Hvorfor købe et lydkort?

  • God aften Tweak brugere :)


    Jeg må desvære indrømme at jeg befinder mig på den mark, som ikke er langt fra den by´s grænser som jeg bor i, igen...


    Jeg sad og læste denne artikel
    http://www.hardwareonline.dk/nyheder.aspx?nid=10839


    og så stille jeg mig selv spørgsmålet, hvorfor køber man et lydkort til sin pc, når man allerede har det i bundkortet? har hørt at lyden skulle være dårlig fra et bundkort, mennnnn, så skidt kan det da heller ikke være?.. nu kører jeg selv SPDIF som virker fint.. Jeg sætter skam pris på god lyd, burde jeg så købe et lydkort til min pc?

    ASUS P7P55D
    Sapphire Radeon HD 5870 1GB
    WD 150GB VelociRaptor, SATA2, 16mb, 1
    Corsair Vengance 2x4 GB DDR3
    Intel Core i5 750
    Fractal Designe Define R3
    Xilence 600W 13 cm Fan REDWING

  • Medmindre at du har et "ordentligt" sæt højtalere/bøffer til at spille sammen med lydkortet OG noget ordentligt input (altså musik i lav komprimering, eller film/spil) så er der ingen grund til at tage skiftet.


    Nu har jeg selv et USB lydkort/bøffer, så jeg er nok ikke lige den rette at spørge - men vi har da et par audiofile brugere her på forumet som nok kan hjælpe dig godt igang med forslag og argumenter for/imod. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har et sæt Logitech Z906, jeg synes de fungere rigtig godt :)

    ASUS P7P55D
    Sapphire Radeon HD 5870 1GB
    WD 150GB VelociRaptor, SATA2, 16mb, 1
    Corsair Vengance 2x4 GB DDR3
    Intel Core i5 750
    Fractal Designe Define R3
    Xilence 600W 13 cm Fan REDWING

  • Følger lige med her!


    Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Medmindre at du har et "ordentligt" sæt højtalere/bøffer til at spille sammen med lydkortet OG noget ordentligt input (altså musik i lav komprimering, eller film/spil) så er der ingen grund til at tage skiftet.


    Nu har jeg selv et USB lydkort/bøffer, så jeg er nok ikke lige den rette at spørge - men vi har da et par audiofile brugere her på forumet som nok kan hjælpe dig godt igang med forslag og argumenter for/imod. :)


    Hvad mener du lige med lavkomprimeret musik - altså jeg indspiller i 320 i mp3 format, så vil jeg kunne mærke forskel der?


    Det skal siges, at jeg kører lyd over en Cambridge forstærker og B&W højtalere.

  • Jeg vil ikke mene at du kan mærke forskel så længe at du sender dit signal rent digitalt fra din SPDIF udgang og til din forstærker. Da det så er forstærkerens DAC der konverterer dit signal. Og derfor kan det ikke anbefales at du køber et lydkort.


    Nu når du alligevel har noget udstyr der bare er lidt krææææs, så prøv at få et FLAC nummer af et nummer du har liggendes i 320kbps. Jeg vil påstå at man kan høre forskel selv på sine små PC højtalere. Det kunne jeg i hvert fald med Prodigy- Invaders must die. (Hvilket sørgeligt nok er det eneste nummer jeg har i FLAC)


    Det er først når man begynder at lave digital til analog konverteringen, (Altså hvis man sætter forstærkeren til de analoge udgange på bundkortet), at jeg mener at det kan betale sig at investere i et lydkort, hvis man gerne vil sin lyd det godt - OG at man har noget udstyr hvor man kan høre forskellen. (Altså hvis man sætter forstærkeren til de analoge udgange på bundkortet)
    Der er jo ingen tvivl om at et produkt der er udviklet og rettet mod en specifik opgave bør være bedre en et multi-purpose design. Her mener jeg at et onboard lydkort kun er én ud af mange komponenter på et bundkort, der gerne skal gøres så billigt som muligt at lave. Hvor man ved et lydkort gerne vil betale det mere for at få noget ordenligt. low-cost vs. value.


