Random Crash - intet mønster?

  • Hej Tweakers =)


    Igen har jeg brug for jeres hjælp, min spille pc er total fu***d =(


    Problemet: Den fryser totalt med variable intervaller, nogle gange under boot-up (Win7 64bit) hvor der er sort skærm og teksten: Starter Windows (inden win-logo kommer frem). Andre gange på skrivebordet, i BFBC2 / Internet explorer 9 64bit, overalt.


    Jeg har prøvet i denne rækkefølge - min ide til hvad der kunne være galt


    Memtest86X ver.4,0 - ingen problemer
    Disk defrag med PerfectDisc 11 - troede bare det var en "normal fejl"
    CCleaner - måske rod i systemfiler
    Pille grafikkort, lydkort og ram ud / støvsuge og rengøre pc - varme problem
    Realtemp + multitasking - fandt ud af min cpu bliver max 65C
    Ny BIOS til bundkortet - ved ikke om det kunne have effekt


    dette har taget et par dage, nu er det blevet meget værre, så:


    Reinstall - Det kunne være virus?
    Prime95 - ingen problem i 10 min med den som tager cpu, frys på den som hedder blend efter 3-5min.
    Windows Memory Diagnostics - Frys 1.gang på 6% (overall) / 2.gang inden testen begyndte


    Symtomerne når det sker: Total frosen skærm, ingen Ctrl+Alt+Del / Ctrl+Shift+ESC, ingen mus, hvis der blev afspillet en lyd når den fryser loopes det sidste 1/4 sek lyd om og om igen.


    Før det blev helt galt fik jeg et par BSOD med BCCode 124


    ---Jeg er total ude og sk**e / har ikke så godt råd til en ny pc / hardware og BF3 kommer på torsdag!


    Håber I kan hjælpe, mvh Wigo



    System
    Cpu: C2Q 9550 @ 2,83 med kæmpe Zalman køler
    Bundkort: MSI diamond 790i ultra sli
    Ram: 2*2gb Corsair DDR3 @ 1600mhz 9-9-9-24
    Grafik: Sapphire 5970 2gb ddr5
    Lydkort: Auzentech prelude 7.1
    HDD system: WD Black Caviar 640gb
    HDD lager: WD 240 gb
    PSU: Thermaltake 850W

  • Uanset hvad du gør med hensyn til fejlsøgning, så bør dit første trin være at frakoble alt der ikke er nødvendigt for at kunne reproducere fejlen, så du kan udelukke dem som værende fejlkilden.


    Dvs. kun 1 harddisk, intet lydkort, kun 1 stick RAM osv.


    Med hensyn til de ting du foreslår, så vil det nok ikke skade at reinstallere, men jeg syntes alligevel at du skal hente (og bruge) det program WD stiller til rådighed på deres hjemmeside til at teste om harddiskene har fysiske problemer.


    Nu siger du at din CPU bliver 65 grader varmt, hvis det er ved fuld belastning er det ikke noget problem, men det kan godt være et problem hvis det er ved lav belastning/idle.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så langt så godt =)


    Jeg har pillet 1 ramblok ud + ekstra hdd og lydkort, booter til Windows memory diganostics


    Ingen fejl =) + 1 time med prime95 blend uden fejl


    CPU bliver max 64c med 100% load.



    Byttede ramblokken ud og bootede til windows memory diag.. FRYS ved ½% (1. runtrough 1%)


    Jeg vil gætte på det betyder at jeg har en dårlig ramblok??


    Nu vil jeg så købe nogle nye ram 2*4gb, men kan jeg sætte ram i som køre hurtigere end bundkortets max og underclocke dem? Jeg har planer om at skulle have en sandy bridge E (lga2011) og deri vil 1600mhz nok ikke være optimalt ;)


    Hvad siger I?

  • Du har ret i at det er en ram fejl, som er skyld i dine problemer.


    Her er i hvert fald nogle fine ram, som du kan bruge osse fremover


    http://www.memoryc.com/product…al_Channel_kit/index.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Nu vil jeg aldrig sige at det nødvendigvis er det, men du har ret meget tyder på at den ram blok er årsagen.


    Ebos forslag angående er ganske udmærket, men jeg syntes (personligt) at det er lidt for mange penge for en relativ lille performance forskel.


    Disse RAM er noget billigere og burde stadigvæk kunne bruges til dit nuværende setup, bemærk at "1600" MHz RAM er helt fint for SandyBridge-E, det skulle være det højeste der er officiel support for(mere vil dog sandsynligvis også virke).
    For ikke at nævne at der SNB-E understøtter op til 4 channels, så med dem i brug tror jeg ikke man kan det store ud af hurtigere RAM, så hellere fokus på at have alle 4 kanaler i brug.


