På udkig efter nyt setup, råd søges :-)

  • (Så prøver vi lige igen, uden dikkedarer og dingenoter)


    Hej Tweak, da jeg tidligere har haft god held med at tidligere har haft success med at blive gennemgået af mit setup hos jer, så ville jeg da gerne afprøve succesen igen :) :rules:


    Mit nuværende setup, fungerer som sådan okay, men jeg savner meget at det kun er få spil som kan kører med full AA, som jeg virkelig nyder :)


    Det nuværende består af:
    Bundkort: Gigabyte GA-M790XT-UD4P
    Processor: Amd AM3 Phenom II X2 955 (Black Edition)
    Ram: 4x DDR3-1333 Kingston 2 Gb (Dual Channel) - 8Gb Total
    Grafikkort: Asus EAH5830 DirectCU 1Gb DDR5
    PSU: Energon 750W
    Kabinet: Case APlus CS-188A Black (link)
    SSD: Corsair Performance 64 - 60Gb (link)
    Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1 Tb


    Jeg ønsker dog nu at gå over til Intel's nye 2600K Serie, blandt andet så den kan clockes lidt til bedre ydevne, men også at jeg nu har prøvet AMD af, og til tider kan det sgu godt trække tænder ud på computeren.


    Så mit mål er umiddelbart at have en Gaming PC som der vil svare til at skyde gråspurve med kanoner :cheers:


    Til de dovne, kig herfra :-)
    Jeg har været på udkig og har fundet (med jeres hjælp) følgende på Komplett.dk samlet:


    Bundkort: Gigabyte GA-Z68XP-UP4, Socket-1155 - LINK - 1489,-
    Processor: Intel Core i5 - 2500k Processor - LINK - 1399,- (tilbud)
    Ram: 2x Corsair XMS3 2000Mhz 4Gb Vengeance (8 Gb) - LINK - 838,-
    Grafikkort: MSI GeForce GTX 570 1280Mb PhysX “Twin Frozr III PE” - LINK - 2399,-
    PSU: Corsair HX 750W PSU - LINK - 969,-
    Kabinet: Antec Nine Hundred Two V3 Miditower - LINK - 849,-
    Storage HDD: Seagate Constellation ES 3Gb/s - 1Tb - LINK - Har Selv!
    System SSD:2x Crucial m4 SSD – 128Gb (Raid 0) - LINK - 2698,-
    CPU Køler: Noctua NH-C14 CPU Køler - LINK - 569,-
    Blu-Ray drev: Lite-On DVD/Blu-Ray Reader iHOS104-47 - LINK - 399,-


    I alt giver dette setup en pris på godt 11900,- Inklusiv Fragt. Mit Budget mht. til nyt setup vil hedde omkring de 12000,- hvis der skulle være rettelser.


    Kom gerne med kommentarer hvis der er noget som ikke ville kunne fungerer godt sammen, eller har bedre alternativer som ikke koster for meget ekstra :)



    På forhånd mange tak
    -nitan

  • er det med vilje du har valgt at micro ATX bundkort for der er da massere plads i det kabinet du har valgt til at standard ATX


    hvis du kun skal game så ville jeg bare snuppe I5 2500k i stedet for, der er stort set ingen forskel i de 2 under gaming slet ikk noget du kan mærke i hvert fald :)


    også ville jeg bruge pengene på en større SSD fx http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424


    dine ram skal vi også lige have ændre for det sæt du har valgt er til tri channel og Z boards køre med dual channel, du kan uden problemer ændre dem til disse her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=597381, da du ikk skriver andet end du skal bruge dem til gaming er det rigeligt, en ram køler burde sådan set ikk være nødvendig når du har valgt et kabinet med så godt airflow, det bare ekstra blæser støj...


    med hensyn til GFX så er det tosset et kaste så mange penge efter et når man kan købe 2 der yder ligeså godt, 2 stk GTX 570 ville du få go glæde af i laaaang tid, jeg har selv et og skal snart have et til.


    når du køber en køler er der lagt kølepasta på så det behøver du ikk købe ekstra af, og der der ligger på er skam godt nok :)


    du kunne også ændre psu'en til en modulær så du slipper for ekstra ledninger der ligger og roder i kabinettet, hvilket giver dårligere airflow, denne her kunne være en mulighed http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=460922

  • Jeg ved hvad du mener, for har samme gfx og selv OC'ed kan det ikke rigtig følge med mere.


    Corsair Force 3 lader til at have en del problemer, så måske den skal genovervejes. Flere har de seneste dage anbefalet Crucial m4, men det er op til dig :)


    Jeg har nogle forslag og de beror sig lidt i ikke at betale for meget for noget der er næsten tilsvarende det lidt billigere.
    En 2500k vil være ligeså god i spil som en 2600k og hvis du smider den op på en 4,5ghz, så burde du ikke rende ind i problemer lige foreløbigt.
    Hvad angår gfx, så kan et hd6970 eller gtx570 overclocked komme op på næsten samme ydelse som gtx580, hvilket gør merprisen på gtx580 lidt af en dummebøde.


    Angående bundkort, så kan jeg sige at det er vildt lækkert at arbejde med og BIOS er super lækker. Samlede et system med det for en kammi og må sige at de er begyndt at være godt med de matx bundkort. Asus er tæt på at være kongen af bundkort, hvis du spørger mig. Har ikke kørt med andet siden socket 939 :)


    Hvis nogen anbefaler dig crossfire med hd5830, så kan jeg kun sige NEJ. Det kort fungerer ikke i crossfire, og det skyldes nok at det er et forkrøblet hd5870. Alle source engine spil fryser med det kort i crossfire, hvilket også gælder Unreal Engine 3 og de eneste to spil det lykkedes mig at køre crossfire med var faktisk BC2 og COD Black Ops.


    Ellers synes jeg det er et lækkert system :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Du skal have andr ram LGA 1155 udnytter "kun" dual channel og ikke "trichannel" og så længe det er til gaming er DDR 1600 en fin hastighed, find dig 8 eller 16 gb ikk tænkt så meget på timings da du ikk ligger mærke til det under gaming.


    Hvis du er til eye-candy sådrop tanken om sli med 270'erne de understøtter jo ikke DX11.
    sli med gtx 560TI eller 1 gtx580 burde være fint til dig =)


    ellers ser det fint ud, tænk dog over og finde dig et lydkort, det der onboard halløj er altså bare ikke specielt godt :S Personligt bruger jeg kun onboard hvis jeg sender lyden videre rent digitalt til en anden enhed som "decoder" det pga onboar analog som du vil bruge til std højtalere eller headset stinker =P

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Hvis du absolut vil bruge nogle penge nu, så kunne du opgradere dit grafikkort, men efter min mening er din nuværende CPU ikke så ringe.


    Du kunne overveje at vente indtil Intels Ivy Bridge udkommer, næste år.


    Med hensyn til køler, kunne du overveje at kigge på en fra thermalright, caseking.de har rigtigt gode priser på dem: LINK
    Jeg har selv købt en silver arrow hos dem og er meget tilfreds.


    Derudover, vil du så ikke være venlig at rette titlen på din anden tråd, den fylder ret meget, når man kigger på listen over tråde i dette forum ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • BPM:


    Det med bundkortet fandt jeg også ud af senere, at det var Micro-ATX dog så jeg at kabinettet understøttede det. Så det giver vel mere friplads til Airflow :)


    Det hvad jeg bruger min computer til ud over gaming er Hjemmeside programmering og Photoshop så det kræver vel heller ikke så stor en Processor, selvom jeg er glad for at skyde gråspurve med kanoner :D


    Jeg har vendt mig til at køre med 60Gb SSD, samt har jeg valgt at dele min nuværende disk op i 2 dele, så jeg har 500Gb til Dokumenter og udvalgte programmer som ikke behøves at kører på SSD'en og den sidste halvdel til Downloads og Spil :) - Men jo en større vil nok også være ganske rar at have :)


    Hvad ram angår, har jeg muligvis tænkt at skifte til Corsair Vengence istedet for Dominator - Da de kører en anelse hurtigere CL :)


    Som jeg også selv er inde på med GFX, så ved jeg ikke om det er det rigtige valg med et GTX 580, men istedet kigge på alternativer.


