Gigabit switch + lan kabler

  • Hej! :D


    Jeg hopper bare direkte ud i det.


    Jeg har en NAS server(DS211), men jeg kan kun læse/skrive med en hastighed på ca. 10MB/s.


    Efter at have læst en del omkrig problemet, er jeg kommet frem til at det er en gigabit switch jeg skal have. Derudover skal jeg have nogle nye netværks kabler, dem jeg har nu er kun cat5.


    • Er jeg helt galt på den?
    • Kan i anbefale en god switch, som ikke koster det hvide ud af øjnene.
    • Skal jeg købe cat5e, cat6 eller cat7?


    Kom gerne med links. ;)


    EDIT: Tjek evt. det vedhæftede billede, er det sådan det skal se ud?



    MVH
    Lasse N.

  • Med hensyn til valget af kabler, vil jeg anbefale dig Cat. 6 kabler, Cat. 5e burde være nok, men ind i mellem kan der være problemer med switches der alligevel kræver Cat. 6.


    Nu har du ikke skrevet, hvad det er for en router du har, men når du ikke har flere end 4 enheder, kunne det være en ide at skifte din router ud med en der har en gigabit switch, så har du en enhed færre at tænke på og du sparer formentligt noget på elregningen.


    Et bud kunne være D-links dir-655.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for dit svar. :D


    Lige nu har bruger jeg en router fra TDC.


    Virker D-links dir-655, ligesom en gigabit switch? Fordi sådan en har jeg liggende ude i skuret. :P


    Hvor langt kan man trække lan kablerne uden at miste hastighed?

  • De kloge mennesker siger omrent 100m før at CAT5e begynder at miste signalkvalitet - dette er dog forskelligt om de er skjoldet eller twisted (osv..). Men du skal ihvertfald op på mindst 90 meter før at det går galt, medmindre at kablerne ligger op af elektronisk udstyr (elskabe eller lign)


    Cat5 skulle iøvrigt være nok - ved ikke lige hvor RTM har sine erfaringer fra, men jeg har aldrig været ude for at det skulle være kabelgenerationen der laver rav hvis hastigheden er under de 80-100MB i sekundet man kan forvente af Gigabit.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for dit indlæg :P


    Nu har jeg sat min Dir 655 op, nu kan jeg hente med mellem 50 -80 MB/s, og overføre med ca. 40 MB/s. Er det ikke en fin hastighed, eller kan det blive hurtigere?

  • Kommer jo meget an på hardwaren der skal hente/lagre. Jeg kan typisk nå op på en 80-100MB (svinger lidt) fra min stationære til min NAS (Som kører WS2003) når jeg lægger én stor fil over (f.eks. en 700MB .iso fil eller et filmklip)


    Ved små filer (et billedalbum f.eks.) falder hastigheden selvfølgelig da der er en del mere "snakken" frem og tilbage imellem de to maskiner for at regne filernes størrelse og lokation ud.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De kloge mennesker siger omrent 100m før at CAT5e begynder at miste signalkvalitet - dette er dog forskelligt om de er skjoldet eller twisted (osv..). Men du skal ihvertfald op på mindst 90 meter før at det går galt, medmindre at kablerne ligger op af elektronisk udstyr (elskabe eller lign)


    Cat5 skulle iøvrigt være nok - ved ikke lige hvor RTM har sine erfaringer fra, men jeg har aldrig været ude for at det skulle være kabelgenerationen der laver rav hvis hastigheden er under de 80-100MB i sekundet man kan forvente af Gigabit.


    Mine erfaringer kommer fra undersøgelse jeg lavede da jeg for et par år siden undersøgte markedet for en gigabit switch, dengang var der switches der havde problemer med gigabit over cat. 5e kabler.
    Min pointe bunder i at man lige så godt kan købe Cat6 kabler som Cat5e for at være på den sikre side, prisforskellen burde være minimal.


    Som hovedregel, kan det godt være at Cat5 (ikke 5e) kabler kan bruges til gigabit, men det varierer og der er ingen garantier, Cat 5 (ikke 5e) er ikke rated til gigabit brug.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det var da vidst også en slåfejl fra min side - jeg mener self. at Cat5e er minimum.


    Men så igen, Både Cat6 og 7 koster jo næsten det samme som Cat5e kabler i dag, så der er jo ikke nogen grund til ikke at købe det nyeste. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |