Ny gamer pc

  • Hej.. Jeg skal have en stationær pc når jeg får solgt min bærbar asus g73. (den er til salg her på tweak.dk)

    Jeg har ikke rigtig været aktiv på hardware markedet de seneste år, så er rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal sætte i min nye pc, men har nogle få idéer. Tænker at pc'en cirka skal lægge på cirka 8000 kr.

    Processer: Der tænker jeg AMD's fx-8150 3,6 Ghz, synes jeg har læst nogle gode ting om den, og det skulle være rigtig godt at overclock, og med en god køler skulle den nemt tage 5 ghz. Hvad mener i, er der ved at komme noget nye på marked ellers man skulle overveje

    Grafikkort: Har virkelig ikke en anelse om hvad det skal være. Ved at AMD Radeon™ HD 7970 skulle være toppen af poppen, men hvis den kommer til at lægge på et pris niveau af 3500 - 4000 så får skal sku ikke råd til den, komme med nogle forslag.

    RAM: Tænker 8 eller 16 Gb ram ddr3, men er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge 16 gb, kom med nogle forslag.

    Harddisk: Jeg tænker en 2 TB harddisk, og en SSD på cirka 120 gb. Men kom med nogle forslag på SSD (:

    PSU: Det finder jeg ud af til sidst.

    Bundkort: Det finder jeg til sidst.

    Optisk drev: Jeg vil gerne have en blu-ray afspiller og brænder, men hvis ikke jeg har råd, kan jeg godt skære ned på brænder funktionen.

    Kabinet: Det skal være sejt, men også være god til at køl. Det er også et sted der skal sparet. Men tænker midi-tower eller tower.

    Køling: Tænker lidt på vandkølning, men ved ikke for effektivt det er og har ikke noget forstand på det overhovedet. Skal, skal ikke ?

    Folk skal bare komme med nogle forslag, og håber ikke jeg ber om for meget (:

  • Mit bedste bud vil være noget i den her stil.


    Clicky


    Den ligger ganske vist allerede lidt over dit budget
    og hertil mangler 2 tb harddisk, men de er voldsomt dyre for tiden, grundet oversvømmelsen i Thailand.


    Hvis de 8k er absolut maks, ville jeg nok se om jeg kunne få noget brugt dvd drev for fornuftige penge, samt overveje om bundkortet kunne udskiftes med en mindre model. Har bare selv samme bundkort og har hidtil været godt tilfreds. Også er der 5 års garanti på skidtet :D

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Tænker at pc'en cirka skal lægge på cirka 8000 kr.


    Spar på CPU'en, læg penge i hurtige RAM, og hurtigt grafikkort.




    Processer: Der tænker jeg AMD's fx-8150 3,6 Ghz, synes jeg har læst nogle gode ting om den, og det skulle være rigtig godt at overclock, og med en god køler skulle den nemt tage 5 ghz. Hvad mener i, er der ved at komme noget nye på marked ellers man skulle overveje


    Den køre ikke nemt 5ghz med en god luft køler, min køre 5,1ghz med en gammel mugen 2 køler, men... Normalt køre jeg kun 4,5ghz med den, og det er nok den maximale hastighed du skal regne med at køre i dagligt brug, for at skåne din CPU osv... Og når du leger med cpu'en, så skal du ikke forvente højre hastigheder end 4,9ghz med en god luft køler stabilt, normalt.


    Tag en FX-8120 og overclock den til 4ghz(Brug FSB til at overclocke med, og i BIOS!!!! Du skal ikke overclocke via windows), eller tag en Phenom II x6 1090T til spil..



    Grafikkort: Har virkelig ikke en anelse om hvad det skal være. Ved at AMD Radeon™ HD 7970 skulle være toppen af poppen, men hvis den kommer til at lægge på et pris niveau af 3500 - 4000 så får skal sku ikke råd til den, komme med nogle forslag.



    HD7950 er uden tvivl et kanon godt valg, kort og godt - Pris, ca. 3000kr. :)




    RAM: Tænker 8 eller 16 Gb ram ddr3, men er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge 16 gb, kom med nogle forslag.



    8GB er nok, det er dog MEGET vigtigt at du ikke bare købe nogle dårlige 1600mhz ram... Find nogle billige +2133mhz ram, eller nogle +1866mhz CL8 ram;-)




    Harddisk: Jeg tænker en 2 TB harddisk, og en SSD på cirka 120 gb. Men kom med nogle forslag på SSD (:



    Find en billig SSD disk, som har mindst 50000 IOPS, og mindst en skrivehastighed(Write) på 400mb/s - 120GB er fint, koster ca. 1500kr...



    PSU: Det finder jeg ud af til sidst.


    Corsair på mindst 600watt er rigeligt stor, og meget stabil:)




    Bundkort: Det finder jeg til sidst.


    Hvis du ikke skal overclocke noget vildt, så tag det her: http://www.compumail.dk/vare-o…p?varenummer=06540&type=0 Udenmærket bundkort, som giver rigtigt meget for pengene.


    Problemet er at PCI-Express 3.0 rent faktisk giver lidt... Og AMD's bundkort har ikke PCI-Express 3.0 endnu, så før eller siden vil du måske skifte bundkort.. Så er det surt at købe et ASUS Crosshair V - Men hvis du ælsker at overclocke, jammen så er det da nok sådan et du skal have - Undgå Gigabyte!




    Køling: Tænker lidt på vandkølning, men ved ikke for effektivt det er og har ikke noget forstand på det overhovedet. Skal, skal ikke ?


    Skal ikke, min FX-8150 vil måske kunne køre 5,1ghz stabilt med vandkøling, i stedet for 5ghz stabilt(Nej 5ghz er ikke nemt at opnå stabilt med luftkøling).


    Typisk er forskellen på Luft vs. Vand med en bulldozer, ca. 200mhz. Og så snakker vi altså vandkølinger til over 3000kr..... en pis vandkøling til under 1000kr. er ikke meget bedre end en luft køler.


    FX-8150 i aktion med luft køling: http://dnope.dk/download/file.php?id=18


    FX-8120 overclocker næsten lige så godt, de få hundrede mhz er ligemeget;-)




    mvh.

  • tja hvad skal computeren bruges til for er det til spil ville processoren være et tosset valg og ville generelt være lettere at hjælpe hvis vi vidste hvad den skulle bruges til :D

  • "8GB er nok, det er dog MEGET vigtigt at du ikke bare købe nogle dårlige 1600mhz ram... Find nogle billige +2133mhz ram, eller nogle +1866mhz CL8 ram;-)"


    hvad har du det i?


    jeg ville nok vælge en 2500k med Antec 620


    8 gb 1,5 volt 1600Mhz ram


    7950


    GX 750W psu


    Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower


    MSI Z68A-G43


    på komplett.dk 7450 kr. (jeg ved ikke helt hvad 7950 kommer til at koste men gættede på 3k)


    (som det ser ud lige nu brugt hdd)

  • "8GB er nok, det er dog MEGET vigtigt at du ikke bare købe nogle dårlige 1600mhz ram... Find nogle billige +2133mhz ram, eller nogle +1866mhz CL8 ram;-)"


    hvad har du det i?


    Både AMD, og Intel med dual channel er følsomme med RAM, dog er AMD lidt mere følsom, og dårlige RAM = micro stuttering.


    Du kan nemt tjekke det med den første Crysis fra 2007, sæt dual channel ram til 1333mhz CL9-9-9, og derefter 1333mhz cl6-6-6. Der er tydelig forskel(forskellen på FPS målinger er næsten lig nul, men spil oplevelsen.. Den er en helt anden)

  • "Du kan nemt tjekke det med den første Crysis fra 2007, sæt dual channel ram til 1333mhz CL9-9-9, og derefter 1333mhz cl6-6-6. Der er tydelig forskel(forskellen på FPS målinger er næsten lig nul, men spil oplevelsen.. Den er en helt anden)"


    er det så fordi du ikke har råd til en skærm eller hvad?

  • "Du kan nemt tjekke det med den første Crysis fra 2007, sæt dual channel ram til 1333mhz CL9-9-9, og derefter 1333mhz cl6-6-6. Der er tydelig forskel(forskellen på FPS målinger er næsten lig nul, men spil oplevelsen.. Den er en helt anden)"


    er det så fordi du ikke har råd til en skærm eller hvad?


