Hjælp til valg af bundkort socket 1155

  • Hej Tweak.


    Jeg har besluttet mig for at bygge mig en gamer pc. Mht. at hjælpe med at samle den har jeg en ven der er skarp til det.
    Jeg har fundet dele, men det eneste jeg ikke rigtigt kan finde hoved og hale i, er bundkortet. Det skal være noget godt, men igen, ikke alt for kostbart. Helst under 2000 kr.


    Jeg køber en i7 2600K processor, GTX560Ti fra Zotac, Corsair Vengeance RAM samt Corsair PSU og et Silencio 550 kabinet.


    Hvad skal et bundkort have af funktioner og hvilket mærke/hvilken serie er god?
    De eneste krav jeg stiller er at det skal have USB 3.0 porte, gerne mulighed for SLi, understøtte op til 1800MHz ram (evt mere), det er sådan set det. Jeg ved ikke hvilke chipsets der er gode/dårlige og hvad et bundkort ellers skal kunne.


    Jeg har kigget på dette bundkort:
    AsRock P67 Extreme4 Gen3
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5213277


    Det må da også godt se lidt lækkert ud, men funktionalitet frem for design.


    Håber I kan hjælpe mig.
    - Faester.

  • asrock er en billig version af asus, jeg ville nok kigge på MSI istedet, og evt tage en i5 2500K hvis det er intel du ønsker.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis du ikke skal bruge computeren til redigering af fotos og lign. kan du spare penge ved at købe en i5 2500k i stedet. Så vidt jeg ved er der ikke nogen spil endnu, hvor Hyper-Threading gør en forskel.


    Asrocks P67 bundkort har fået ganske fine anmeldelser, dog ville jeg nok tage et Extreme6 eller Fatal1ty. Hvis du vil ofre lidt mere så kan du købe Asus, da Asrock, som Fragman siger er Asus' billig mærke - dermed ikke altid dårligere (fx var Asus P67 fejlbehæftet, hvor Asrocks fik gode anmeldelser).


    Derudover kan du vælge et MSI eller et Gigabyte - dog har gigabyte ikke den nye EFI bios, så du kan ikke bruge mus der.


    Du kan også overveje om du vil investere i et Z68 kort. Fx Asus Gene-Z eller Z68-V Pro - evt. Gen3, da de understøtter PCI-E 3.0 og dermed Ivy Bridge, men de er også lidt dyrere.


    Det jeg synes som er fordelen ved Z68 er at du kan fejlfinde uden grafikkort, fordi du bare bruger onboard grafik plus de andre lækre features som muligheden for at kombinere onboard med et diskret grafikkort og hvis du engang ønsker at investere i en mindre SSD kan Z68 udnytte SSD-Caching.


    Mht. MSI ville jeg gå efter dem med GD65 efter navnet - ligger i nogenlunde samme prisleje som de andre jeg har nævnt - der findes også en Z68 version af de kort.


    Og, hvis du vil have Asrock, så har de også nogle Z68, som hedder extreme 4-6, som også har fået gode anmeldelser.


    Rent personligt ville jeg ofre lidt mere og købe et Z68, da jeg er rigtig glad for mit skift fra P67 - årsag desværre defekt kort. Synes de features der er på Z68 er rigtig gode og om ikke andet er det - så vidt jeg ved - det eneste chipset pt., der understøtter PCI-E 3.0, men som sagt kommer vi op i 1500 kr. klassen for et bundkort, hvis du vil have det med.

  • nu vi er ved det, nogen der ved om DFI har lavet noget for nylig, eller om det er overtaget af andre? det sidste jeg havde var mit sli nf4 bundkort, der halv-døde af en defekt vandslange....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Også et rigtig godt kort :D


    MSI har virkelig styr på deres bios og de har en masse godt software.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    nu vi er ved det, nogen der ved om DFI har lavet noget for nylig, eller om det er overtaget af andre? det sidste jeg havde var mit sli nf4 bundkort, der halv-døde af en defekt vandslange....


    DFI's bundkort sektion er mere eller mindre lukket ned og medarbejdere er spredt for alle vinde, nogle gik til Gigabyte og andre til MSI. Det skete lige efter de kom med deres x58 kort.



    Rabbit:
    Du kan godt bruge mus i de sidste nye bios fra Gigabyte, de kalder bare deres løsning for touch bios i stedet for at være bygget op, som EFI.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Rabbit:
    Du kan godt bruge mus i de sidste nye bios fra Gigabyte, de kalder bare deres løsning for touch bios i stedet for at være bygget op, som EFI.


    Mvh
    Sam


    Ok det vidste jeg ikke - troede faktisk kun at Gigabytes virkede sådan på en Touch skærm, hvilket jeg også synes var underligt.


    Man bliver klogere dag for dag :idea: