Låne penge i banken til ny(e) computer(e).

  • Hej folkens,


    Jeg vil ikke sige så meget andet end, grundet jeg ingen mulighed har for at spare penge sammen hurtigt, har jeg valgt at tage lån i banken.


    Jeg har booket møde til nu på onsdag, og er meget nervøs for at mit ønske bliver skudt ned (har ikke prøvet at låne penge før)


    Det står sådan at jeg lige er begyndt på universitetet, og jeg kører med en slidt 10 tommer bærbar, med en løs forbindelse i skærmen (den går hvid af og til), og en ældre stationær, som har problemer med at følge med efterhånden.


    Jeg vil rigtig gerne have:


    1. En ny bærbar til studiebrug (Skal også bruges til Adobe, da min uddannelse bygger omkring dette)
    2. En ny stationær til Adobe MC og de nyere spil (BF3, Skyrim)
    3. Adobe Master Collection CS5


    Hvis muligt, har jeg tænkt mig at låne 20.000 kr, og tage SU-lån, så jeg hurtigt kan betale mit banklån af, og så istedet have studiegælden at bekymre mig om.


    Min indkomst er fin, men har ikke det store når måneden er omme, så som nævnt ville det tage mig RIGTIG lang tid at spare 20.000 sammen på egen hånd..


    Det er ret vigtigt for mig, men jeg er bange for at banken tror det er til spas og sjov, og ikke noget jeg virkelig har brug for...


    Nogen der har erfaring med noget lign.? Eller nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg skal tackle mødet nu på Onsdag?



    Mvh
    Thylion

  • Du burde sagtens kunne oprette en kassekredit hos din bank hvis din økonomi ikke er fuldstændig ødelagt - husk din 2010 årsopgørelse. ;)


    (Sidder selv i helt samme situation og ovenstående er hvad jeg fik besked på at min bank...person)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis din økonomi ellers er sund nok, burde det ikke være det store problem med at få en kassekredit. Det har aldrig været et problem for mig.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Alternativ kan du nok godt finde en brugbar bærbar til 5k, som du hurtigt kan skrabe sammen med et SU-lån


    SU Lånet tager dog lidt tid at få op at køre - en midlertidlig kassekredit som kan afvikles når SU-lånet er i hus og udbetales er et godt alternativ til en bærbar som har en lidt random forbindelse til sin skærm. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Burde ikke være noget problem. Kender flere der har lånt i banken til sådanne ting, selv om de havde lån i forvejen.


    Men ellers kig på noget brugt hardware - det er billigere og så behøver du ikke så stort et lån

  • Hvilken uddannelse er du startet på og har den tilknyttede fagforening evt. en aftale med en bank med fordelagtige forhold?


    Da jeg i sin tid læste kunne jeg få en uddannelseskonto hos Lån & Spar Bank gennem min fagforening. I dette var der en del gode ting; næsten ingen gebyrer, gratis visakort, fornuftige renter, kassekredit på 50.000 kr. (pt er renten på denne 5,75%). Hvis du har styr på din økonomi vil jeg anbefale en kassekredit frem for et banklån.


    Under alle omstændigheder bør du gå til flere banker og høre hvad de kan tilbyde dig, da de formentlig vil gøre en del for at få dig som kunde. Start med at gå til din egen bank og hør hvad de vil gøre. Sørg for de ved at du også vil gå til andre banker med det tilbud du får.
    Derefter prøver du et par andre banker. Jeg kan selv anbefale LSB. Ulempen er at de ikke har så mange filialer. Får du et bedre tilbud går du tilbage til din egen bank og hører dem om de vil matche/overgå dit bedste tilbud.


    Derudover er det altid en god ting at begrænse sig hvis muligt når man handler for lånte penge.


    Hvis du kan finde det (eller noget af det) du skal bruge hos Elgiganten så kører de kampagne med rentefri afbetaling for tiden.
    Normalt er jeg imod afbetaling, men her betaler du kun 10.000 kr hvis du låner 10.000 kr. så hvis ellers de har hvad du skal bruge til rette pris så er det værd at overveje.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Tak for de hurtige svar.


    Jeg vil helst have nyt hardware, er lidt kræsen på det punkt.. Men sådan har jeg altid gjort. Synes ikke andet kan betale sig.


    Har også fundet nogle specifikke dele jeg godt vil have til den stationære.


    Er bærbar leder jeg efter noget med helst i5, 4+ GB RAM, GF520 grafikkort eller lign. Så jeg både kan bruge den til mig Adobe, og ellers også bruge den til at trække nogle spil på :)


    Hvad er fordelen for kassekredit fremfor standard lån? Er lige nu kunde ved danske bank, og kan se at de har en rente på 6,70% årligt, hvilket ud fra min viden er temmelig lavt?

  • Køber personligt nok dénne Lenovo så snart at min bank godkender min kassekredit - den koster ikke alverden, og den har faktisk en Sandy processor (modsat mange bærbare i 5k klassen der stadigvæk bruger 1 generations i5). Dog er grafikkortet ikke just Crysis på Max, men sådan er der jo så meget. :roller:


    (Den er så også mest til lidt (spil)programmering, så den kommer næppe til at skulle trække noget der kræver et réelt grafikkort udover standarderne) :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En kassekredit bestemmer du selv over. Er kassekreditten på 50.000 kr kan du således overtrække din konto med op til 50.000 kr. og du bestemmer selv i hvilken hastighed du afbetaler på den og har du brug for penge igen kan du trække på kassekreditten ned til de -50.000 kr.


