Computeren sprængte sikringen

  • Jeg har en stationær computer. Den har jeg haft i omkring et år (lidt under)
    Da jeg købte den og fik den sat sammen så sprængte sikringen, og jeg fik at vide af nogen her inde på tweak, at det nok var strømforsyningen den var galt med. Derfor fik jeg en ny en af virksomheden jeg havde købt ved (SHG)


    Her for et minut siden kom jeg hjem fra træning og da jeg så tændte min computer som normalt, så gik strømmen i en tredjedel af huset. Det var sikringen der sprang, og da vi ville sætte den til igen sprang den bare ned igen, fordi jeg ikke havde taget stikket ud fra computer etc.


    Hvad tror i? Er det min computer der er død eller hvordan? Synes selv det lyder meget underligt, at den på en random dag bare gør sådan noget...

  • det bedste ville nok være at få fat på en elektriker, Kan være problemer med relæet.

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • Lyder jo som om at strømforsyningen i PC'en er kortsluttet i sådan en grad at hele jeres relæ knækker over.


    Prøv at tage strømforsyningen ud og lån/køb/tig dig til en anden som du lige kan teste det med. Det er svært at sige om de andre dele i maskinen er døde, uden réelt at teste dem.


    Edit: Som Jedi siger kan det jo også være selve nettet der er noget med - har I en elkoger eller noget andet der kan trækker en god omgang watt? så kan I jo prøve at sætte den til i samme stik som PC'en sad i og så tænde den. Bare for at udelukke.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg kan jo lige forklare hvad der er sat til lige præcis den sikring som sprang:


    Der er sat 2-3 tv'er til samt en WD TV Live, Forstærker, PC skærm, PS3, Router, Modem (tror jeg), Antenneforstærker (korrekte betegnelse?), og måske en Wii. Så er der måske også sat en printer til. Jeg ved faktisk ikke hvor meget strøm de tilsammen trækker. Jeg har kørt dette i snart to år. Derved kan jeg jo så også konkludere at det er to år siden, at jeg købte det hele. Den eksakte dato er 17-02-2010. Jeg fik en ny strømforsyning d. 20-02-2010, og siden da har det kørt som smurt og jeg har ikke på noget tidspunkt haft problemer med sikringerne. Det eneste der er kommet til siden 2010 er en PS3, Wii, Printer, to TV'er (det ene erstattede dog en ældre fladskærm)


    Jeg prøvede lige for et par minutter siden at teste det, ved at tage alt ud fra den stikkontakt som forstærkeren, PC'en og dens skærm sad i. Så tilsluttede jeg KUN PC'en, og idet jeg tænder for stikkontakten så sprænger sikringen igen. Derved tror jeg, uden at være en ekspert, at det er min strømforsyning der er død.

  • Sådan umiddelbart så lyder det som om den ene fase er overbelastet i huset og så ryger sikringen med det samme og relæet slår fra.
    Du skal nok lige have kontakt til en elektriker og få lavet lidt om, så du får flere faser ind til stuen, så de 10 amperes sikringer ikke springer hele tiden bare fordi du lige tilslutter noget nyt.


    Få gruppen delt lidt mere op og det kan han lave for dig, så burde du ikke løbe ind i det problem igen.


    Du kan selv prøve at teste ved lige at tage 2-3 ting fra, virker alt som det burde, så er det her at humlem ligger begravet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kan jo lige forklare hvad der er sat til lige præcis den sikring som sprang:


    Der er sat 2-3 tv'er til samt en WD TV Live, Forstærker, PC skærm, PS3, Router, Modem (tror jeg), Antenneforstærker (korrekte betegnelse?), og måske en Wii. Så er der måske også sat en printer til. Jeg ved faktisk ikke hvor meget strøm de tilsammen trækker. Jeg har kørt dette i snart to år. Derved kan jeg jo så også konkludere at det er to år siden, at jeg købte det hele. Den eksakte dato er 17-02-2010. Jeg fik en ny strømforsyning d. 20-02-2010, og siden da har det kørt som smurt og jeg har ikke på noget tidspunkt haft problemer med sikringerne. Det eneste der er kommet til siden 2010 er en PS3, Wii, Printer, to TV'er (det ene erstattede dog en ældre fladskærm)


    Jeg prøvede lige for et par minutter siden at teste det, ved at tage alt ud fra den stikkontakt som forstærkeren, PC'en og dens skærm sad i. Så tilsluttede jeg KUN PC'en, og idet jeg tænder for stikkontakten så sprænger sikringen igen. Derved tror jeg, uden at være en ekspert, at det er min strømforsyning der er død.

    ja så er der vist stor sandsynlighed for en defekt psu. hvis du finder ud af at det er strømforsyning det er galt med og du skal have fat på en ny psu, har jeg en corsair GS600 næsten ikke brugt du kan købe, hvis interesseret, pris kan vi finde ud af.

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • Som du kan se i beskeden ovenover, så kan du læse, at jeg har prøvet at tage pc skærm og forstærker fra og så sætte computeren i stikkontakten. Da jeg tænder for stikkontakten på væggen springer sikringen, så jeg tror altså at det er PSU'en, da det hele har kørt uden problemer i hvert fald siden sommeren. Den sidste gang der spran en sikring var i 2010 hvor jeg fik en defekt PSU med hjem og tændte den.

  • Som du kan se i beskeden ovenover, så kan du læse, at jeg har prøvet at tage pc skærm og forstærker fra og så sætte computeren i stikkontakten. Da jeg tænder for stikkontakten på væggen springer sikringen, så jeg tror altså at det er PSU'en, da det hele har kørt uden problemer i hvert fald siden sommeren. Den sidste gang der spran en sikring var i 2010 hvor jeg fik en defekt PSU med hjem og tændte den.


    Skyndte mig osse lige at skimme det hele, men du skriver jo ikke lige hvad det er for en PSU, som du har, men kunne måske være en Energon eller Inter-tech, Apvia eller andet skrammel.


    Gode PSU'er har den overbelastningssikring indbygget, så man undgår det der.
    Der ryger sikringen i PSU i stedet for og lukker bare helt ned uden at du pludselig sidder i mørket.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Den får du så lige her:
    http://www.proshop.dk/Stroemfo…MPSU-650TXEU-2099295.html


    Havde ikke lige tænkt på at tage den med fra starten ;)


    Corsair har overbelastningssikring indbygget, så den må være røget fuldstændigt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det ville jeg gøre.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kan så fortælle, at jeg har været inde med min PSU i mandags, og de sender en nyere model til mig. Min tidligere var Corsair CMPSU-650TXEU. Hvad kan jeg forvente at den anden så bliver, når han siger Version 2.0 til mig ;)


    LIGE MEGET. HAR FUNDET DEN :D