    Til dem der ikke er klar over det - rasm401i gik off tropic, diskussionen har intet med skærmen at gøre, så mine skærme kunne være nok så elendige uden det har betydning for det vi diskutere:)

  • ASUS Maximus IV Gene-Z Republic of GamersMobo ca 1200 Kr.
    Core i5 I5-2500K 6 MB (Intel Boxed) (Varmeafleder) CPU ca 1500kr
    Corsair SSD Force Series GT 120GB SSD ca 1300 kr.
    Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 RAM ca 600 kr.
    Energon 1000W PSU ca 600kr. Billigt men god nok.
    Corsair Graphite Series 600T kabinet ca 1200kr.
    ZOTAC GeForce GTX 560 (1 GB) ca 1200kr
    WD Caviar Green WD20EARX 2 TB ca 970kr
    Der er Cirka for 8500 kroner der. Det er et godt setup for de penge. Hvis du mener at 8500 er formeget kan du spare en hel del ved at tage et billigere Kabinet end Corsair Graphite Series 600T
    så kan du altid købe noget vand cooling eller en Corsair H100 wannabee eller noget senere til at O.C med.

    https://kit.com/nyvang101/nyva…lestation-drone-simulator
    Case - Nzxt S340 Elit White.
    CPU - Intel I5 8600k (5.1Ghz. Oc)
    [b]Bundkort - Asus Rog Maximus x Hero Bundkort.

    Ram - Trident z Rbg 3200Mhz.
    Gfx - nVidia Gtx 1080Ti Fe.
    Cooler - Deepcool 240 Ex-White.

    M.2 - Samsung 960 Evo 256.GB.
    HDD - WD 2Tb -
    SSD - Corsair Force GT 128.Gb.
    PSU - Corsair Rm850x

    [size=12]

    Rettet en gang, sidst af Dopess ().

  • lidt enig med dig i at der ikke skal være et GTX 560. men for 8000 kr får du sq ikke meget Cmputer jeg kan ikke finde nogle andre komprimiser jeg ville lave. på det system jeg postet. som ville frigøre penge nok til at gå over i et GTX 570 eller der over. OG pga Ati ikke fatter at lave ordenligt optimeret drivers til deres grafik kort ville jeg holde mig fra ATI indtil de lære dette.
    Så enten GTX 560 eller vent til du har 1000 kr mere og så smid et GTX 570 eller måske enda 580 i

  • Alternativ liste her, dertil skal der så købes en HDD som fx denne.


    SSD'en er nok det mindste du kan slippe af sted med, men den er stor nok til OS og de meste brugte programmer samt eventuelt et spil, men mere skal du dog ikke regne med.


    Hvis du senere vil overclocke skal du så også købe en bedre køler end den der følger med fra Intel, men så længe du bare kører stock settings vil den være fin nok.

  • ville virkelig ikke installere mit os på en 64GB SSD. derfor så gør dig selv den tjeneste at køb et Z68 mobo
    ECT Asus IV maximux gene-z så du kan nøjes med en lille SSD som Cache for de store Drev.
    Se eventuelt denne video http://www.youtube.com/watch?v=U83ED4FOWiw

  • Kunne godt nok ikke drømme om at købe en Energon PSU til en ny computer idag, sørg nu for at få en ordenlig og få lidt mindre Watt, men som den faktisk kan yde.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • okai vil prøve at skære det ud i pap. 8000 kr er en budget computer. du får ikke alt for 8000 kr.
    og det er der virkelig mange der ikke forstår. hvis du vil ha et godt setup. starter du et sted og bygger på efterhånden og det betyder at man engang imellem køber noget billigt men der ikke har den store betydning på systemet ydelse. Når man så har nogle flere penge bygger man vidre på systemet.
    Skal man ha en 100% computer med de bedste komponenter for 8000kr og ikke vil opgradere den hend af vejen skal man bare også være OPS på at man ikke får en lige så god computer da man skal starte med at købe god kvalitet hele vejen osv osv. det er et valg man må tage.
    Energon PSU har været noget lort. men sådan er det faktisk ikke mere.

