Hjælp! Min pc kan ikke boote

  • Hej tweakers...


    Jeg har fået et stort problem med min computer, den vil ikke starte op!


    Det hele startede med at computeren begyndte at fryse fast i windows, og herefter skulle den så genstartes. Det tog nogle gange 15 min at starte computeren igen, da den ikke altid registrede hardwaren og bare stod med sort skærm. Men det lykkedes dog at få liv i den igen.


    Men nu vil den ikke længere starte op! Når man trykker på ON knappen startes PSU'en og der leveres strøm til hardwaren. Dog lyser PWR LED'en ikke, og der sendes ikke noget signal til skærmen. Computeren siger heller ikke "bip" som den plejer, så noget tyder på den slet ikke registrerer RAM og harddisk.


    Er der nogle af jer der har oplevet samme problem?
    Jeg tænker at det er bundkortet og/eller CPUen den er gal med, hvad siger i?


    Da computeren bruges til arbejde hver dag, håber jeg der er nogle som kan hjælpe.
    På forhånd tak,
    Milan

  • Har du været inde og rode i din bios ?, eller lavet noget som helst om på din maskine.


    Prøv at nulstil din bios, og lav en genstart, så se om ikke der kommer liv i maskinen igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Start med at frakoble alt der ikke er absolut nødvendigt for at computeren starter op, dvs. ingen diske, kun en stick ram, evt. intet grafikkort.
    På den måde kan du reducere antallet af fejlkilder.


    Hvis den stadigvæk ikke vil starte op, kan du prøve at gennemgå samligt resterende kabeltilslutninger og sørge for at de er tilsluttet, hvis de er så prøb at koble dem fra og sætte dem til igen.


    Ellers bliver det nok nødvendigt at teste med anden hardware, de mest sandsynlige fejlkilder er PSU og bundkort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du skriver intet om hvilken PSU som du har siddende i maskinen.


    Prøv lige det som RTM foreslår og se om der så er liv i den. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er dit bundkort, som den er gal med, siden du skriver at der ikke kommer lys i din pwr knap, samt den ikke registrere Hd eller ram. Det kan selvfølgelig osse være fordi din PSU er ved at synge på sidste vers at det simpelthen ikke bliver leveret strøm nok til bundkortet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.