Penge at spare - eller hvad?

  • Hey!


    Jeg har kigget lidt rundt efter ny computer og kigger både på at skulle samle den selv eller købe den samlet - both works equally for me.


    Men jeg tænkte på, om der er penge at hente ved at samle selv, frem for at købe samlet? Umiddelbart synes jeg ikke det virker sådan (og i nogle tilfælde bliver det endda dyrere ved at samle det selv).
    Så er der faktisk penge at hente ved selv at samle?


    Hvilke fordele er der ved henholdsvis at købe samlet frem for at samle selv? (og omvendt ofc)


    Mvh.

  • well det kommer helt an på hvad du skal samle - en gamer pc, kontor snask eller bare en "normal" pc. Man skal tænke på at dem der sælger samlet, skal som regel have noget for at samle den (med mindre de køber dem færdig bygget), så lidt skal de tjene på det. Den klart største fordel ved at bygge selv, er jo netop at man selv gør det og kan bestemme alle dele. Ulempen ved det er dog at går noget i stykker, så skal du måske splitte alt ad og sende måske kun et motherboard retur. Måske ikke altid noget at spare ved at samle selv, men de første gange man gør det, vil jeg nu sige at det giver en større forståelse og nydelse af noget man selv har kastet sammen :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Altså forskellen er også, at ved en computer til 6000, hvor du samler selv kan få et ASUS P8Z68-V Pro i og i en, du køber samlet kan der sidde et low-end gigabyte Z68-U3-B3 (tror jeg det hedder)


    Dermed ikke sagt noget dårligt om gigabyte, de er klippestabile. Men et U3-B3 mod et Z68-V Pro, der får du mange flere features og i mit hoved mere "bang for the buck".


    Så på den måde kan de koste det samme, men du får det som passer lige præcis DIN smag, hvilket jeg er ret glad for ved min.


    Dog har jeg så også haft bøvl med først et P67 og så et andet P67 og en CPU, som jo giver nogle frustrationer. Men når jeg ser tilbage er jeg faktisk halvt glad for at lortet gik i stykker, for det lærer man også af. Så jeg vil også sige, at det kommer an på, hvor stor din lyst til at lære er. Fx har jeg en kammerat, der spurgte om jeg ikke ville sende ham en liste med ting, som jeg kunne sige god for og så ville han bestille en ved den lokale shop, fordi han ikke gad alt det bøvl. Citat: "Jeg er blevet gammel. Det skal bare virke!" - han er to år ældre end mig ;)


    Så det kommer an på mange ting. Personligt begav jeg mig ud i det, fordi jeg ikke regnede med bøvl og synes at det er sjovere at samle noget selv og bagefter føle en tilfredshed ved at sidde ved computeren og kunne nikke anerkendende til sig selv - især efter alt bøvlet :$


    Generelt vil jeg ikke sige, at man skal tænke financielt når man snakker om samle selv vs. samlet. Det kommer an på om man har mod på det (-også den eventuelle fejlfinding, der kan komme, selvom mange aldrig oplever problemer 7-9-13).

  • Selv er jeg for at samle computere selv, da jeg har repareret computere gennem en årrække, langt de fleste af dem var færdigsamlede kontormaskiner, men gamermaskiner har jeg også set en god sjat af...


    fordele ved saml selv:
    1. så nemt som at samle et simpelt puslespil
    2. du lærer om komponenterne
    3. Du er 100% sikker på du får optimale komponenter til lige DIT forbrug
    4. du er sikker på at kunne planlægge maskinens fremtid (herunder udvidelser)
    5. der ER penge at hente, du skal bare vide hvor det er bedst at spare
    6. HVIS noget går i stykker, er det nemt at udskifte en komponent indtil en ny ankommer UDEN at du behøver tænke på garanti.
    7. Du får kendskab til at kunne fejlsøge computere.
    8. Du kan genbruge komponenter fra en gammel maskine (fx. harddisk og optiske drev)
    9. brugte komponenter er en mulig spareløsning


    ulemper:
    1. Det kræver en del kendskab til markedet og research af reviews på hver komponent hvis du ikke kender til dem
    2. Det kræver tid at samle... gerne et par timer siden det er første gang.
    3. Du skal tænke på kompatibilitet, både fysisk og hardwaremæssigt.
    4. Maskinen virker ikke nødvendigvis i første forsøg, men se pkt 7. i fordele


    Husk, ved saml selv, er det altid godt at læse manualerne godt igennem...


    Fordele ved færdigsamlet:
    1. Du får en maskine som du kan være rimelig sikker på virker så snart den er sat til.
    2. Du får en maskine der sjældent kræver yderligere opsætning


    ulemper:
    1. du kan ikke være sikker på komponenternes kvalitet; der spares typisk på RAM, PSU og grafikkort. Ved RAM, får du billige value-mærker der sjlædent OCer godt, og ved PSUer får du typisk et billigt mærke (energon fx.).


    Billige PSUer mangler typisk sikkerhedsforanstaltninger der beskytter hardwaren mod bl.a. overspænding


    2. Færdigbyggede computere er sjældent balaceret godt (typisk en hurtig CPU og masser af RAM sammen med elendigt grafikkort)...
    3. garantien ryger som regel så snart du åbner kabinettet
    4. Hvis noget går i stykker forventer producenten at du sender hele computeren tilbage... hvilket som regel er meget dyrere i porto end at sende en enkelt komponent
    5. Du risikerer en låst BIOS hvor du ikke kan meget andet end at stille uret og opsætte bootprioritet, især ved de større mærker (dell og HP er slemme til det)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    well det kommer helt an på hvad du skal samle - en gamer pc, kontor snask eller bare en "normal" pc. Man skal tænke på at dem der sælger samlet, skal som regel have noget for at samle den (med mindre de køber dem færdig bygget), så lidt skal de tjene på det. Den klart største fordel ved at bygge selv, er jo netop at man selv gør det og kan bestemme alle dele. Ulempen ved det er dog at går noget i stykker, så skal du måske splitte alt ad og sende måske kun et motherboard retur. Måske ikke altid noget at spare ved at samle selv, men de første gange man gør det, vil jeg nu sige at det giver en større forståelse og nydelse af noget man selv har kastet sammen :)


    Det betragter jeg som en fordel, da man hvis det er en ramblok eller et gfx, så er det bare ud med det og i med noget andet og så kører det. Ikke noget med at man skal sende hele møget retur og være uden PC :S

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • Flot indlæg Foxx

  • har selv samlet alle mine pc'er på nær den første jeg købte for 10 år siden... i længden er jeg ikke sikker på at det er den billigste løsning for mit vedkommende. men med tweak i baghånden kan man ALTID gøre en god handel, i min spand er meget få dele købt fra nyt, kun en hd, psu og mb, og nogle vandkøle komponenter, men nu elsker jeg også at handle gennem tweak når jeg mangler noget HW.


    så hvis du ikk behøver alt dit grej til at være splinter nyt vil jeg mene du kan nå meget langt vha. af tweak og nogle af de andre HW portaler, du burde nemt kunne finde gode dele til en rigtig fin pris..