Upgradering af cpu i7-2960XM ES

  • Hej Tweak


    Jeg er i skrivende stund lige ved at sige ja til en ny cpu til min bærbar. Det drejer sig om topmodellen fra intel: i7-2960XM ES som jeg vil smide i frem for 2630QM som nu sidder i min medion erazer med et HM67 bundkort.


    Min (bærbar) nuværende spec:
    http://www.medion.com/dk/elect…tegory=gamer_notebooks_13
    derudover + 120 gb ssd sata III og 16gb 1333 mhz ram.


    Men derudover bliver jeg i tvivl om min bærbar vil godtage den nye kraftige cpu og tillade den komme op i det høje felt? Altså om min bios vil acceptere den?


    Er mest ramt af at have en bærbar med den nyeste og bedste mobile cpu :cheers: og især fordi den skal bruges til rendering.



    med venlig hilsen


    Christian

    Kabinet: Cooler Master Sileo 500 Mid Tower Case
    Bundkort: Gigabyte ga-x58a-ud3r
    CPU: i7 920 2.66ghz @4ghz
    CPU Køler: Corsair H70 vandkøl
    RAM: 6 gb corsair ddr3 triplechannel (1333mhz) @1600mhz
    Grafik: Radeon 5850
    HDD: 2 TB HDD - Raid 0 (250 mb/s)
    PSU: Corsair 750 watt v2

  • Note. Min bærbar er stort set magen til MSI's GT serie hvis der er nogen som har erfaring med dem.?

    Kabinet: Cooler Master Sileo 500 Mid Tower Case
    Bundkort: Gigabyte ga-x58a-ud3r
    CPU: i7 920 2.66ghz @4ghz
    CPU Køler: Corsair H70 vandkøl
    RAM: 6 gb corsair ddr3 triplechannel (1333mhz) @1600mhz
    Grafik: Radeon 5850
    HDD: 2 TB HDD - Raid 0 (250 mb/s)
    PSU: Corsair 750 watt v2

  • Som du selv er inde på, er det svært at sige om BIOS understøtter den CPU, jeg kan desværre ikke give dig et nemt svar, du bliver nødt til at kontakte fabrikanten eller google bundkortet for at se hvad andre har erfaringer med.


    Men helt generelt, tror jeg ikke at det er en god ide, din nuværende CPU er rated til en TDP 45W, dvs. køleløsningen skal være designet til at kunne køle en CPU der afgiver 45W, den anden CPU er rated til en TDP på 55W, dvs. 10W mere.
    Som det ofte er med bærbare computere er køleløsningen designet specifikt til det der sidder i, hvilket i praksis betyder at det kan være svært at holde en CPU der afgiver varme svarende til 10W mere kold.


    Så vidt jeg kan se koster den CPU endda ca. 7.5k kr, for den pris kan du købe en stationær computer som er hurtigere og nemmere at opgradere.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • OT: holy crap en stærk cpu til en bærbar! den kan jo måle sig med en desktop i7 2600k!


    Topic: Som nævnt tidligere er du sikker på at du vil spendere så mange penge i en bærbar? og ja håber du har noget ekstern køling for det der under load brænder sammen.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har nu talt med Medion og de vil ikke udelukke det kan lade sig gøre. Det er muligt at opdatere chipset hos intel.com så den passer til cpu.
    Køleløsningen er forholdsvis fornuftig nu; idle 33 grader og load 80 grader, så der burde stadig være små 20 grader at løbe på før det hele smelter hvis der kommer den nye cpu i.
    Jeg kan få denne nye cpu til 2500 kr så er brændvarm efter at få det til at lykkes da jeg er lidt et lille barn når det handler om ydelse :clap:

    Kabinet: Cooler Master Sileo 500 Mid Tower Case
    Bundkort: Gigabyte ga-x58a-ud3r
    CPU: i7 920 2.66ghz @4ghz
    CPU Køler: Corsair H70 vandkøl
    RAM: 6 gb corsair ddr3 triplechannel (1333mhz) @1600mhz
    Grafik: Radeon 5850
    HDD: 2 TB HDD - Raid 0 (250 mb/s)
    PSU: Corsair 750 watt v2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RitterRex
    Har nu talt med Medion og de vil ikke udelukke det kan lade sig gøre. Det er muligt at opdatere chipset hos intel.com så den passer til cpu.
    Køleløsningen er forholdsvis fornuftig nu; idle 33 grader og load 80 grader, så der burde stadig være små 20 grader at løbe på før det hele smelter hvis der kommer den nye cpu i.
    Jeg kan få denne nye cpu til 2500 kr så er brændvarm efter at få det til at lykkes da jeg er lidt et lille barn når det handler om ydelse :clap:


    80 grader er allerede meget for en CPU, nu kan man ikke sammenligne en mobil cpu med en beregnet til en stationær, men jeg tvivler stærkt på at det er en god ide, men jeg tvivler på at forskellen er så stor igen at der er plads til 10W ekstra varmeafgivelse.


    Med hensyn til opdatering, så vil jeg gerne høre hvad det er du mener, hvis du tænker intel INF driver til chipsettet gør det ikke den store forskel, det er BIOS der betyder noget og den henter man normalt på fabrikanten af computerens hjemmeside.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    80 grader er allerede meget for en CPU, nu kan man ikke sammenligne en mobil cpu med en beregnet til en stationær, men jeg tvivler stærkt på at det er en god ide, men jeg tvivler på at forskellen er så stor igen at der er plads til 10W ekstra varmeafgivelse.


    Med hensyn til opdatering, så vil jeg gerne høre hvad det er du mener, hvis du tænker intel INF driver til chipsettet gør det ikke den store forskel, det er BIOS der betyder noget og den henter man normalt på fabrikanten af computerens hjemmeside.



    Tror at den vil kunne køle den ned, da der på nettet findes mange bærbare med denne cpu og det ligner ikke der bliver ændret på heatsink og fan. Men derudover tror jeg at jeg vil få et problem med min bios da Medion ikke har den vildeste support side for updates. Det bliver et større project at få den implenteret i min bærbar :(. Tak for hjælpen :)

    Kabinet: Cooler Master Sileo 500 Mid Tower Case
    Bundkort: Gigabyte ga-x58a-ud3r
    CPU: i7 920 2.66ghz @4ghz
    CPU Køler: Corsair H70 vandkøl
    RAM: 6 gb corsair ddr3 triplechannel (1333mhz) @1600mhz
    Grafik: Radeon 5850
    HDD: 2 TB HDD - Raid 0 (250 mb/s)
    PSU: Corsair 750 watt v2

    Rettet en gang, sidst af RitterRex ().

  • medion har aldrig været de mest fleksible....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.