    Tager du et lån aftaler du en løbetid med banken. F.eks. ved et lån på 20.000 kr. aftaler du at betale 500 kr. om måneden i 5 år (tallet er selvfølgelig afhængig af renten). Når de 5 år er gået og sidste betaling er foretaget udløber lånet. Har du i mellemtiden eller efter lånet udløber brug for penge igen bliver du nødt til at tage nyt lån eller lægge det nuværende lån om, hvilket koster et engangsbeløb.


    Fordelen ved kassekreditten er at du hele tiden har de 50.000 kr til rådighed i tilfælde af du har brug for dem og hvad du har i overskud af penge ryger bare ind på kontoen så du får betalt af hurtigere af, men har stadig adgang til dem. Det sætter dog lidt krav til at du er i stand til at styre din egen økonomi så du ikke bliver fristet til konstant at bruge hele din kassekredit.
    Kassekreditten er altså en del af din lønkonto og du skal ikke betale for at oprette lån om f.eks. 5 år hvis du får brug for penge igen.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Cool, tak Anders.


    Nu var min idé faktisk som følger.


    Tager et lån på 20k. (Har ikke brug for mere)


    Tager SU-lån, og betaler de 20k af med SU-lånet, da renten på et SU-lån er lavere.


    50000 virker bare lidt overkill..


  • Der er ingen der siger en kassekredit skal være på 50.000 kr. men det koster jo ikke ekstra at lave den på 50.000 kr. Du lader jo bare være med at bruge mere end de 20.000 kr og betaler derfor også kun renter af de 20.000 kr. De sidste penge er bare til rådighed hvis du skulle få brug for det. F.eks. depositum til lejlighed om et par år eller andet.
    Med kassekreditten får man større fleksibilitet. Jeg ville til enhver tid foretrække kassekreditten frem for lånet.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Som studie bærbar vil jeg da gerne anbefale denne..


    http://www.edbpriser.dk/Produc…us+u46&sp=all&pid=5216603


    Den kan du os sagtens køre Adobe Master Colletion på. Det kan du faktisk på det meste, det handler bare om at være toldmodig.. Men den der kan sagtens følge med de fleste ting, da den også har et ganske godt grafikkort - og så holder den bare strøm lang tid..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Kan som sådan heller ikke se problemet, men kender jo hverken dig som person, eller betaler, så en accept er nok svært at få herinde:


    Jeg vil rigtig gerne have:


    1. En ny bærbar til studiebrug (Skal også bruges til Adobe, da min uddannelse bygger omkring dette)
    2. En ny stationær til Adobe MC og de nyere spil (BF3, Skyrim)
    3. Adobe Master Collection CS5


    Tjooo, som udgangspunkt skal du nok ikke fortælle din bankmand, at du vil låne til en PC, som kan trække spil. Hold fokus på studiedelen selvom han nok vil mene det er nok med en laptop til begge dele.


    1.
    Første punkt lyder ganske fornuftig, og her findes der mange gode muligheder både med CAD kort og uden CAD kort. Dog vil dit budget hurtigt blive presset, hvis CAD kort er en del af laptop indkøbet.


    Forslag til punkt 1:


    http://www.laptopworld.dk/anme…rbare/4279-msi-cx640.html


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=646450


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=635495


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638196


    http://www.laptopworld.dk/anme…bare/4286-asus-g53sx.html


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639378



    Punkt 2 hopper jeg over


    Punkt 3:


    Set ud fra, at du skal have en lidt kompetent laptop til en muligt budget omkring 5-8.000kr samt en stationær, så frygter jeg lidt budgetrammen ikke holder, når snakken falder på Adobe Master Collection.
    Du er godt klar over den koster boksen ikk?

  • Nu er det også kun 3-4 af programmerne jeg egentlig bruger, så kan godt være at Master Collection ikke kan betale sig.


    Min plan var egentlig bare at forklare at jeg skal bruge ny stationær, som jeg kan arbejde på i forbindelse med skole, navngiveligt i brug med billedredigering og hjemmeside programmer fra Adobe.


    Så det jeg siger jeg vil købe:


    - En ny stationær
    - Adobe Master Collection CS5


    Som i siger er Adobe MC rigtig dyr, så det villle ikke lyde urealistisk for dem hvis jeg prissætter denne til omkring de 12k.


    En stationær til bruget kan også godt snige sig op på de 8k..


  • Må indrømme jeg til et studie ville tilråde en laptop, som du kan tage med på farten. Men hver sin stil.

  • Forstå mig ret, jeg har tænkt mig at købe både stationær og bærbar, men kunne forestille mig at det for bankmanden ville lyde overkill hvis jeg siger jeg vil have BÅDE stationær og bærbar..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Thylion
    Forstå mig ret, jeg har tænkt mig at købe både stationær og bærbar, men kunne forestille mig at det for bankmanden ville lyde overkill hvis jeg siger jeg vil have BÅDE stationær og bærbar..


    Det jeg mener er, at du ikke skal fortælle ham du skal have en maskine der skal spilles på

  • Absolut ikke, nej.


    Kan godt være jeg spørger dumt lige nu.. Men hvis jeg siger jeg skal have nye computere og Adobe Master Collection, kunne de så finde på at spørge hvorfor det koster så mange penge..?