RAM driller

  • Hey Tweak!


    Det er sket det lidt uheldige, at efter jeg skulle flytte al min hardware over i et nyt kabinet, er min ene RAM blok begyndt at drille. Jeg har testet at det ikke har noget med portene at gøre, da jeg har prøvet at sætte den RAM blok der virker i begge porte. ingen problemer.


    Det der sker er at så snart jeg isætter min 2. RAM blok, nægter min pc at starte op, oftest resulterende i en "BSOD" med teksten "BAD_POOL_HEADER"


    Er der nogle kloge hoveder der ville kunne fortælle mig om jeg tager helt fejl her og hvad jeg kan gøre for at få min pc til at fungere optimalt igen?


    MVH


    Jacob

    I5-760 @3,6 GHZ
    GTX 460-768
    4 GB 1333 mhz ram
    1 TB hukommelse
    600 Watt PSU
    Corsair H50
    Gigabyte P55 bundkort

  • en lille troubleshoot du kan gå igennem såfremt du kan komme ind via safe mode.


    prøv evt. at teste dine RAM i en anden maskine hvis du opdager det er en hardwarefejl.. Det kan ligesågodt være bundkortet

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ville absolut ikke skade at køre en MEMTEST for at se om det er RAM'ene eller noget andet. Har du kigget i din BIOS og set om den skulle have ændret nogle RAM indstillinger?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har absolut intet rørt ved BIOS, og er lidt usikker på hvad jeg skal tjekke på.. Har desværre ikke muligheden for at teste i en anden maskine, da det er den eneste i huset der kører på de RAM


    Sætter en test igang, skriver når resultatet er kendt..


    UPDATE:
    Får denne besked:
    [Blocked Image: http://i52.tinypic.com/flftrl.jpg]

    I5-760 @3,6 GHZ
    GTX 460-768
    4 GB 1333 mhz ram
    1 TB hukommelse
    600 Watt PSU
    Corsair H50
    Gigabyte P55 bundkort

    Rettet en gang, sidst af joljuul ().

  • Du skal absolut ikke køre memtest fra Windows. Kør det fra et USB stik/Diskette. :))


    Lyder som om at du måske skal ind og kigge i BIOS - kan være at den har stillet på dine RAM så at de ikke kører med standard settings for dem.


    Edit: Og endnu vigtigere - test dem én af gangen. Ikke sammen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Du skal absolut ikke køre memtest fra Windows. Kør det fra et USB stik/Diskette. :))


    Lyder som om at du måske skal ind og kigge i BIOS - kan være at den har stillet på dine RAM så at de ikke kører med standard settings for dem.


    Edit: Og endnu vigtigere - test dem én af gangen. Ikke sammen.


    Eftersom der ikke er nogen der har linket til selve et test program, vil jeg tillade mig at komme med et kvalificeret bud: (memtest86+): LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har kørt skidtet igennem 3 gange, den ene gang lukkede pc´en brat ned, de 2 andre gange forløb det uden problemer.


    BEMÆRK: jeg kører testen fra en USB nøgle og kun med den ene RAM blok isat. Men hele problemet ligger jo i at så snart jeg vil sætte RAM blok nummer 2 i, kan min pc ikke starte op. Jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg kan finde ud af om der er blevet ændret noget i BIOS´en, da jeg ganske simpelt ikke ved hvordan RAM delen så ud før.

    I5-760 @3,6 GHZ
    GTX 460-768
    4 GB 1333 mhz ram
    1 TB hukommelse
    600 Watt PSU
    Corsair H50
    Gigabyte P55 bundkort

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af joljuul
    Har kørt skidtet igennem 3 gange, den ene gang lukkede pc´en brat ned, de 2 andre gange forløb det uden problemer.


    BEMÆRK: jeg kører testen fra en USB nøgle og kun med den ene RAM blok isat. Men hele problemet ligger jo i at så snart jeg vil sætte RAM blok nummer 2 i, kan min pc ikke starte op. Jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg kan finde ud af om der er blevet ændret noget i BIOS´en, da jeg ganske simpelt ikke ved hvordan RAM delen så ud før.


    Det vigtigste med RAM, er at tjekke at de kører den frekvens de er solgt til med de timings de kan klare og at de får den korrekte spændingsforskel (volt).


    Det at computeren gik ned imens du kørte den test, lyder dog ret skidt, det kan tænkes at der er mere galt end kun dine RAM (måske en dårlig PSU (hvilken PSU sidder der i maskinen?), eller bundkort).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Kan du nu få din maskine til at starte op med en ram klods i, så hopper du ind på producentens website, finder dine ram og ser hvilke settings og volt de skal have. Ind i bios og ret til, så det passer og gem.


    Luk maskinen ned, put anden ramblok i og kør memtest. Drøner den lige igennem så fejler dine ram intet og det har været en indstillingsfejl.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.