    Bemærk at de PC3-12800 RAM jeg har linket til ikke skal have en større spændingsforskel end 1.5V, som er standarden for DDR3 RAM (mere burde dog også virke), jeg kan ikke se nogen speciel grund til at købe nogle andre PC3-12800 RAM som bruger 1.65V, hvis ikke de giver mere performance og koster kun marginalt mindre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Er der en grund til at han skal tage nogle til 757,-?
    Der er 8GB sæt på MemoryC til 297,- uden en heatspreader og 338,- med.


    http://www.memoryc.com/compute….html#Capacity=8GB&page=0


    EDIT:
    Ups RTM havde allerede skrevet lidt det samme :razz:


    Men du kan jo prøve at køre kun med den ene stick og se om den fryser på et tidspunkt?
    Gør det med begge, for at være helt sikker.

  • Er stadig igang, nu med en ramblok, 2 hdd og intet lydkort


    Fik flere Frys med lydkortet og en hdd, prøver som en gal at installere SP1 til win7 men ved ikke.....


    Vent...."Arghh!" FRYS med det setup også... ffs.


    Hvor mange gange kan man trykke på genstart uden at hardwaren tager skade?


  • Som udgangspunkt, så syntes jeg ikke at det er en god ide at installere software opdateringer hvis der er noget der tyder på hardware fejl (og du har en kombination af hardware der ikke giver så mange problemer), men det kan jo være at du har en mening med det?


    Du skal ikke tænke for meget på hvor mange gange du kan tænde/slukke for det, bevares elektronik har ikke godt af at tænde/slukke igen og igen, men de er da beregnet til at blive tændt/slukket en masse gange.


    I øvrigt de billige ram fra G.skill så også rigtigt fine ud, de viser også at heatspreaders alt for ofte ikke er andet end en gimmick.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    I øvrigt de billige ram fra G.skill så også rigtigt fine ud, de viser også at heatspreaders alt for ofte ikke er andet end en gimmick.


    Jeg kan se at det "kun" er PC3-10600 RAM, så der bliver jeg nødt til at trække min udtalelse tilbage, PC3-12800 er mere eller mindre defacto standard for tiden, så det er næsten synd at købe PC3-10600 RAM.


    Jeg vil i øvrigt også springe det sæt fra Geil over, de ser ud til at have en høj kølerprofil, som kan give problemer hvis du på noget tidspunkt skulle installere en større CPU køler.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Grunden til at jeg bliver ved med at presse updaten ind i computeren er BF3! Jeg er lidt en små psykotisk spille nørd - med ret dårligt syn (jeg kan ikke se godt nok til at spille på min bærbar)


    Den skal bare køre - den har været for dyr til at bruge som brevvægt ;)

  • Jeg har lige prøvet at google din fejl kode.


    http://forums.techguy.org/wind…de-124-seems-graphic.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nu køre den så med 2 gb ram- det er godtnok langsomt... Men de nye ram skulle komme imorgen =) og indtil da kan jeg jo prøve at få BF3 til at køre engang efter kl 01:00 inat ;)


    Mange tak for hjælpen

  • Har du prøvet med en anden PSU? Bare for en sikkerhedsskyld?


    Mine personlige oplevelse har været at når PCen random fryser uanset hvilket hardware man har sat i, at det kan være PSUen der driller.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Jeg har ikke lige sådan en liggende - den gamle var en noname 350w til 200kr og den som sidder i nu er en Thermaltake 850W toughpower (kostede omkring 1000kr hvis jeg husker korrekt + den har det der 80+ mærke =) tror ikke det er den, men hvis det er vil jeg da blive meget skuffet..

  • Går ud fra du havde tjekket at timings og volt passede på dine ram i din BIOS opsætning inden du købte nye ik? Hvis ram køre med for stramme timings eller hvis de køre med for lav volt kan de nemlig godt begynde og opføre sig mærkeligt

    1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
    1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
    2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
    1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
    1x Corsair TX V2 850W PSU

  • inden du begynder og fejlsøge skal du prøve med din 240gb harddisk og installere windows 7 på den
    kunne godt være din harddisk
    se om det løser fejlen
    hvis det ikke gør det skal i bios sætte ramme ned til 1333mhz stadig med 9-9-9-24 og 2t
    prøv se det løser problemet
    hvis det ikke gør det
    skal du starte helt fra bunden
    tag alt fra grafikkort og andet fra bundkortet
    tag 24 pin samt 8pin stik fra bundkortet
    så må du tage den zalman køler af
    tage cpu op og sæt den igen
    husk kølepasta og zalman køler på igen cpu kan forskubbet nogle my
    så tager du cmos batteriet op fra den runde batteriholder.
    tager skruetrækker og kortslutter de metal der i denne batteriholder,
    derefter sætter cmos batteriet igen
    samler pc igen
    så håber det kommer til virke for dig
    en reset fra scrach

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts