opgradering af bundkort og ram, hjælp søges.

  • Hej Gutter.


    Jeg har tænkt på at opgradere min pc. Men da jeg er studerende og økonomien er lidt lav :)


    har jeg tænkt på om det vil øge min performance lidt hvis jeg kun skiftede mit bundkort og ram ud.


    mit setup pt er:


    E8500 3,16ghz (intel) core to duo
    gigabyte ep45-ud3
    2x2 GB mushkin redline (DDR2 PC2-8000 5-5-5-12 Redline)
    radeon "vapor" 4890


    Tænkte på jeg evt kunne skifte mine ram til ddr3? men går ud fra jeg også skal have fat i et nyt bundkort så?


    Vil jeg kunne mærke et boost i performance tror i? jeg har ca. 1000kr at gøre godt med. kan muligvis godt komme op på 1500kr,- hvis nu det er.


    Hvis i evt. har nogen andre foreslag til opgraderinger må i godt sige til.


    grunden til jeg gerne vil opgradere er priimært at loade tiderne i blandt andet skyrim er lidt slow, når jeg bare løber rundt omkring i verden.



    På forhånd tusind tak for hjælpen.

  • Du vinder ikke rigtig noget ved at skifte RAM og bundkort.
    Lige et par spørgsmål...
    1. Hvad bruger du maskinen til?
    2. Er du utilfreds med ydelsen på din nuværende maskine?


    De fleste vil nok sige du skal skifte hele møllen og købe en i5 2500K, OC den til 4,xxGHz og du vil være en lykkelig mand. Men bare fordi du ikke har det aller nyeste, er det ikke ensbetydende med du har noget lort.


    Hvis du mangler performance, så få OC den E8500 og suppler evt. med noget god køling. Hvis du gamer, så kig efter et nyere grafikkort i salgssektionen. Du kan få et bedre kort for en tusse.

  • Tak for det hurtige svar.


    1) bruger maskinen til spil såsom, Call of duty, Skyrim, League of legends, Counter strike.


    2) Det jeg er mest utilfreds med lige pt. er specielt den tid min pc bruger på at loade, f.eks i Skyrim. Det tager for lang tid.


    håber det var svar nok.


    Hvis nu jeg vælger at OC min cpu, hvilken blæser ville så være smart at skifte til? lige nu er der bare en standard køler på, går ikke ud fra det er en god ide at lade den blive siddende.


    Noget helt andet er, at jeg har kigget på nogen opgradering sæt, og faldt over det her. Jeg har nok først råd til det om 1-2mdr men er det her en bedre løsning?


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649116


    Hvis jeg vælger det opgraderingskit. Skal jeg så også investere i et nyere graffikkort?

  • Jeg har faktisk kigget på en ssd. synes bare at 1600kr,- + for 120 GB er lidt mange penge.


    Men det kunne da helt sikkert være jeg det var det jeg skulle kigge lidt mere efter.


    Er der nogen modeller man helst skal vælge frem for andre?

  • Hvis du beholder dit nuværende bundkort, er der ingen grund til at købe en SATA3 SSD. På den anden side, så er den en smule fremtidssikret.
    Den generelle holdning her inde er, at man skal holde sig fra Corsair og OCZ SATA3 SSD´s pga. dårlig firmware. Crucial M4 bliver anbefalet af mange.
    Snakker vi SATA2 er der frit slag på alle hylder. Personligt har jeg brugt OCZ Vertex2 og Intel´s. Den 160GB 320 der sidder i min T410 performer rigtig godt, men er alt for dyr.
    Jeg er ved at samle mig en stationær rig, og har valgt 2*120GB OCZ Agility 3 til RAID 0. Jeg har testet begge diske i min datters MacBook Pro 2011, og der er sgu fart på. Er der problemer med firmwaren, er det noget jeg vil tage når/hvis der opstår problemer.

  • En q6600, q6700, q94xx eller q95xx med god køling til og noget OC vil give dig et godt boost. Du skal bare lede lidt efter en brugt :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • hvis du bøber det i5 setup, skal du lige vide at du kan få næsten samme dele til mindre penge på samme side :D

    ja okay. Det er selvfølgelig meget godt at vide (:


    er lige gået i tænke tanken omkring valget mellem:


    1) Opgradering af cpu, motherboard og ram(kit fra komplett eller noget lign).


    2) Køb corsait H60 + en ssd, og simpelthen lege med lidt OC for første gang


    Tror næsten løsning to er billigst, skal bare lige finde ud om det er det værd.


    Kan den der H60'er flyttes over på div. cpu'er eller? Jeg har aldrig rørt sådan noget vandkøling før :$

  • Quote

    h60 passer også til de nyere sockets ;)


    hvis jeg var dig ville jeg bare købe en brugt quadcore cpu, til socket 775 ;) - en duel core er i den lave ende af performance...


    Lige min pointe ;)
    De kan fås mellem 400-900 brugt afhængigt af model :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • hej alle sammen, vil lige give en update.


    Jeg har valgt at købe en corsair H60 til fremtidig brug. Samtidig med at en bekendt har en 4 kernet cpu liggende som jeg får tirsdag eller onsdag.


    Hvis i finder nogen gode tilbud på en cpu må i sgu godt sige til :)


    Forresten hvis jeg skal opgradere graffikkort hvad skal jeg så lede efter(det er lidt af en jungle for folk, der ikke har så meget forstand på det) ?

  • det kommer and på hvad du vil slippe, og om det skal være nyt eller brugt? :)


    well går ud mit motherboard ikke støtter de nyeste graffikkort så skal vel have noget pci-e 2.0 tænkte på klassen omkring tussen, måske lidt mere. har intet imod det er brugt hvis det kan scores billigere og yde mere end et nyt :D


    Nu når jeg kigger på svaret er det nok temmelig vagt. men jeg er åben for ideer så længe prisen ikke komme for meget over en tusse. det må også godt være lidt fremtids sikret.

  • Lidt Test sider


    E8400 vs Q9650 http://www.anandtech.com/bench/Product/56?vs=49


    http://www.cpubenchmark.net/


    http://www.videocardbenchmark.net/


    LG775 er fint nok Men med en I5 K2500 under hjelmen bliver du nok lidt gladere for i længden


    Har været samme tur i gennem E8400 + GTX285 ca same same som E8500+4870 der er tonsvis af læse stof om det emne ..


    men valgte at bygge et I7 system.... Køb lidt ad gangen.. Fremtid sikre er en by i rusland...