RAID og HDD

  • Jeg skal til at samle en Computer til min fætter.
    Jeg har lidt spørgsmål vedrørende HDD's og RAID 0:


    jeg står lidt imellem valget af:
    3 af disse brugte:
    http://www.fcomputer.dk/hardwa…3.5-ata-100-320gb(2).html
    eller købe ny 1 ny HDD


    min fætter ved ikke rigtig om han skal købe brugt, da han derved, jo ikke ville kunne få dem dækket af garantien osv...


    jeg regnede med at sætte de 3 brugte HDD's i RAID 0, men hvor meget mere ville jeg få ud af det?


    eller skal jeg bare ofre lidt flere penge, og så få en helt ny, og derved kun få 1? :/


    Tak på forhånd! :rules:

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • :oops:


    havde ikke set at det var IDE :$


    så tror jeg at det bliver ny HDD istedet, og så må han jo opgradere til SSD, når han bliver for utålmodig ;)


    hvad ville i anbefale af ny HDD:


    kan de fåes billigere end denne:
    http://www.cinemagic.dk/shop/wd-caviar-blue-143977p.html



    Det er til følgene setup:
    AMD Phenom II X4 960T BE


    ASUS M5A78L-M LX V2


    Corsair CX V2 500W


    Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9


    XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan"


    TP-LINK TL-WN951N 11n Wireless Adapter



    så det er jo ikke til det vildeste setup ;)

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • Skal den være ny, og han kun skal bruge 1 HD, så ville jeg give lidt mere og kigge på enten en Samsung F3 eller WD's black caviar serie.
    Der får du altså lige det mere for de sidste penge, bla. er det ikke ret lang tid siden, at WD satte garantien ned på Caviar blue serien.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ville jeg kunne mærke forskel på disse HDD's
    er spinpoint de 100 ekstra værd?


    http://www.cinemagic.dk/shop/wd-caviar-blue-143977p.html


    eller
    http://www.cinemagic.dk/shop/s…-spinpoint-f3-89314p.html

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • Ebo,
    hvad er grunden til at du anbefaler ligepræcis Spinpoint F3, istedet for denne jeg linker til? :D

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • Jeg har prøvet at kigge lidt rundt for at se om jeg kan finde en test hvor der indgår en nyere WD blue og en Samsung F3, men det er ikke lige noget jeg har været i stand til at finde.


    Generelt ville jeg nok også vælge den Samsung disk, men det er mere en personlig præference end noget baseret på fakta.
    Samsung F3, er efterhånden en ældre model i modsætning til den WD Blue disk, derfor tror jeg at performance er nogenlunde tilsvarende.


    Med tanke på de andre komponenter i computeren, ville jeg vælge den WD, disk af den simple årsag at der er bedre steder at bruge pengene.
    Men i stedet tror jeg det ville være bedre at købe en brugt SATA harddisk og vente på at priserne falder til tidligere niveau.


    I øvrigt syntes jeg at der bør bruges flere penge på et bedre bundkort, mine erfaringer med billige bundkort er ikke gode og ~375kr er absolut i den billige ende.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ebo,
    hvad er grunden til at du anbefaler ligepræcis Spinpoint F3, istedet for denne jeg linker til? :D


    Det har lidt simple årsager i for sig.


    Samsung F3/F4 er godt nok modeller som har nogle år på bagen, men blandt almindelige diske så har den nogle af de allerbedste skrive/læse hastigheder hvor kun WD's black caviar og server modeller kan følge med op.
    Pålideligheden er bestemt osse en faktor, men der er det min egen oplevelse som spiller ind, siden jeg aldrig har haft en Samsung, som er brudt ned hvor imod jeg har haft fejl med en enkelt WD og et hav af Seagate diske.


    Jeg siger ikke at WD blue caviar er dårlig, den ville bare ikke finde vej i min maskine, når man kan få noget som er mere drift sikkert og bedre gennemført. F3 er som sagt en fætter med et par år på bagen, men igen hvorfor lave noget om, som rent faktisk fungerer fortrinligt. Samme teknologier som findes i F3 har WD kun inkorporeret i deres black caviar serie samt deres servermodeller, dog med andre navne men måden det virker på er næsten identisk.


    Så alt andet lige vil jeg mene at de 100,- er givet bedre ud, men det er jo dine penge.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg mener at WD's Blue serie er eller vil blive udfaset indefor kort tid.


    Hvis du havde tænkt dig at købe ATA-diske, så kan de jo altså heller ikke køre RAID, da dette er forbeholdt SATA-diske ;;)


    Jeg kan kun anbefale WD Black, som erstattede mine to ældre Seagate i RAID0.
    Den 2tb jeg har følger godt med 10.000rpm Raptor diske på flere områder og så får du masser af plads (dog ikke til samme gode pris mere).
    For mig at de er der kun en højtydende hdd der er værd at investere i og det er en WD Black - men F3 er nok også et godt bud :)


    Ellers er det anbefalelsesværdigt at anskaffe sig en eller to gode brugte SSD'er og så måske en mindre hurtig HDD til lager. For ærligt talt så er det helt til grin, hvad man giver for hdd lige pt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • :offtopic: men det passer ikke,der kan godt køres raid med IDE diske;)

    Seriøst??? Så må jeg nok læse lidt op på de ældre teknologier igen :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Seriøst??? Så må jeg nok læse lidt op på de ældre teknologier igen :)


    Den er god nok, så længe IDE controlleren understøtter RAID, hvilket ikke er så sjældent igen, eller er der jo altid software raid (hvilket ikke er så langt fra de raid controllers der sidder på mange bundkort).


    Men det er vidst også ret lige meget, da det er ret meningsløst at købe en IDE harddisk nu.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.