Ny filserver

  • Som overskriften siger det er jeg pt ved og samle mig en ny lille filserver, den kommer til at kører på Unraid og skal bruges til at lager mine data (film, musik, foto's) film skal kunne afspilles fra Boxee, enten en boxeebox eller pc med det installeret på, jeg har kigget på følgende data, bundkortet er valgt ud fra at det skal have onboard USB inde på selve boardet. CPU er valgt ud fra at den bruger lidt strøm, men stadig er dualcore


    Bundkort: Asus P8B WS
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4998571



    CPU: Intel Celeron G530T
    http://www.edbpriser.dk/Produc…273&q=Intel+Celeron+G530T



    Ram: G-Skill ECO PC3-12800 CL7
    http://www.gskill.com/products.php?index=247



    Rammene er valgt ud fra at jeg bare har dem liggende.


    PSU: Har jeg endnu ikk besluttet endnu så tager gerne imod forslag der =)


    Harddisk er WD-Green diske


    Tager gerne imod indput omkring om jeg bør vælge anden cpu eller lignende? =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • ser ganske fint ud, cpuen har en TDP på ~35W og det er ok lavt til at være blid ved ens pengepung med hensyn til strøm forbrug :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg har flere kommentarer...


    Først og fremmest har jeg svært ved at følge dit valg af bundkort, stortset alle bundkort har USB headers, så du burde kunne slutte flere porte til uden problemer.
    Derudover er det et relativt dyrt bundkort i forhold til den CPU du vil benytte, så det bliver noget skævt vil jeg mene.


    Har du gjort dig nogle tanker om hvad du vil købe af kabinet? hvor mange diske regner du med at der skal være plads til?


    Hvis du kan "nøjes" med 6 diske, kunne du kigge på et Lian-Li PC-Q08B, det er et mini ITC kabinet, så du skal naturligvis også have et ITX bundkort, f.eks. dette H67 board fra Asus: LINK


    Et bud på en PSU kunne være denne fra Seasonic, den er 80+ bronze rated og så har den 6 SATA tilslutninger: LINK
    Jeg vil ikke anbefale dig at købe en PSU der er rated lavere end 80+ bronze, da serveren jo skal stå tændt i længere tid ad gangen, er det vigtigt at have en god effektiv PSU.


    Med hensyn til CPU, så kan du godt overveje en der er noget hurtigere uden at komme til at bruge for meget strøm, f.eks. en pentium g630, eller ikke-t udgaven af den cpu.
    Årsagen til det er at en hurtigere CPU, vil være i stand til at færdiggøre det arbejde den skal lave hurtigere end en langsommere CPU og derefter gå tilbage til Idle tilstand hurtigere, så det kan faktisk være mere eller lige så effektivt at benytte en hurtigere CPU.
    Undtagelsen er naturligvis, hvis du ikke sætter din server op til at bruge idle tilstande osv. så den altså altid kører på fuld "drøn", nu kender jeg ikke noget til unraid, men under Debian Linux og andre distros er det muligt at sætte op så den sætter CPUen i en idle tilstand når den ikke har brug for det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • dkwolf: dette var også planen bag valget af CPU =)


    RTM: bundkortet er valgt ud fra at det har rigtige USB-porto inde på selve printet da Unraid køre fra en USB-pen, tag et kig på et billed af kortet så kan du strakt se hva jeg mener.
    De 6 porte som kortet har std vil blive suppleret med ekstra via indstikskort når dette bliver nødvendigt så det er fint til og starte på.
    Angående kabinet bruger jeg pt et gammelt Lian Li med 2 x 3 in 2 backplanes og der er plads til 5 diske i bunden af det også så det er fint indtil jeg får bygget mit custom kabinet som jeg vil have =)
    Serveren er så godt som bare en filserver så den vil som sådan ikke rigtigt få brug for cpu-kraft, UnRaid er mere ram krævende og der burde de 4 gb også være ganske ok da jeg max skal streame til 2 enheder på tiden.
    Angående PSU var min plan også og finde en 80+ bronze eller bedre alt efter hva jeg kan finde til gode penge eller brugt.


    Hvis du stadigt synes mit valg at bundkort er dumt vil jeg gerne høre mere indput fra dig =)
    Samme gælder CPU nu hvor den ikke rigtig skal lave andet end være filserver vil den ekstra power vel være spildt vil den ikke?
    Angående Idle tilstand eller bare tændes når den skal bruges har jeg ikke besluttet mig endnu, kommer lidt an på om mig WOL projekt kommer til at kører over internettet, fordi så skal den bare tændes når den skal bruges.


    Til slut vil jeg anbefale alle som overvejer en fil-server og kaste et kig på UnRaid og se om det er noget for dem, for mig ser det ud til at være den perfekte løsning =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW


  • Med hensyn til bundkortet, kan du jo bare købe et kabel der laver en USB konnektor ud fra en af USB headerne, det er ikke noget der koster mange knaster, f.eks. de her fra ebay: LINK
    Men okay, du regner med at skulle have plads til flere end 6 diske, så giver det i hvert fald mening at købe et større bundkort, pga indstikskortet, du burde dog stadigvæk kunne spare en del penge, i forhold til det Server board du har fundet.


