Endnu en tosse vil ha' ny pc (bygselv/køb samlet?)

  • Hej. Jeg skal også til at have nyt legetøj.


    Jeg har tænkt mig at have en computer med i7-2600K og et enkelt GTX 580 til at starte med. Regner så med, at om nogle år, kan jeg evt. tilføje endnu et og køre SLI. Det er de eneste krav jeg har


    Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal bygge selv eller købe samlet, da jeg aldrig selv har samlet en pc før, og jeg ikke synes at kunne opnå store besparelser på de ting jeg skraber sammen til en pc. (og jeg har ikke rigtig nogen anelse om ting som stømforsyning er tilstrækkelig, eller om kabinettet er stort nok)


    på den anden side, har jeg fundet frem til:


    http://www.mm-vision.dk/produk…arenr=99113&type=pcsystem


    Problemet med den, er at så vidt jeg har forstået, kan det motherboard ikke rigtigt køre SLI, da det kun har en pcie x16 og en x4, så hvis jeg smider et andet kort i den, vil jeg ikke kunne udnytte det fuldt ud.


    Hvor billigt kan det laves, hvis det skulle være byg selv, og kan det betale sig for en der ikke rigtigt har rodet andet med sin computer end at udskifte et grafikkort dengang det stadig hed PCI?



    Håber der er nogen, der kan hjælpe mig lidt på vej:)


    Vh.
    Cubebrothers

  • Skub den besparelse ud af hovedet, fordi den findes ganske enkelt ikke, eller rettere er så lille at det intet har at sige i sidste ende overhovedet.


    En af de helt store mangler ved LGA 1155(P67 B3/Z68) chippen er, at den ikke kan levere 2x16 på pci-e lanes native, men der findes bundkort som kan. Det har Intel bestemt at sådan skal det være, grundet forskel på mainstream(Z68/P67) og highend(X58/X79), så det bliver ikke ændret.
    Z68/P67 bundkort kan fås så de kan, de skal så have en trediepartschip NF-200 siddende og den er ikke billig på nogen måde og findes kun på highend bundkort.


    Find du dig et bundkort som kan køre 2x8 på pci-e og dit ydelsestab vil ligge lige omkring de 5% i forhold til et bundkort med NF-200 chippen og det betyder ikke en flyvende fis.


    Er det kun en spillemaskine som du vil have, så gå væk fra den I2600K og vælg en I2500K i stedet for og spar nogle penge der, fordi de 2 chips yder det samme i spil. Brug den besparelse til at investere i en bedre PSU så systemet er stabilt hele tiden og smid eventuelt lidt flere penge efter det hele og invester i en SSD til OS og yndlingsspillene, så har du fået dig et fint afbalanceret system.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Alternativt så leverer AMD 990FX de 2x16 PCIE lanes og så understøtter de endelig SLI. Oveni det, så er deres nue octa-cores lige kommet ud, og til gaming leverer de faktisk ganske god ydelse.


    Her er lidt ideer til noget saml-selv i hvert fald og ellers har sharkgaming færdiglavede systemer med lidt det samme i.


    FX8150
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=650172
    FX8120
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=650173


    I teorien burde de begge kunne overclocke til stort set det samme, og efter hvad jeg selv er stødt på, så burde SLI/CF få lidt mere ud af at blive smidt på en 990FX platform frem for en Z68.


    Asus Crosshair V bundkort
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638069


    Du skal lede længe efter et bundkort der giver sig bedre til en multigpu-løsning og har selv Crosshair IV og må sige at jeg ikke har arbejdet med et bedre bundkort overhovedet.


    Så hvis du vil køre DUAL-GPU, så er der her jeg ville smide mine penge.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet 3 gange, sidst af Renegger ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BLACK
    Du skal ikke gå så meget op i det med 2x16 PCI_E ??????
    med 2x6870 var ydelsen 95/110% i cross på mit Asrock xtreme6


    De tal jeg har hørt siger også at det ikke er mere end 4-7% forskel i ydelse, men når man nu kan få det, kan man vel ligeså godt gå efter det :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Alternativt så leverer AMD 990FX de 2x16 PCIE lanes og så understøtter de endelig SLI. Oveni det, så er deres nue octa-cores lige kommet ud, og til gaming leverer de faktisk ganske god ydelse.


    Nu ved jeg ikke hvilke tests du refererer til, men i de tests jeg har set, slår en i5-2500(K) i de fleste spil en FX-8150 (kilde: anandtech og xbitlabs).
    Når jeg mener slår, så mener jeg en betydelig forskel, ikke små 1-3% marginaler.


    Det underliggende problem for FX-8150, er at Intel har bedre performance per tråd(kerne), det afspejler sig i at de performer bedre i spil, som ofte får mere ud af bedre performance per tråd (kerne) end flere tråde (kerner).


    EDIT: Helt generelt er der ikke sket meget i forbindelse med at AMD endelig har fået udsendt bulldozer, de kører stadigvæk efter devisen flere kerner for færre penge, hvor intel tilbyder bedre performance per kerne.
    Det er sådan set det samme som gør at intel i7-2600 ikke er meget bedre end i5-2500 i spil.


    AMDs princip er sådan set fint nok, men det hjælper ikke meget til spil som sagt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af cubebrothers
    Jeg har tænkt mig at have en computer med i7-2600K og et enkelt GTX 580 til at starte med. Regner så med, at om nogle år, kan jeg evt. tilføje endnu et og køre SLI. Det er de eneste krav jeg har


    Det lyder fornuftigt at tage ét GTX 580, men du skal ikke regne med at du senere hen vil købe et ekstra grafikkort, som markedet er, vil det til den tid sandsynligvis give bedre mening at købe et nyere kort, som giver flere funktioner osv.


    Husk på at der er ingen spil der absolut kræver at man har grafikkort i SLI/crossfire, hvis spilproducenter gjorde det ville de udelukke en stor del af deres kunder.


    Jeg er ikke nogen stor fortaler for SLI/CF, efter min mening er det kun noget der giver mening hvis man gør det fra starten af i et setup hvor man virkelig skal have en masse performance (som ikke kan lade sig gøre med kun et kort).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • http://www.rage3d.com/reviews/cpu/amd_fx_8150/index.php?p=9


    Ifølge dette kan jeg godt se at 8150 er lidt bagud i spil i forhold til 2600k, men når de begge bliver clocket op, så bliver forskellen mindre synlig plus at 8150 faktisk kommer på toppen i f.eks. Dirt 3, så hvis de tager og tager i betragtning at man kører dual-gpu så vil AMDs vinde lidt mere fodfæste i og med der leveres fuld 2x PCIE x16.


    Hvis OP så derimod beslutter sig for at købe en enkelt gfx, så forsvinder lidt af ideen i det og tager man 2500k i betragtning (som er væsentligt billigere), så vil det ikke kunne betale sig som gamer at tage en 8150 fremfor den - så der tror jeg vi er enige :)


    Men som du selv siger, så er Intel mere effektive per mhz og dermed får du også mere ud af OC, og der tror jeg også at 2500k, vil skinne igennem.
    Vi er nok ikke så langt fra at både Intel og AMD sætter priserne ned på visse CPU'er, da Intel snart introducerer 2700k og AMD nok bliver nødt til at sætte prisen lidt ned, men det vil tiden vise :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • Det er sjovt at ud af de 3 anmeldelser så viser den fra rage3d et andet billede end dem fra anandtech og xbitlabs for dirt 3, hvor AMD taber.
    Derudover syntes jeg at det er lidt suspekt at en overclocket i7-2600k performer næsten ens med en der ikke er overclocket.


    Det indikerer at begrænsningen ligger et andet sted (sandsynligvis grafikkortet).


    I øvrigt en skam at der ikke er en i5-2500(K) med i den sammenligning, samt at anandtech og xbitlabs ikke har OC med i deres benches samt at der ikke er SLI/CF med i sammenligningen (6990 tæller i mine øjne ikke).


    Med hensyn til priser tror jeg ikke at der skal forventes for meget, jeg tvivler på at AMD bulldozer kan presse priserne noget særligt.
    Hvis det bliver ligesom forrige generation (f.eks. i5-750 vs i5-760) nøjes Intel med at efterfølgeren er marginalt hurtigere og koster det samme som den CPU der bliver erstattet, som så bliver udfaset.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja, og jeg synes ikke jeg kunne se hvor meget den 2600k var overclocked, men tvivler på at det er samme hastighed som Bulldozeren er.


    Men er 8150 ikke en del dyrere end 2500k? Ellerhar jeg kigget priser de dyre steder? :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hmm, hvis det ikke giver nogen mening at starte med et 580 og så gå over til to senere hen, begynder jeg lidt at være interesseret i 2x 560 eller 2x 560 ti (som i Komplett.dk 8K), Da så vidt jeg har set, ligger de over hvad en 580 giver, og for samme penge ca.



    En anden ting er, hvor stor er forskellen mellem i5-2500K og i7-2600K? Ud over gaming skal computeren også bruges til lidt photoshop, men ud over det tror jeg ikke der er så mange krævende programmer jeg vil smide på den.

  • Jeg er ikke meget for at vælge 570. Den ligger en del lavere i de benchmarks jeg har fundet de sidste par dage, hvor jeg har undersøgt det, og synes efterhånden 2x GTX 560 Ti (SLI) ser rimeligt frækt ud. Er måske lidt manipuleret af denne lange artikel: http://www.guru3d.com/article/…e-gtx-560-ti-sli-review/1 Men den ser ud til at have testet det rimeligt objektivt.


    Så tror jeg er låst fast på det.


    Så er det bare om i7 er meget bedre end i5? Personligt føler jeg mere for i7, men det er ikke baseret på nogle fakta eller noget, så der kunne jeg godt bruge noget rådgivning.


    Endelig så planlægger jeg også at købe en SSD ved siden af og smide på. Hvor meget har man brug for i en SSD? Er 60 GB nok til Windows 7 og en 4-5 spil?