• Hej alle:)


    Jeg er på det seneste begyndt at optage videoskekvenser når jeg spiller pc spil, for sjov skyld og for at prøve noget redigering:) Jeg har en bette 120gb ssd, så klart nok er jeg meget hurtigt løbet tør for plads. Derfor har jeg valgt at sætte en 500gb sata2 harddisk til mit styresystem, som jeg havde liggende siden 2007. Det er dog en traditionel harddisk, og hvis jeg har forstået det rigtigt, kan de ikke operere i AHCI mode i w7, hvad den jo nu er indstillet til da jeg har min ssd. Det skal også siges at windows bliver nægtet alt form for adgang til disken, og kan se at den har to partitioner, jeg ikke kan røre ved.


    Er der nogle måde at løse dette på? Kan jeg få en enkel harddisk til at køre i ide mens en anden kører ahci?


    Tak på forhånd :) :cheers:

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Som udgangspunkt burde der ikke være noget problem med de diske og AHCI mode, AHCI er i øvrigt nødvendigt for at funktionalitet som Native Command Queueing kan bruges.


    Ellers kan du prøve at rode BIOS igennem, visse BIOSer tilbyder at man kan vælge lidt rundt på visse porte osv. (men regn ikke med at det er der).


    Har du prøvet at fjerne partitionerne? du skal muligvis skifte partitionstabellen til MBR/GPT før du kan få lov til noget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja, jeg har prøvet at fjerne partitionerne, men jeg har absolut INGEN adgang til hardisken, kan hverken slette partitionerne eller indholdet. Den vil ikke lade mig gøre noget som helst.


    EDIT: Filsystemet er RAW

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Ja, jeg har prøvet at fjerne partitionerne, men jeg har absolut INGEN adgang til hardisken, kan hverken slette partitionerne eller indholdet. Den vil ikke lade mig gøre noget som helst.


    EDIT: Filsystemet er RAW

    Så skal du have "brækket" disken op....

    Kontrolpanel > System og sikkerhed > Administration > Computeradministration > Diskhåndtering. Her bør du kunne finde og formatere, og partitionere din harddisk.

  • Prøv at tage et screenshot af hvordan det ser ud i disk management, jeg kunne godt tænke mig at se ud.


    Var den disk tilfældigvis i computeren da du installerede windows?
    Det er muligt at bootloaderen ligger på den disk i stedet for på din SSD.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • "Traditionelle" harddiske (eller bare harddiske, da en SSD ikke er en harddisk i ordets betydning da det ikke har mekaniske dele der snurrer rundt) kan sagtens køre AHCI - ellers ville min PC skrige af smerte hver gang jeg tændte den ^^


    Hvis den ikke vil lade dig formatere/slette/tilgå harddisken så kunne det være at der er kode på den? Er den fra en bærbar/server maskine, eller er det en du har købt selv fra ny af?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er fra en HP computer.
    Efter at have genstartet min pc ca. 10 gange er filsystemet pludseligt blevet NTFS, og jeg kan se at der lægger tre filer på den ene af partitionerne , jeg ikke kan gøre noget ved. Men ligesom før, kan jeg ikke få lov til noget som helst i disk management, men nu står der at den er skrivebeskyttet.
    Her er et scrn shot af disk maangement: http://imageshack.us/photo/my-images/545/unavngivety.png/

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Hvis du er admin på maskinen, skal du kunne slette et drev eller partioner, med mindre det er dit aktive systemdrev.


    Du kan jo prøve at boote fra din win 7 disk og formatere eller slette disken.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Nu har jeg slet partitionerne via w7 disken, og formateret den, men nu har jeg så et andet problem. Jeg kan kun se drevet via enhedshåndtering eller disk management, ikke stifinder, her er et scrn shot:
    http://imageshack.us/photo/my-images/24/dwadt.png/

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Du burde jo være i stand til at vælge "ny simpel diskenhed" - kan se at disken stadigvæk er skrivebeskyttet. Det er nok der problemet ligger. Den HP computer - er det en firma/skole maskine du har "arvet" eller er det jeres egen købte maskine? Det kan være at harddisken er kodelåst og ikke tillader adgang.


    1. Se i din BIOS om der er en menu for harddiske og beskyttelse.


    2. Prøv at tage harddisken ud af kabinettet og se bagpå (hvor stikkene er) om der er en jumper/switch til at låse disken.


    3. Se om det bare at tage disken ud og ind i maskinen har hjulpet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I tillæg til det herrmansen skrev, så prøv at højreklikke ude i venstre side (i rammen hvor der står disk 1, xxx GB, skrivebeskyttet) og se om du kan lave noget der.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Et andet google tip er at prøve at højreklikke på Disk 1 "feltet" og vælge offline og så bagefter online.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej alle, tak for alt jeres hjælp end til videre, men jeg kan dog ikke finde en løsning på problemet:
    Jeg har taget disken ind og ud, og tjekket for switches, men der var ingen.
    Der er intet at vælge når jeg højreklikker på disken, kun egenskaber, og jeg kan intet vigtigt ændre der heller.
    Jeg kan ikke finde noget om disk sikkerhed i min bios (har et asus p8z68-v)

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Du kan prøve at kigge på dette forum: LINK


    Det lader til at HDDerase 4 på den CD (som siden omhandler) kan løse problemet, ved at fjerne den lås der åbenbart er blevet sat på disken.
    Når du gør det, vil det nok være en god ide at frakoble din SSD så du ikke kommer til at formattere den ved en fejl.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.