store problemer med ny pc!

  • Hej tweakers.


    Jeg har samlet en PC for en ven som der indtil videre ikke har været andet end problemer med.


    Pcen består af:


    I5 2500K
    club 3D HD 6950 2 GB "coolstream edition"
    cooler master GX-RS 750 watts PSU
    2x2 GB kingston hyperX 1600 MHz ram.
    standard 500GB HDD
    random DVD-RW


    Og så MENER jeg det var et Gigabyte GA-PH67A-UD3-B3 (rev. 1.1) bundkort. Jeg har formateret i mellemtiden så har ikke indkøbslisten gemt.


    Processen siden han har fået den har været som følgende:


    Han hentede delene ved proshop, og jeg kom hjem til ham og samlede den. (for at han selv kunne lære lidt)
    Han havde ikke fået købt windows 7 på det tidspunkt så da vi havde samlet den tog jeg bare hjem.


    Senere fik han købt windows 7, og han installerede det selv. Ligeså snart han var færdig sagde jeg til ham han skulle hente speedfan til at kigge temps (vi brugte real temp senere i forløbet med samme resultater)


    Hans CPU lå omkring 40 i idle og ramte 90 grader i LOL!
    Jeg fik ham til at slukke, og sagde han skulle tage siden af og tjekke om køleren sad løst. Det gjorde den og som den kegle jeg er havde jeg glemt at presse pindene ned i bundkort. Det sagde jeg til ham han selv lige skulle gøre, og derefter låse CPUen og så tjekke temps igen. Denne gang lå hans idle temps på 33 hvilket jeg self. blev glad for, da det nok betød problemet var løst. Men da han så spillede LOL ramte den 90 grader IGEN. Vi pillede køleren af, og det viste sig han havde bøjet en af pindene så det ene hjørne ikke kunne gå i.


    Jeg lavede en tråd her på HOL, og konklusionen blev at han skulle have en anden køler. Vi hoppede på en hyper 212 + som jeg kun har hørt godt om.


    Da han senere modtog den, kom jeg over til ham og vi prøvede at montere den. Vi baksede virkelig rundt med den og vi kunne ikke rigtig få den der "bøjle" man skal montere den med (den der skal igennem hullerne og monteres i backplaten) Det rodede vi med i lang tid og undervejs var der jo kommet kølepasta på CPU og køler og derfor hang CPUen fast da vi løftede. Vi nåede ikke at reagere og CPUen røg ned på bundkortet. Vi fortsatte og håbede på der ikke skete noget. MEN utroligt nok gjorde vi denne fejl 3 gange! Og da vi endelig fik køleren på og startede computeren gjorde den dette:


    Man trykker på knappen, alle blæsere kører inklusiv CPU blæser.
    5 sekunder efter: alt stopper, og starter forfra igen.


    Og sådan bliver det bare ved.


    Vi konkluderede at vi havde ødelagt CPUen, og han har så købt en ny i dag.


    Vi monterede den med stock køleren problemfrit og da vi så tænder computeren sker præcis det samme igen!


    Jeg er blank, og begynder at tjekke kabler, bundkort kabel, CPU kabel, ja, stort set alt hvad jeg kunne tjekke. Så tjekkede jeg ram. tog den ene op og lod den anden sidde i, virkede ikke. gjorde det samme med den anden.. virkede ikke.


    Og så gjorde jeg ikke mere, ved godt det ikke var en ordentlig ram test, men pcen har jo virket før bare med alt for høje temps.
    _____________________



    Hvad skal vi gøre!??

  • Quote

    derfor hang CPUen fast da vi løftede.


    :boxed:


    Skal man ikke låse cpu'en fast under den bracket, som sidder på bundkortet? Lyder som om i har været meget hårde ved den cpu hvis i har tabt den 3 gange. I kan jo ikke montere en køler uden at låse cpu'en fast.


    Prøv at afmonter alt og sæt det sammen igen. Måske er der et låst strømkabel eller noget, ellers fix en ny cpu

  • Og er der ikke pins på bundkortet, som I kan have bukket, nu hvor cpu'en blev hevet af?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • alt ser ud til at være intakt, grunden til vi kunne få CPUen med op, var at vi havde fjernet den der lås der sidder på bundkortet. (havde set billeder hvor den var fjernet for at montere køleren)

  • ikke for lige at træde i det, men den lås som er på bundkortet er der altså af en bestemt årsag, nemlig at CPU sidder med samme pres på alle pins på bundkortet og derved har fuld kontakt.
    Piller du den af og du/I monterer en køler uden, så vil jeg vædde bedste gamle hat på, at presset ikke ligger ens fra CPU og til alle pins, så vil maskinen altså ikke starte.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    ikke for lige at træde i det, men den lås som er på bundkortet er der altså af en bestemt årsag, nemlig at CPU sidder med samme pres på alle pins på bundkortet og derved har fuld kontakt.
    Piller du den af og du/I monterer en køler uden, så vil jeg vædde bedste gamle hat på, at presset ikke ligger ens fra CPU og til alle pins, så vil maskinen altså ikke starte.


    Mvh
    Sam


    du træder ikke i det just statin' the obvius...
    men mig som aldrig har sat en pc sammen kan da regne ud at er der en lås til cpu'en så skal den da spændes! det er ok at være uvidende men så lad vær med at pille ved det!
    man smadre det hele hvis ikke man har den rette viden og kunnen. Der er jo altid proffesionel hjælp at hente her på tweak og svar får man hurtigt!


    men håber da at den kommer op og køre da det er en fin pc som han har der :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Men.. der er da ingen pins på en i5 2500K, den har en flad bund?
    Angående det med låsen, er det den metal plade der skal ned over, eller er det den plastik "dummy" der sad i fra starten du har fjernet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3
    Men.. der er da ingen pins på en i5 2500K, den har en flad bund?
    Angående det med låsen, er det den metal plade der skal ned over, eller er det den plastik "dummy" der sad i fra starten du har fjernet?


    Det sidder på soklen, skulle jeg mene.


    Altså jeg må ærligt indrømme at min første gang med socket 1155 og en 2500k, kom jeg til at tage hele den bracket af, der skal holde cpu'en på plads. Dumt = JA, og spørg mig ikke hvorfor jeg gjorde, men det endte lykkeligt i sidste ende ;)
    Sådan er det når man er AMD-mand og sjældent har snuset til Intel ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H