mini displayport til hdmi vs Dvi to Dvi, hvad er best?

  • hejsa. jeg har et spørgsmål vedrørende mini displayport til hdmi vs Dvi til Dvi, hvilken af de 2 ting er best.


    Min pc består af :


    Samsung Syncmaster P2770FH


    Asus Maximus Extreme-z [Bios 0902]


    Intel I7 2700k 3,5 Ghz [Kølet af Arctic Cooling Freezer XTREME Rev. 2]


    16 Gb Ddr 3 Ram


    2 Stk Xfx 6990 4gb


    Silverstone St 1500W Psu


    2x WD raptor 600gb [Raid 0]


    3x 1500 Gb [Lager]


    1 x Dvd nec Drænder 16x



    mine 2x 6990 har 1 dvi port hver + 4 stk Mini displayport på hver, dvs 2x dvi + 8 x mini displayport fordelt på de 2x kort.


    min monitor har Dvi + Hdmi port, jeg købte igår et mini displayport to hdmi kabel 2m...men er nu usikker på om hvad der egentlig er best af de 2 kabler.


    mini displayport til hdmi eller Dvi til Dvi....:)


    En anden ting var da jeg koblede det mini displayport til hdmi kabel på ville min skærm ikke skalere billedet ud til kanterne kører opløsning 1920*1080 pt som er max hvad skærmen kan, jeg var nød til at gå ind i ati ccc og ænder skaleringsinstillingerne, for at få den ud til kanterne og billedet kom til at se normalt ud, før var det også uskarpt og lidt grumseret.


    jeg ændrede det til at den står helt over ved overkandering...så blev billedet normal igen som da det var med dvd kablet.


    kan i svare på de spørgsmål og måske forklare mig hvor jeg skulle sætte den på overkandering?

  • jeg ville faktisk anbefale dig at købe denne Mini-DP - DVI:


    http://www.proshop.dk/Skaermka…-DVI-Adapter-2242306.html


    bruger den selv til eyefinity lige nu og den kan klart anbefales:) de eneste minus er dog at den højst kan tage en opløsning på 1920 * 1200 det er dog først omkring de 30" skærme du kommer højere op:) har tidligere brug adapteren til min Samsung Syncmaster P2770 og da var der ingen problemer med under/over kandering! kørte med en opløsning på 1920 * 1080 no problem!:)


    -The Dude :firefox:

  • Selve billedsignalet på HDMI og DVI er nøjagtig det samme.
    HDMI har bare den ekstra fordel at det kan føre lyd med samtidigt.


    Men hvis du kun tænker på billedkvaliteten er der ingen forskel på HDMI og DVI.

  • ok, ville så et bedre dvi kabel give bedre billed end det samsung gav med i kassen til min monitor?


    jeg kan se der er flere typer dvi....der er Dvi-i + dvi-d + dvi-a...hvilken er best og hvilket skal jeg gå efter...:)

  • Nu er det sådan at man ikke kan konvertere displayport signaler til DVI/HDMI med en mekanisk adaptor, der skal en chip til at omkode det (sådan en sidder der også i dit kabel).


    Så som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at gå udenom displayport til hdmi/dvi, om ikke andet så fordi at kablerne burde være billigere.


    Med hensyn til det med skaleringen, det er meget normalt med ATI/AMD kort, du gjorde det rigtige for at fikse det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ok...takker.


    kan se bag på mit grafik kort og min monitor at begge har et DVI-I Dual Link, både på min 2x 6990 kort og min samsung syncmaster p2770fh...men det kabel der fulgte med til min monitor er det DVI-D Single Link kabel. vill det give med noget at købere et high end DVI-I Dual Link kabel?

  • Da signalet er digitalt vil det ikke blive bedre at af købe et andet kabel.


    De lidt dyre kvalitets-kabler bør først købes når man skal bruge kabler over 5 meter.
    Nogle billige kabler kan nemlig have begrænset opløsning ved kabellængder på over 5 meter.


    Men så længe du er under 5 meter, vil et kabel til 50 kr. give lige så godt billede som et kabel til 500,-.