    Nu bliver det lidt gæt-værk, men det er da ønsketænkning at et lydkort, som er tilkøbt er lavet bedre. Her tænker jeg på egenstøj fra komponenter på kortet, design af filtre, stabile strømforsyninger til at holde stabile spændinger på kortet osv osv. Hvis fx at +- spændingen til DAC'en står og svinger, så vil man få tilsvarende sving på sin lydudgang. Plus at fx. 0V skal holdes meget stabilt for at få et stabilt "nul"-niveau på det analoge signal. Ellers vil man få en forringelse af lydkvaliteten.


    Også er der jo hele idéen med at man optager noget i vores analoge verden, konverteret det til noget digitalt i studiet hvor der er tab, komprimerer det for at smide det på en CD eller på nettet med tab til følge, hvor man så evt. ripper CD'en ved en lavere bit-rate for at få den til at fylde mindre og ydermere komprimerer den til mp3. Herefter smider man det så på en skod DAC for at få det ud i sine højtalere. Der er en grund at der er nogen der mener at den eneste gode lyd kommer fra LP'er eller bånd, hvor lyden er analog hele vejen, og uden tab ved komprimering og konvertering... :$ :9xo

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+


  • lavkomprimeret musik kan fx. være FLAC som er et lossless format.
    Prøv at eksperimentere med at indspille en sang i hhv. FLAC og 320 kbps MP3 og se om du kan høre forskel, der er ikke den store mellem de to formater, men på gode højtalere kan nogle godt høre at "der mangler noget" da MP3 tager de lyde fra som de fleste ikke kan høre.


    Sidder man på almindelige PC højttalere eller hovedtelefoner er onboard lydkortet ganske tilstrækkeligt, men går man op i større højttalersystemer kan der godt komme problemer. Onboard lydkort er som udgangspunkt lavet til små højttalere, især de ældre AC '97-baserede lydkort, hvor mere avancerede lydkort bedre kan følge med.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Mit Technics/Bose system er kræsent hvad angår lydkort. Kan høre tydeligt forskel på om jeg bruger onboard eller mit X-Fi Xtreme Music :)


    På mit media center, der er sluttet til tvet, der så er tilsluttet anlæget, der kan jeg med rette bruge HDMI og har solgt det lydkort jeg havde siddende i den, og det er på trods af at anlæget er analogt. Så det kommer meget an på brugen og resten af opsætningen og ikke mindst hvordan det er tilsluttet.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Mit Technics/Bose system er kræsent hvad angår lydkort. Kan høre tydeligt forskel på om jeg bruger onboard eller mit X-Fi Xtreme Music :)


    På mit media center, der er sluttet til tvet, der så er tilsluttet anlæget, der kan jeg med rette bruge HDMI og har solgt det lydkort jeg havde siddende i den, og det er på trods af at anlæget er analogt. Så det kommer meget an på brugen og resten af opsætningen og ikke mindst hvordan det er tilsluttet.


    ja helt enig med Renegger jeg ka os fint høre forskel på mit Logitech Z-2300 og mine Creative Aurvana Live! headphones når jeg går fra mit VIA onboard lydkort og så til mit Auzentech Bravura 7.1 selv om det så er det samme musik jeg høre.


    men Felius, jeg har mit Auzentech Bravura 7.1 til salg hvis du vil købe det :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    ja helt enig med Renegger jeg ka os fint høre forskel på mit Logitech Z-2300 og mine Creative Aurvana Live! headphones når jeg går fra mit VIA onboard lydkort og så til mit Auzentech Bravura 7.1 selv om det så er det samme musik jeg høre.


    men Felius, jeg har mit Auzentech Bravura 7.1 til salg hvis du vil købe det :9xo


    Som sagt tidligere - så forbinder du vel både dit Logitech system og dine hovedtelefoner via "analoge kabler"? Hvor Felius kører sit via SPDIF og derfor ikke har brug for digital til analog konverteringen fra et lydkort, men hans forstærker klarer DA-konverteringen. Derfor vil jeg ikke mene han har brug for et lydkort, da en bit er en bit, som er en bit.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

    Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().

  • aka J


    Puma's højtalere er ikke analoge og hans lydkort har digital udgang via toslink kabel, så han har digital lyd.


    Der er forskel, et separat lydkort som Pumas er bedre skærmet for udefra kommende støj fra andre komponenter på bundkortet, samt de dele hans lydkort er bygget op af er af en langt højere kvalitet end på noget som helst bundkort


    http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_bravura.php


    Jeg ved det, da jeg osse har det lydkort og jeg kan sagtens høre forskel fra onboard til mit Bravura.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Problemet er bare at du i langt de fleste applikationer ikke får det rene ubehandlede digitale signal ud gennem spdif udgangen på dit lydkort, men derimod et signal som først bliver behandlet og "formet" som et analogt signal, i det antal kanaler som applikationen nu diktere, for derefter at bliver sendt videre som et to-kanals pcm signal. IE i alle andre situationer end når du bruger spdif-stikket som rent passthrough, vil du opnå en væsentlig bedre lyd fra et dedikeret lydkort, end fra det som sidder onboard på bundkortet

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Er der nogen der har hørt det her med egne øre? Bare så man kan slå det helt fast? Jeg vil gerne tro på det hvis nogen har "hørt" det...


    Ciric - den forklaring forvirrer mig. Et PCM signal er hvad der kommer ud af en ADC, altså den digitaliserede udgave af den analoge signal. Dvs at et PCM signal indeholder de kvantiserede niveauer, som så kan blive transmitteret digitalt.


    Der er et fint eksempel her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation


    Dvs at et PCM signal udelukkende består af 1'er og 0'er baseret på hvad der er lagret på harddisken. Altså en *.mp3 fil er bare en stor mængde af nogle niveauer angivet i bit. Se evt. under music recording: http://en.wikipedia.org/wiki/Analog-to-digital_converter


    Denne strøm af 1'er og 0'er kan herefter, følgende S/PDIF standarden: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF, blive sendt med bi-phase mark code: http://en.wikipedia.org/wiki/Biphase_mark_code, til ens forstærker.


    Ret mig endelig hvis jeg har forstået det her forkert. Men i følge det her, så bliver der sendt en bit-stream til en forstærker, som gerne skulle være uafhængig nogen konvertering til signal som kan ikke kan påvirkes af støj. Medmindre selvfølgelig at signalet bliver tæsket så meget at 0101 bliver til 0100! Eller at det onboard lydkort sender 1010 i stedet for 0010 bare fordi det kan og er dårligt!?!


    Ellers kan jeg kun se at sådan noget som at modulations clocken skrider skulle kunne have en indflydelse og at denne skulle være mere stabil på et tilkøbt lydkort - ellers ser jeg stadig ingen idé i at købe sådan et.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+


  • Ja, men det er IKKE den rå data du får ud. Lyd-chippen på lydkortet, (hvad enten det onboard eller et dedikeret lydkort), tager den data-information og behandler den. Ud af det får den så et analogt signal, i et vis antal kanaler. Når du så vælger at bruge spdif-udgangen, kovertere chippen signalet endnu en gang, denne gang bare til et to-kanals pcm-signal. Dvs den lyd du får ud, har været gennem lydkortets D/A-konverter to gange.
    Du kan så i nogle applikationer/setups vælge at brugte passthrough, bitstream eller hvad du vil kalde det, og få det rå signal ud. Jeg har desvære så kun fundet dette anvendeligt ved afspilning af dvd/blu-ray film, hvor man så vil det rå AC3/DTS signal ud.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Krølle Bølle?


    Så DSP'en på lydkortet skulle konvertere fx. en mp3 til analog via sin DAC, for så at finde ud af at man har valgt at bruge S/PDIF, for så at lave en ADC til S/PDIF... Det lyder længere ude på landet end at mennesket har været på månen...