  • Og det kommer fra manden der anbefaler et dyrt bundkort i en maskine til 5000 kr :razz:


    Der er bare ingen grund til at købe en 1000W til 600 kr, når du lige så godt kan starte med at få noget ordenligt til de penge med mindre Watt - Han får alligevel ikke brug for i nærheden af 1000W.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • ....
    Energon PSU har været noget lort. men sådan er det faktisk ikke mere.


    Nu producerer Energon næppe deres egne strømforsyninger (ligesom de fleste andre "producenter", f.eks. Corsair), så det er muligt at deres 1k W PSU er bedre end deres billligere PSUer, men jeg tvivler stærkt på det.
    Desværre kender jeg ikke til nogen gode anmeldelser af deres PSUer, hvor de skiller dem ad og gennemgår komponenterne, så argumenter kan aldrig blive andet end påstand mod påstand.


    Når det er sagt, så ville jeg aldrig selv købe en Energon PSU, man ved simpelthen ikke hvor meget de præcist kan klare og man kender ikke til hvilke krumspring de har lavet for at nå til den forholdsvist lave pris.
    Som minimum bør en ny strømforsyning i mine øjne være 80plus rated, hvis en strømforsyning ikke er effektiv, afgives der mere varme i kabinettet, hvilket kræver at blæseren kører mere for at holde den kølig, som gør at computeren kommer til at larme mere (for ikke at nævne bruge mere strøm).


    Hvis vi tager dit bud, som udgangspunkt, ville han sagtens kunne klare sig med en 600W PSU som denne fra Corsairs CX serie: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Og det kommer fra manden der anbefaler et dyrt bundkort i en maskine til 5000 kr :razz:


    Der er bare ingen grund til at købe en 1000W til 600 kr, når du lige så godt kan starte med at få noget ordenligt til de penge med mindre Watt - Han får alligevel ikke brug for i nærheden af 1000W.


    henrik jeg er ved at være rigtigt godt træt af dig. barefordi at din status er højre end min her på tweak.dk betyder det ikke en skid. fat nu at købe et lorte motherboard er en fucking joke. alle noobs køber lorte motherboards og ender up med et lorte build måske fordi at folk som dig anbefaler det. måske ikke. men at spare på bundkort er nok det dummeste sted at spare men det kan du åbenbart ikke forstå.
    Men ligemeget hvordan du vender og drejer det så er det Motherboarded der køre alt det andet.
    Og måden borded er bygget op på og hvilket kompenenter der er brugt og hvilken kvalitet de er af
    har stor betydning for hvor godt dit system køre.
    Og ja det er ikke verdens bedste PSU. men det er en god Value PSU når det kommer til stykket
    har selv en liggende som jeg har været meget glad for men har skiftet den med en moduler PSU
    Hvilket er den eneste grund til at jeg skiftet den ud.


  • nu må du for fanden se at få spændt den hjelm ordenligt på at tage dig lidt sammen !!!


    for det første er din tone godt nok grim af en ny en at være herinde, har du husket at læse reglerne herinde ?


    for det andet så bliver du ved med at bitche over folk åbenbart ikk har penge nok efter hvad DU mener, men hov det jo ikk din maskine så derfor skal du tage hensyn til hvor meget de har at gøre med og hjælpe dem bedst muligt på vej med det...


    tredje ting dit setup forslag til ham er jo for latterligt forhold til hva han for, prøv nu at tænk dig lidt om et GTX560, mobo er mATX why ?


    Mit forslag til dig :)


    Mobo: MSI Z68A-G43 849,-
    (mobo er bare et forslag :) jeg vil personlig smide 150,- oveni og snuppe et Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 999,- )
    GPU: GTX570 eller GTX560TI 2195,-/1599,-
    CPU: i5 2500K 1549,-
    Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB 389,-
    PSU: Corsair TX V2 650 645,-
    CPU køler: Corsair H60 (komplet vand) 495,-
    SSD: Corsair Force Series 3 120gb 1149,-


    I alt med GTX570 : 7271,- og med GTX 560TI : 6675,-


    også der råd til et kabi faktisk uanset hvilket setup man vælger...


    jeg har undladt alm hdd med vilje da det simpelthen er for dyrt at købe dem fra nye af pt, derfor er det smidt en SSD med i stedet for, kan jo skiftes ud med alm HDD...