    Grunden til jeg har købt ekstra kølepasta, er at hvis jeg fucker noget op under montering, eller har mangel så har jeg en tube mere og 50kr er ikke lige noget som vælter budgettet på computeren :)


    Angående PSU, er det ikke et skidt valg, og bliver nok ændret :) Hader at se en stak ledninger med strips omkring når man åbner computeren :)


    Renegger:


    Grunden til valget af Force Series 3, var at jeg synes den er billig kontra ydeevnen, men har også læst meget skidt omkring den desværre..


    Og vil nok også overveje at gøre brug af en 2500K istedet for 2600K :)


    Hvad GFX Angår kunne det tænkes at jeg i stedet skulle købe et GTX570 med nyt kølersystem og clocke det op, jeg vil helst gerne undgå at have problemer med nogle spil, så kan hører at SLI/X-Fire skal undgås :)


    PsyCho:


    Hvad lyden angår har jeg aldrig haft tanker om at ville skifte fra Onboard lyd, i hvert fald mest fordi jeg ikke kan hører store forskel på om det er toptunet lydkort eller onboard :)


  • Jeg har bedt Burger om at slette den anden tråd, fordi jeg netop har lukket den kan jeg ikke redigerer i tråden, ellers ville jeg gerne, da jeg troede jeg kunne genåbne den efter den var blevet lukket..


    Jeg vil ikke sige jeg har behov for nyt setup i løbet af næste uge :) - Men vil gerne være på forkant med de nye spil som kommer ud inden længe, Diablo 3 og SW:TOR :)

  • Hvilke opløsninger spiller du i, samt bruger du flere skærme ? ...


    Det ihvertfald ret dyrt købt ydelse, ved jeg samlede en maskine igår med 8GB, SSD, 2500k og 2x 6870 der kostede omkring 7500 kr, som bestemt ikke vil være dårligere i spil, selvom der er sparet 4000 kr.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Jeg mente ikke at du skulle undgå crossfire og sli med alle kort. Du skal bare ikke gøre det med dit hd5830 ;)
    Med det sagt, så er jeg mest til at købe et kraftigt end to mindre kraftige. Og med en senere mulighed for at købe et brugt gtx570 til sli, så har du en billig mulighed for at få gedigen ydelse, når et enkelt ikke længere slår til.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Hvilke opløsninger spiller du i, samt bruger du flere skærme ? ...


    Det ihvertfald ret dyrt købt ydelse, ved jeg samlede en maskine igår med 8GB, SSD, 2500k og 2x 6870 der kostede omkring 7500 kr, som bestemt ikke vil være dårligere i spil, selvom der er sparet 4000 kr.


    Jeg spiller i full HD opløsning (1900x1200) - Og har ikke tænkt mig at koble flere skærme på


    Men hvis jeg skulle gøre brug af det system, kan jeg lige så godt opgraderer mig eget som jeg har nu og spare lidt mere :)


    Er ved at udarbejde en ny liste hardware :)

  • Så er der lavet en ny liste :)


    Baserer lidt mere på en kraftigt bundkort, så hvis processor engang skal skiftes ud til en I7'er :) Måske kunne den downgrades til en Sabertooth istedet, også smide en større SSD, eller køre 2 mindre SSD's i Raid 0.


    Samt er SSD ændret til en GT model, den er lidt en tand bedre end Force 3 serien :)

  • Ser vi på ydelse til prisen, så er det næsten kun blevet værre det nye bud syntes jeg :))


    Ram, fx 2x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618010
    Sparet: 280 kr.


    SSD, fx Crucial m4 SSD 2,5" 128GB
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=630675
    Sparet: 150 kr + 8GB Ekstra (Ingen Sandforce, og yder lækkert med ny firmwire)


    Der kunne også spare 400 kr ved at vælge et Asus GTX570 DirectCU II som har en super lækker køler, fylder bare 3 Slots hvis der skal køres SLI. Ellers vil der også være 300 kr at spare ved at vælge MSI GTX570 Twin Frozr III PE der kun fylder 2 slots.


    Bundkortet syntes jeg er ALT for dyrt, du får slet ikke i nærheden af noget ekstra ydelse for den dobbelte pris.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • jeg ville give Henrik ret i at de næsten er blevet for voldsom en pris forhold til hva du får...


    du har slet ikk brug for 16gb ram snup de 8 gb i stedet og med hensyn til gfx så ville jeg også gå efter et MSI med Twin frozr da de er virkelig gode og man kan uden problemer oc på dem..


    med SSD der er jeg blank :) har dog kun hørt godt om Corsair, men Crucial skulle også være fine og den han linker til ser fin ud :)



    jeg ville dog gå efter et andet mobo da jeg syntes det er virkelig mange penge at kaster efter det når man kan få nogle rigtig gode billigere, jeg ville skifte det ud med dette her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638734 super bundkort til en god pris...