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Enig. Der var ingen som sagde at det var smart. Men en mp3-fil er ikke noget som en almindelig D/A-converter kan håndtere, så filen skal omsættes til noget "forståeligt", som den kan arbejde med.
    Måden et normalt windows, med en standard lydafspiller og lydkort arbejder med lyd, er på ingen særlig befordrende for god lydkvalitet. Den bedste lyd, (når vi snakker musik), fra en computer, får du, imo, ved at invistere i en netværksafspiller, og så trække et digitalt kabel derfra, og over i en fornuftig DAC.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Jeg tror ikke på det.


    Ja, *.mp3 decodes eller encodes fra mp3 og til et format der kan sendes. Selve mp3'en er jo bare en container der indeholder alt mulig data ud over lyden. Navn, nummer, album osv osv.


    se det her chart fra en lydkort chip til et USB-lydkort:
    http://3.bp.blogspot.com/_Ae0P…s1600-h/PCM2704_Block.png



    Fra USB til FIFO'en til S/PDIF encoderen som også får input fra analog PPL som er clock-pulsen ADCen og encoderen. Ergo, signalet render ikke rundet og er lidt digitalt også er lidt analogt for så at finde ud af at det skal være digitalt.


    Som sagt, det eneste jeg har kunnet finde er at hvis PPL'en bliver enten forstyrret udefra eller ikke er stabil, så får man problemer. Dette er pga. at det udstyr der modtager S/PDIF signalet, sådan som jeg har kunnet læse mig til det, lader sig styre af afsender clock. Dvs ustabil clock fører til ustabil sampling af lyden i fx. forstærkeren. Hvilket er noget der nok er tænkt mere over i dyrere tilkøbte kort, end den 25øres lakrids der sidder på et bundkort.


    Så indtil videre har jeg ikke set nogen begrundelse for at onboard ikke skulle være lige så godt som dyrere lyd kort, hvis man bruger S/PDIF.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Den vigtige forskel i det eksempel du selv smider op, er at det er et dedikeret lydkort. Det får det ubehandlede signal fra pc'en.
    Sådan fungere onboard-lydkortene bare ikke. (Præcision: sådan fungerede de gamle AC97 lydkort ihvertfald ikke, om de er blevet lidt klogere med de nye "HD"-lydkort vil jeg ikke ligge hovedet på blokken i forhold til).
    Gider ikke gå på link-jagt nu, men dette er et godt sted at starte mht lyd: http://www.hifi4all.dk/forum/default.asp

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Jeg vil gerne lige trække den her tråd op til overfladen igen.


    Jeg var lidt hårdnakket sidst angående spørgsmålet omkring om det er nødvendigt med et dedikeret lydkort, hvis man overfører sin lyd digitalt fra PC og til forstærker - eller om det onboarde lydkort ville gøre det lige så godt.


    Eftersom der ikke var nogen der kunne komme med et endegyldigt svar - andet end nogle krydrede forklaringer - men ingen "egenhånds erfaring" - satte jeg mig for selv at teste det af. (Kunne alligevel godt bruge et godt lydkort til mit PC surround og til mine hovedtelefoner. Det er satans når hovedtelefonerne får forstærkeren på det onboarde lydkort til at klippe).


    Som sagt så gjort. Jeg købte puma99dk| Auzetech X-fi Bravura 7.1 kort - som er et ganske glimrende kort og med en masse lækre features.


    Jeg har så brugt hele formiddagen i dag på at sidde og skifte imellem Auzentechet og det onboard lydkort, som sender via S/PDIF toslink til en Samsung 5.1 receiver. (I mangel på bedre en surround receiver). Jeg har siddet og lyttet til mangt og meget. Pop, rock, tehcno, trance, electronic fra youtube og fra min samling af mp3 i forskellige bit kvaliteter. Jeg har desværre ikke nogle numre i loss-less format, så det er ikke testet endnu.


    Dommen er dog, indtil videre, at jeg IKKE kan høre forskel på om det er det onboard lydkort eller Auzentechet. Altså det kan ikke betale sig at købe et lydkort når det er forstærkeren/receiveren der står for digital/analog-konverteringen.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+