    Med hensyn til CPU, så er min pointe at de to CPUer bruger lige så meget strøm reelt, den hurtigere CPU er bare hurtigere til at gøre arbejdet færdigt.
    Det er naturligvis vigtigt at CPUen er i stand til at gå i idle tilstand når den ikke er brug, ellers forsvinder forskellen, når CPUen kører på fulde drøn hele tiden.
    Det vil altså sige at man lige så godt kan tage den hurtigere CPU.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Med hensyn til bundkortet, kan du jo bare købe et kabel der laver en USB konnektor ud fra en af USB headerne, det er ikke noget der koster mange knaster, f.eks. de her fra ebay: LINK
    Men okay, du regner med at skulle have plads til flere end 6 diske, så giver det i hvert fald mening at købe et større bundkort, pga indstikskortet, du burde dog stadigvæk kunne spare en del penge, i forhold til det Server board du har fundet.


    Med hensyn til CPU, så er min pointe at de to CPUer bruger lige så meget strøm reelt, den hurtigere CPU er bare hurtigere til at gøre arbejdet færdigt.
    Det er naturligvis vigtigt at CPUen er i stand til at gå i idle tilstand når den ikke er brug, ellers forsvinder forskellen, når CPUen kører på fulde drøn hele tiden.
    Det vil altså sige at man lige så godt kan tage den hurtigere CPU.

    RTM Kan se hvad du mener med bundkortet og ender nok med bare og tage et billigt bundkort i ATX da kabinettet bliver bygget til den størrelse


    Men med CPU'en så skal den jo kun bruges når jeg skal se film eller have flyttet/fat på noget data og der giver CPU-kraft jo ikke rigtigt det vilde, den skal ikke hoste noget eller lave noget reelt arbejde så holder mig nok til den "svage" cpu =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Opdatering, har ændret bundkort og her er en liste over hvad jeg har tænkt mig at bruge.
    Husk serveren kommer til at køre UnRaid hvor den skal passe på min data og dele min data, film og musik så jeg kan se dem fra mit andet udstyr, køre pt med en lille Atom maskine og den klare fint dette job, derfor jeg har valgt den forholsvis svage cpu =)
    Bundkortet er valgt ud fra at det skal være rimelig billigt, have onboard gfx, være ATX og så kan jeg bedst li Asus og Intel =) Bundkortet er desuden valgt ud fra at Z68 så vidt jeg husker kommer til at understøtte IB, tager jeg fejl her?
    PSU valgte jeg pga den er +80 Bronze og at den er single rail og så et mærke jeg stoler på.
    Ram tog jeg pga jeg har dem liggende så de er billige =)


    Bundkort: Asus P8Z68-V LX
    CPU: Celeron G530T
    PSU: Antec HCG-400
    Ram: G-Skill ECO PC3-12800 CL7
    HD-Cage: Chieftec SNT-2131 2 stk af disse til mine 6 diske
    Når jeg får brug for at smide mere end 6 diske i har jeg følgende liggende:
    Sata-controller: Adaptec 1420SA


    Er klar over den er PCI-x men der burde være plads på kortet til og smide den i =)
    Og det hele ryger i et gammelt Lian Li kabinet jeg har stående.


    Noget i ville ændre? enten for at spare penge ved køb eller spare strøm når den køre?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Med hensyn til den SATA controller, tror jeg du har blandet et eller andet sammen.


    PCI-E(PCI-Express) er ikke det samme som PCI-X, PCI-X er en server udgave af gammeldags PCI.
    Det bundkort du har valgt, har PCI-E og PCI, men ikke PCI-X, så med mindre jeg har overset noget, vil det være en god ide at vælge en anden SATA controller (eller bundkort).


    I mine øjne, ville at købe en nyere PCI-E controller være at foretrække, da det koster nogenlunde det sammen, men slutresultatet er at du får noget mere brugbart (PCI-X er efterhånden ved at have nogle år på bagen).
    Så vidt jeg kan se ligner denne controller nogenlunde den du har i forvejen (den bruger bare PCI-E): LINK


    Med hensyn til bagudkompatibiltet, så tror jeg at det vil, men det ser ikke ud til at der er nogen garantier, her er et eksempel, hvor dette spørgsmål bliver diskuteret: LINK
    Moralen, må være at hvis chipsæts forskellen ville få dig til at lade være med at købe bundkort, så vent, der er ikke så længe igen til ivy bridge udkommer (april iflg nyhed på forsiden).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • RTM: PCI-x er jeg udemærkedet klar over er en gammel/ældre teknologi som førhen blev brugt mest i servere da det tilbyder større båndbrede, men et PCI-X kort passer i et PCI slot så længe de er plads efter slottet, så køre det bare kun PCI hastighed og det er et kort jeg har liggende og til at se film så er hastigheden rigelig =)


    Bundkortet blev valgt ud fra at hvis cpuøen skulle dø havde jeg muligheden for i fremtiden og smide en nyere cpu, men har ikke brug for noget som det nye chipsæt tilbyder =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • RTM: PCI-x er jeg udemærkedet klar over er en gammel/ældre teknologi som førhen blev brugt mest i servere da det tilbyder større båndbrede, men et PCI-X kort passer i et PCI slot så længe de er plads efter slottet, så køre det bare kun PCI hastighed og det er et kort jeg har liggende og til at se film så er hastigheden rigelig =)


    Godt så... jeg havde tydligvis ikke brugt nok tid på at undersøge PCI-X, inden jeg svarede dig :roller:
    Så vidt jeg kan forstå på hvad jeg lige kunne læse mig til, gælder det kun for nyere PCI 2.0 slots, men det er ikke lige til at læse sig til ud fra manualen om det er den type der er til stede på det bundkort.


    Når vi nu er derude, så skal det nævnes at p67, z68 osv, ikke har native PCI, men via en bridge chip (ud fra lidt googling, sandsynligvis en ASMedia asm1083).


    Men det er vel også lige meget, jeg forestiller mig at selvom performance er rart, så er det ikke alt betydende, til det serveren skal bruges til ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.