• Hvilken SSD ville i anbefale mig at købe til følgende computer:


    I7 930 @ 4.0 ghz
    Gigabyte x58 UD7 REV 1.0
    12gb Corsair RAM.


    Det eneste krav er at den skal være på omkring de 100-140gb og selvfølgelig være blandt det hurtigeste og mest stabile.


    Jeg køber gerne en SATA3 controller hvis jeg får noget ud af det, jeg har følgende controllere på mit motherboard:


    JMicron JMB362 SATA3
    Marvell 9128 SATA3
    GIGABYTE SATA2


    Mvh Mads. :9xo

  • Det konservative valg af en SSD ville nok være en Crucial M4, det er ikke den der performer bedst, men der har været nogle problemer med random BSODs på SSDs baseret på Sandforce controllere (som dog angiveligt skulle være fikset, men det har de sagt et par gange før...).


    Hvis du har lyst til at tage chancen med en Sandforce baseret SSD, er Corsairs Force 3 et eksempel på en i den billigere ende.


    Med hensyn til den controller du skal bruge, syntes jeg at du skal benytte Intels SATA2, du har kun en SATA3 controller(JMB er kun SATA2) på det bundkort (Marvell 9128 ) og den er ikke særligt god.
    Du kunne sikkert godt købe en seperat controller, men jeg syntes egentligt det er lidt spild af penge. Ved at bruge en SATA 2 controller, mister du kun de allerhøjeste overførsels hastigheder og det er ikke der SSDs største fordel ligger.
    Hvis du beslutter dig for at købe en SATA3 controller, så sørg for at undersøge hvilken controller der sidder på kortet, det nytter jo ikke noget at købe et kort med endnu en Marvell 9128.


    Du kunne købe en SATA2 SSD, f.eks. Intels 320, men det er næsten synd hvis du skulle få lyst til at genbruge SSDen i en anden computer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg glemte i øvrigt at nævne at de penge du kunne bruge på en SATA 3 controller, kunne bruges bedre på en større SSD (omkring de 240-256 GB).
    Det er ca. der SSDs sweet spot ligger med hensyn til performance, kort fortalt har det noget at gøre med hvor mange NAND flash chips der er per SSD controller og SSD controlleren kan nogle tricks der gør at den er hurtigere med flere NAND flash chips tilsluttet.


    Fortsat god aften og godt nytår.


    I lige måde :)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvad med et REVODRIVE fra OCZ?


    Den ville jeg holde mig fra, mig bekendt understøtter revodrives (i hvert fald ikke de tidlige udgaver) ikke TRIM.
    SSDs har en tendens til at blive langsommere over tid, der er et par måder at løse det på, secure erase af hele SSDen (ikke særligt hensigtsmæssigt som du nok kan forestille dig), Garbage control (fungerer, men er ikke optimalt) og TRIM.


    TRIM er pt. den bedste løsning på problemet, så det er ikke optimalt at det ikke er til stede, du kan naturligvis læse mere om TRIM på wikipedia


    Derudover kan der vidst også være nogle problemer med at boote fra en revodrive SSD, det afhænger af dit bundkort, så det skal du også undersøge forinden.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.