SSD, men hvilken?

  • Hey


    Får snart en lille gave på omkring 3k, så tænkte jeg, at jeg lige vil forkæle mig selv med noget nyt elektronik.


    Har gerne ville have en SSD i lang tid nu, så nu hvor jeg "får penge til det", så skal det være.
    Men hvad vil i anbefale? Regner ikke med at bruge alle 3k, men omkring de 1500-2000kr.


    Er der ellers noget man skal være opmærksom på, for har ikke rigtig fulgt helt med omkring SSD'er her på det sidste.


    Har forresten et Gigabyte EX58-UD5 bundkort, hvis det gør nogen forskel.


    Tak på forhånd!

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Hvor meget plads regner du med at have brug for?


    Skal det være den eneste laggringsdisk, eller supplerer du med en almindelig harddisk til data?


    Dit bundkort understøtter ikke SATA3, så du vil ikke kunne udnytte en SATA3 harddisk fuldt ud, men jeg vil stadigvæk mene at det vil være en god ide at købe SATA3 baseret SSD.


    Når det er sagt, så kan man købe en OCZ Vertex 2 240 GB (SATA2) SSD til relativt få penge (ca 2100kr).


    Hvis du ikke har brug for så meget plads (eller gerne vil have en lidt billigere) kan du kigge på en Corsair Force3 120 GB eller en Crucial M4 128GB, de koster begge omkring 1300kr og har SATA3 forbindelse.


    Force3 er lidt hurtigere, men der er rapporteret problemer (BSOD en sjælden gang i mellem) med Sandforce 2xxx baserede SSDs, så M4, kan være det mere konservative valg.
    Under alle omstændigheder så kan du alligevel ikke udnytte de 2 SSDs helt ud, da dit bundkort ikke har SATA3.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har masser af lagerdiske, så det skal primært bare bruges til windows og diverse programmer.


    Havde gået lidt og set på nogle 120gb, da det ligger omkring det prisleje jeg tænkte.
    Men de diske du nævnte RTM, de er bagud kompatible? ang. SATA? Eller skal jeg, som Shilka nævner, have sådan en controller?

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Så vidt jeg ved så er SATA III bagud kompatiblet med SATA II du kan bare ikke bruge mere end 300MB/s på SATA II og SSD diske er helt op på 555MB/s med SATA III i dag så du mister en masse af disken ved at køre den igemmen SATA II.
    Men hvis du skal købe en SSD så vil jeg sige den her


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5185453


    Har selv en lidt ælder Kinston SSD i min egen PC
    Men jeg vil sige køb et SATA III controller kort de er ikke sindsyge dyre og du får bedre speed end med dit SATA II på dit bundkort

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    er trode de var meget dyrere:)


    hvad med deres performance er den ikke bedre end sata ssd'er ?


    og så skulle de vist også være meget stabile:)


    hvis du tjekker det link jeg linkede og går under Specifications skriver OCZ selv:


    120GB Max Performance


    Read: Up to 975 MB/s
    Write: Up to 875 MB/s
    Max Random Write 4KB (Aligned): 120,000 IOPS


    240GB Max Performance


    Read: Up to 1000 MB/s
    Write: Up to 900 MB/s
    Max Random Write 4KB (Aligned): 130,000 IOPS


    480GB Max Performance


    Read: Up to 1000 MB/s
    Write: Up to 925 MB/s
    Max Random Write 4KB (Aligned): 130,000 IOPS



    så tror ik der ik er hastighed i af bruge dem da ;)

  • jamen vores ssd harddiske er jo total langsomme i forhold til dette kort og så er de da billige.. jeg gav da 2100K for min ocz vertex 3 da den udkom..


    fungere dette kort nøjagtig som en hdd? sorry jeg lige crasher tråden lidt..

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af basseger
    jamen vores ssd harddiske er jo total langsomme i forhold til dette kort og så er de da billige.. jeg gav da 2100K for min ocz vertex 3 da den udkom..


    fungere dette kort nøjagtig som en hdd? sorry jeg lige crasher tråden lidt..


    det skulle den.


    har ik selv et kort så har desværre ik testet det står finanserne sku ik til.

  • Personligt ville jeg ikke købe et seperat SATA3 controller kort, da de ofte er baseret på en Marvell chip der ikke performer særligt godt igen (det er lidt same same, som SATA-2 fra ICH10R sydbroen), her er et eksempel: LINK
    I følge det link, kan der også være problemer med TRIM på SSDen på de controllers (som sørger for at SSDen ikke bliver alt for sløv efter noget tid).


    Som shilka nævner er SATA-3 bagudkompatibel med SATA-2, så det er ikke noget problem.


    Hvis du alligevel vælger at købe et Sata-3 controller kort, så er det her noget af det billigste jeg kan finde: LINK


    Med hensyn til revodrive SSDs, så er det værd at bemærke at revodrives ikke understøtter TRIM, samt at der kan være problemer med at boote fra den (afhænger vidst af om bundkort kan boote fra PCIe).


    Jeg ville personligt ikke købe en revodrive SSD.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • alle RevoDrive siger OCZ ellers er bootable og igen det AsRock kort du linker til bruger alså en Marvell 88SE9123 chip ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    alle RevoDrive siger OCZ ellers er bootable og igen det AsRock kort du linker til bruger alså en Marvell 88SE9123 chip ;)


    Ud fra hvad jeg lige kunne se på OCZs hjemmeside (LINK), så står der at det afhænger af bundkortet.


    Mht. til det link, så kig nede i bunden, der er en gut der har brugt en 9123 controller med den SSD.
    For ikke at nævne at forskellen mellem Marvell 9123 og 9128 er marginal, de performer lige dårligt (derudover har 9128 RAID support,det har 9123 ikke, kan dog være flere forskelle).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • og både asrock og asus bruger dem begge :) så forskellen er næppe mere end det....og den ssd der ellers kører uden problemer her var en kingston (fra ibms overskudslager sikkert) og alle sagde jeg ikke skulle købe det dengang...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Har en Corsair Force3 120GB og kan bekræfte at de desværre stadig ikke har fået helt styr på firmwaren. Den kan stadig en sjælden gang imellem lave BSOD. :( Men derudover kører den rigtig godt, så det meste af tiden er jeg glad for den. :D


    I dag ville jeg vælge en OSZ Vertex 3... Den bruger samme sandforce controller, men mig bekendt er der ikke rapporteret om problemer med dem endnu.

  • med hensyn til marvell eller intel controller kan jeg sige marvell er noget skod.. har afprøvet min ocz vertex 3 i begge controllere og marvell controlleren opførte sig mærkeligt og ydet meget ringe i forhold til intels.. jev ville nu bare købe en ssd med sata 3 nu så har du den til senere hvis du opgradere.


    og uden tvivl uanset hvilken ssd disk du vælger så er det noget helt helt andet som en fysisk harddisk.


    jeg gik fra 2 stk raptor i raid til en intel 25-m sata2 mener jeg den hed som egentlig er en langsom ssd i forhold til den jeg har nu. og forskellen var som nat og dag.. det går meget hurtigere...

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

    Rettet en gang, sidst af basseger ().