Gamer PC til far

  • Min far har åbenbart lyst til at have en gamer PC, så han spurgte om jeg ikke lige kunne sætte en sammen, der behøver ikke være vindue i kabinet, lys og alt det, den skal bare kunne trække Battlefield 3 og kommende spil på en 1920x1080 skærm i okay settings :)


    Her er hvad jeg lige kunne finde:
    CPU: Intel Core i5-2500
    MOBO: ASUS P8H61-M PRO
    GPU: MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
    RAM: Kingston HyperX 1600MHz 8GB
    PSU: Corsair CX V2 500W
    Kabinet: Fractal Design Core 1000
    HDD: Seagate Barracuda 500GB 7200RPM 16MB
    Skærm: BenQ 24" LCD G2420HD
    OS: Windows 7 Home Premium 64bit
    Tastatur: Logitech Illuminated


    Hvad synes i om det?
    Er ikke helt sikker på bundkort, CPU og grafikkort..


    Mine tanker:
    2500 uden K da han ikke behøver overclocke.
    500W PSU burde være nok til 560Ti, men er et 560Ti godt nok til fremtiden?
    Bundkort har 2x 2.0 x16 slots, men den anden kører ved x1 modus hvis det sættes i SLI, kan det ikke blive et problem?


    Den skal helst være så stille som muligt, også derfor jeg valgte Twin Frozr kortet.


    Indkøbslisten hvor det hele er samlet - http://www.komplett.dk/k/shopl…08-4768-A67B-944A3B44DFD3


    Takker på forhånd :cheers:

  • Nu ved jeg ikke lige hvor meget at BF3 kommer til at kræve, men jeg kan da spille Witcher 2 i 1920x1200 med næsten highest settings med 60fps hele tiden. Mit 560TI kan så også høres imens. :)


    Umiddelbart ser det alt sammen rigtigt ud. Dog ville jeg foreslå at opgradere til 2500K for de ekstra 50kr den nu koster. HVIS nu at maskinen om en 2-3år skal have et nyt grafikkort, så er det rart at kunne overclocke den og få et halvt/helt års ekstra levetid ud af den. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Nu ved jeg ikke lige hvor meget at BF3 kommer til at kræve, men jeg kan da spille Witcher 2 i 1920x1200 med næsten highest settings med 60fps hele tiden. Mit 560TI kan så også høres imens. :)


    Umiddelbart ser det alt sammen rigtigt ud. Dog ville jeg foreslå at opgradere til 2500K for de ekstra 50kr den nu koster. HVIS nu at maskinen om en 2-3år skal have et nyt grafikkort, så er det rart at kunne overclocke den og få et halvt/helt års ekstra levetid ud af den. :)


    Men der findes vel ikke andre grafikkort der larmer mindre, hvis man ikke skal ud i vandkøling?
    Problemet med 2500K og det H61 bundkort, er bare at der ikke kan opnås et ret godt overclock.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    hvad har du tænk dig af cpu køling?
    selv en ikke oc'et 2500 bliver rigtig varm under load med Intels lorte stock køler.
    hvis du fandt et lidt større kabinet så kunne du købe en Corsair H60 køler
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=628604


    Havde bare tænkt at bruge stock, den larmer vel ikke særlig meget?
    Han er lidt ligeglad med hvordan det kommer til at se ud og temps. den skal bare virke og kunne game, men helst med et fornuftigt støjniveau :)

  • Tror bare han tager stock indtil videre, hvis det bliver for meget kan jeg hurtigt sætte en anden på :)


    Vil det være det værd at gå efter et P67/Z68 chipset og en 2500K i stedet, og hvilken af de 2 chipsets vil så være bedst?
    Det er jo ikke fordi han skal have alle de nyeste features, den skal bare kunne game.

  • Ah ja. Bundkortet er der jo også - ok. Så snakker vi nok en merpris på omkring 2-300kr for en K cpu og et P67 mobo. Men så kan den jo også "tjene" sig hjem hvis at din far nu ikke lige køber en helt ny platform i et ryk en dag. :)


    Mht. til stock køler. Hvis intels blæsere larmer lige så meget som de gjorde på min E8400 (Core 2 Duo platformen) så ville jeg nok investere i en billig....er.....Zalman? Er det ikke dem de fleste foreslår i den lavere prisklasse? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • noget andet påsat arctic silver og renset med isoprophylalkohol inden, hjælper også på performance af standard kølerne.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Men så kan den jo også "tjene" sig hjem hvis at din far nu ikke lige køber en helt ny platform i et ryk en dag. :)


    Uddyb? :P

  • Ja du kan overclocke en 2500K - hvilket betyder at din far ikke behøver at købe en ny CPU for at få mere ydelse senere hen. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Ja du kan overclocke en 2500K - hvilket betyder at din far ikke behøver at købe en ny CPU for at få mere ydelse senere hen. :)


    Nåå ja, selvfølgelig :)
    Det er heller ikke CPU'en jeg er bange for ikke holder i længden, nok mere grafikkortet.

  • Så må man da bare købe et nyere tilsvarende grafikkort den dag det 560ti ikke slår til mere.
    Med det du vil købe der kan du sagtens trække bf3 på high/ultra med den opløsning.

  • Tror bare at det bliver et Z68 og en 2500K så, det er sikkert de 350,- ekstra værd :)


    Eller er det bedre at tage et P67?
    Z68 kan jo give grafik fra i5'eren og understøtter de nye 22nm, i hvert fald ud fra jeg lige kunne læse.


    Det sidste spørgsmål er så bare om, det skal det være:
    MSI Z68MA-G45 (B3) eller Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3?
    Det mest iøjnefaldende hos mig er at MSI kortet har begge PCI Express 2.0 x16 slots i x8 mode, mens det fra Gigabyte har ét i x16, ét i x8 og ét i x4.


    Men ifølge denne test, så er der ikke det store at hente ved begge i x16, jah faktisk ingenting overhovedet.


  • måske ikke, men hvem ved om den næste generations gfx kort pludselig kan udnytte det... :) det er mere en fremtidssikret standard, fremfor noget der skal udnyttes her og nu...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Fragman: Næste generations gfx kommer sikkert til at bruge pci-e 3.0, så 2x x16 porte bliver sikkert ikke brugt.
    Desuden er der ingen grund til de da de fleste kort bruger 2x x8 i stedet for 2x x16... der er kort sagt ingen profit at hente


    X3n4t3: hvis systemet skal fremtidssikres en tand bedre, ville jeg lægge et par hundrede watt ekstra på PSUen, det giver bedre mulighed for at udbygge med bedre gfx i fremtiden... SLI/crossfire kan sjældent betale sig hvis resten af maskinen er velafbalanceret, så vil i stedet bare satse på at maskinens gfx kan opgraderes...


    Selv uden SLI kan han senere genbruge grafikkortet til fysikprocessor, så intet problem der... :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    Hvis systemet skal fremtidssikres en tand bedre, ville jeg lægge et par hundrede watt ekstra på PSUen, det giver bedre mulighed for at udbygge med bedre gfx i fremtiden... SLI/crossfire kan sjældent betale sig hvis resten af maskinen er velafbalanceret, så vil i stedet bare satse på at maskinens gfx kan opgraderes...


    Selv uden SLI kan han senere genbruge grafikkortet til fysikprocessor, så intet problem der... :)


    Så en 600W er vel nok, men hvis der så kommer OC senere på CPU, og et par ekstra blæsere skal det nok være 650W, eller måske 700W?


    Hvad for et 560Ti er det mest stille? :razz:
    Ud fra hvad man lige kan se på køleren er det enten ASUS GeForce GTX 560Ti DirectCU II TOP (der også er på tilbud), eller MSI GeForce GTX 560Ti Twin Frozr II.


    /edit
    Ah tror jeg har fundet ud af det, de to 560Ti'er er cirka lige gode med støj, men Twin Frozr II er lidt koldere mens DirectCU II er lidt bedre i performance.