  • For at gøre det endnu mere besværligt, så kunne du også vælge at købe en pc til Bulldozer med et 990fx chipsæt og genbruge din Phenom indtil Bulldozer kommer i løbet af oktober?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Halløj igen, det er sgu rart i vil hjælpe ud med alternativer :)


    Jeg kan godt se fornuften i at vælge 8Gb i stedet for 16Gb :)


    Men sammenligning på Crucial disken og Corsair disken synes jeg nu alligevel er for stor..
    http://www.komplett.dk/k/kcp.aspx?sku=634168&sku=630675


    F.eks. understøtter Corsair Trim, hastigheden er internt 555Mbps / 515Mbps kontra Crucial er MLC og hastighed internt på 415Mbps / 175Mbps


    Det jeg ønsker af bundkortet er at det ikke skal kunne fejle overhovedet på overclocking, og har ladet mig fortælle at ROG bundkort skulle kunne klare ærterne uden problemer :)

  • Nu er det trods alt ikke kun de 2 tal der siger noget omkring en SSD, men syntes da du skulle prøve læse lidt mere omkring det ;)


    Fx: http://www.anandtech.com/show/…date-faster-with-fw0009/1


    Og med bundkortet ville jeg stadig spare ihvertfald de første 1000 kr, det bestemt ikke fordi du kan OC 500 Mhz på luft med det bundkort kontra de andre, det er din CPU der vil sætte begrænsningen først højest sansynligt.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Nu er det trods alt ikke kun de 2 tal der siger noget omkring en SSD, men syntes da du skulle prøve læse lidt mere omkring det ;)


    Fx: http://www.anandtech.com/show/…date-faster-with-fw0009/1


    Og med bundkortet ville jeg stadig spare ihvertfald de første 1000 kr, det bestemt ikke fordi du kan OC 500 Mhz på luft med det bundkort kontra de andre, det er din CPU der vil sætte begrænsningen først højest sansynligt.


    Nu spørg jeg så dumt :D hvad skal man så kigge efter hvis det ikke er læse/skrive hastigheden, for så kan jeg lige så godt lave Raid 0 ud af min nuværende SSD også med en ny :)


    Men anandtech laver ingen performance sammenligning med Corsair diske, hvilket jeg synes er lidt træls :)


    Men for at undgå problemer med SandForce firmware, vælger jeg nok Crucial, de den ligge tættest på :) - Med mindre det kan betale sig at lave Raid 0 med min Corsair P64 :)


    Anyway, nu når i siger at jeg giver 12.000kr ud til "dårlig" performance, hvad bør man så kigge på i stedet inden for Intel/Nvidia?

  • dit mobo til at starte med er spild af penge, du kan sagtens vælge et til 1000,- mindre og få det samme ud af det, fx det jeg har linket til http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638734 eller dette her hvis Asus mere er dig http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=633060, og som Henrik skriver så er det ikk bundkortet mere som sætter grænsen det er cpu'en...


    du kunne også sagtens gå længere ned i ram uden du sådan set ville mærke det fx http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=599037 eller http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639463 gode ram til en god penge :) omkring 600,- du kan spare der og du vil stadig have god perfomance...


    med hensyn til GFX ville jeg snuppe dette her hvis du skal OC http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638785 deres kølere er rigtig gode, du kan evt også snuppe dette her http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=625001 ulempe fylder 3 slots men super køler :)
    jeg har selv dette her kort og køleren er super god og stille http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620660

  • Som de andre nævner så er 8GB absolut alt hvad du får brug for pt. Har selv taget hoppet fra 4GB til de 8GB for nyligt, og jeg har INGEN hukommelsesproblemer haft indtil videre - og det er med sidefilen slået fra så at PC'en ikke bruger harddisken som RAM. :9xo


    DX11 kan være en lækker ting at have på kortet, da de fleste spil ude nu enten kører 9 eller 11, og ikke 10. Og det kan absolut ses på visse spil. (Shogun 2, Civ V osv..)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |