Bærbar slukker uden advarsel, BSOD eller andet..

  • Hej


    Jeg er kommet ud i et problem med min bærbar, da den er begyndt med tilfældigt at lukke ned. Det sker uden advarsel, BSOD, varmeproblemer eller andet fornuftigt.


    Første gang det skete var da min computer var sat til et TV med hdmi kabel, tror dog ikke det har noget med sagen at gøre.
    Det sker kun når den kører på batteri, hvis den er til strøm er der aldrig problemer.


    Det endnu mere mærkelige er dog af hvis den har stået til opladning fx. natten over, og jeg så tager fra strømmen, kan jeg måske bruge den i 2-3 timer, og så lige pludseligt crasher den, somsagt uden bsod. Når den først er crashed 1 gang bliver den ved og ved med at crashe når jeg tænder den lige efter. Allerede ved POST screen crasher den, så kan udelukke virus eller andet dårligt software.
    Jo længere tid jeg venter efter 1. crash uden strøm, jo længere tid vil jeg kunne bruge den før den craser igen, dog er der tale om maks 1 min. Så hvis jeg skal kunne bruge den igen på batteri skal den stå i nogle timer til strøm


    Hvis jeg skal sætte en lille smule system i det for at hjælpe jer:


    Bærbar har stået til strøm hele natten --> kan bruges i mindst 2 timer (intet system i hvornår den crasher første gang)
    Prøver at tænde den igen efter 1. crash ---> slukker inden jeg overhovedt kan nå ind i windows
    Prøver at tænde den lige efter igen --> samme
    Lader den stå i 20 min ---> kan nå lidt længere ind i windows, måske endda lige nå at logge ind
    Lader den stå 1 timer ---> Kan nå at logge ind og være på den i 5-10 min
    Sætter den til opladning i 2 timer ---> kan bruges i mindst 1 time
    Sætter den til oplaning natten over --> kan bruges i mindst 2 timer


    Det skal siges at batteritiden burde være 9 timer, så nej, jeg løber ikke bare tør for strøm ;)


    Hvad kan problemet dog være? :(


    Hvis overstående er svært forståeligt, så spørg endeligt :)


    Nuller

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Kunne lyde som om batteriet skal kalibreres, så computeren kan få en bedre fornemmelse af kapaciteten på batteriet.


    Prøv at rode i BIOS og/eller eventuel strømstyringssoftware for muligheder der relaterer sig til det.


    Hvilken producent og model drejer det sig om?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Der er desværre ingen batterirelateret funktioner i bios.
    Det er en Asus UL30VT

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nuller-Joe
    Der er desværre ingen batterirelateret funktioner i bios.
    Det er en Asus UL30VT


    Hvad med eventuel software installeret?


    Har du i ellers kigget på om der er opdateringer til BIOS og andet software på din computer? (primært strømstyringssoftware).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • har du tilføjet flere ram i den ? det kan være et rammodul på en ramstang der er defekt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    har du tilføjet flere ram i den ? det kan være et rammodul på en ramstang der er defekt.


    Intet nyt ram i.


    Heller ingen ny bios, og har intet software vedr. batteri udover hvad man får med windows (hvis det ellers har nogle skjulte batteri fetures)

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182