Hjælp til OC

  • Dav


    Jeg er helt ny til overclocking og betragter mig selv som en komplet noob. Dog har det lykkedes mig uden de store problemer at Overclocke min i5-760 fra 2,8 ghz til 3,6 ghz.



    [Blocked Image: http://img40.imageshack.us/img40/4770/udklipq.jpg]



    Jeg er dog meget i tvivl om jeg har huske at ændre alle tingene til de rette volts osv. Men mest af alt er jeg lidt bange for at mine ram ikke har nok volts da jeg har læst flere steder at de skal op, når man overclocker med 4 ram moduler.


    mine settings:
    CPU Vcore (CPU Voltage) = 1.35V
    CPU QPI/VTT Voltage = 1.3V



    Ram voltage = 1,5 (standard)




    Derudover køre min processer også med en temperature der går op til 80 grader. når jeg laver stress-test (prime-95). Er dette for højt?


    mine specs:
    Intel Core? i5 Quad Processor i5-760

    coolermaster hyper 612s

  • Som udgangspunkt bør du ikke give dine RAM "flere volt", hvis du ikke overclocker dem og hvis du overclocker dem, skal du være forsigtig med det.
    Måske tænker du på at hukommelsescontrolleren måske kommer til at kræve en større spændingsforskel?


    Ellers... hvis din computer ikke er ustabil, eller giver problemer, burde der ikke være nogen grund til at øge spændingsforskellen over noget.
    Hellere for lidt end for meget, et godt OC, har lige akkurat en tilstrækkelig spændingsforskel til at opnå det den skal, men heller ikke mere end det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for svaret.


    Har prøvet at skuppe min CPU op på 4 ghz men endtil videre har jeg problemer med at få den stabil med
    20X 200 så ved ikke om det kan være fordi jeg skal prøve en anden clocker ? måske 21* 190 ? Eller er det bedst at holde sig til så lave multiplikatorer som muligt ?

  • vil faktisk sige at 80 er lidt højdt. den bedste tommelfinger regl er at altid holde din CPU under 70C. men efter som det er Prime 95 og de temprature du får i prime vil du aldrig komme op på normalt. tror jeg ikke du skal være bange for at køre med dit 3,6 dog ville jeg ikke gå højre op unden bedre kølige. og slet ikke i nærheden af 4Ghz. du skal lige tænke på at rundt om Din cpu. der sider komponenter der ikke kan tåle den sammen varme som din CPU kan. og slet ikke over længere tid. Der er bare mange der glemmer det. men selv hvis du skifter computer lige som mig ca en til 2 gange om året så kan det sq være ligemeget.

  • Tak for hjælpen. Er som sagt helt ny indenfor Overclocking og det der lille forsøg har sku givet mig blod på tanden til at prøve meget mere og vælger nok komponenterne til min næste pc med mere henblik på OC.