Raptor vs. Raid 0 (mange diske)

  • Hej Tweakers :D


    Jeg har et spørgsmål, som jeg meget gerne vil hører nogle fornuftige svar på angående Raptor & Raid 0 :)


    Jeg starter helt på en frisk hvor jeg skal have 2 Operativssystemer på:
    - Windows 7
    - Windows 8 (til test)


    Jeg vil så gerne have svar på, hvad der vil være det bedste valg for mig, og ren performance messig også.
    Jeg spiller næsten aldrig pc spil længere, men nogle gange skal det til, men ta' det ikke så personligt, da det ikk er det vigtigeste for mig.
    Jeg har utrolig mange filer, film, spil og jeg skal komme efter dig, til og lække på min pc.
    Jeg bruger meget pc'en til sådan noget ligende:
    - Musik, video'er, udpakning af RAR filer, bruger mange forskellige programmer (også til test), redigering af filer & flytning af filer.


    - Lidt svært og forklarer, men det må fører hen i den genre, så i ved nogen lunde hvor performance messig skal være i hen hold til mit spørgsmål om Raptor vs. Raid 0


    Jeg har følgende Diske og gøre godt for:
    1 stk. WD Raptor 74 GB 10.000 RPM
    2 stk. Seagate 320 GB 7200 RPM
    3 stk. Seagate 1.5 TB 7200 RPM
    1 stk. Seagate 750 GB 7200 RPM



    Jeg er lidt blank her, da jeg har nogle diske og gøre godt med, så hvad er bedst performance og gøre i denne her situation.


    Jeg ser, der er mange muligheder, også hvordan operativsystemet skal installeres på, og hvor følgende filer skal gemmes osv.


    Håber i kan give mig et godt svar, og hurtigt svar :)


    Synes ikke jeg fik specielt meget hjælp med min ven google, da jeg har lidt grej og vælge mellem.


    Håber i kan døjes med beskrivelsen :)



    På forhånd tak :)

  • Der er en god guide ud i raid her på siden


    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=110323&sid=


    Så kan du overveje lidt bedre hvad der er bedst for dig. Jeg ville nok smide den raptor i og lægge OS på den, så have 2-3 andre diske sat op i raid til store filer, alt efter hvilken konfiguration, du så vælger. Raid 0 giver bedst preformance men den er heller ikke helt sikker, svigter 1 disk så ryger det hele og kan ikke reddes.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Bare for at linke til en nyere version af samme raid guide..


    http://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/1/1


    Umiddelbart vil du gerne have høj hastighed og ikke så meget access time, så et raid 0 eller 5 over nogle diske ville være fornuftigt...


    Du kan sagtens blande store og små diske, husk dog størrelsen beregnes ud fra mindste fælles nævner.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards