bruges til?


    Alt efter anvendelse kan den være bedre eller dårligere end en almindelig NAS ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]