Overførselshastighed ved ovf. til NAS

  • Ved kopiering af fil til NAS opnår jeg hastighed ca. 2,6 mb/sec ved kopiering af 1 fil på 200mb.


    Kopieringen foregår fra stationær computer via trådløs forbindelse til router, hvor NAS'en er forbundet via kabel. Jeg er skuffet over hastigheden. Hvilken hastighed opnår I og med hvilket setup?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Krs
    Ved kopiering af fil til NAS opnår jeg hastighed ca. 2,6 mb/sec ved kopiering af 1 fil på 200mb.


    Kopieringen foregår fra stationær computer via trådløs forbindelse til router, hvor NAS'en er forbundet via kabel. Jeg er skuffet over hastigheden. Hvilken hastighed opnår I og med hvilket setup?


    regler for brug af NAS:


    1. Lad være med at bruge wifi
    2. kør gigabit netværk
    3. sørg for jumbopackers og tx/rx buffers er korrekte


    Jeg opgår ganske fine hastigheder (se vedhæftede)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • great... der er forskel på citer og rediger :P

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet 2 gange, sidst af dkwolf ().

  • Det lyder helt klart som om det er det trådløse der sætter begrænsningen.


    Hvis vi antager at du mener MegaByte/s, så svarer det til ca. 21Mbps, som ofte er det man får ud af et almindeligt 802.11g ("54Mbps") trådløst netværk (802.11n er naturligvis bedre, men ikke super meget og stadigvæk langt under almindeligt gigabit som har langt bedre udnyttelsesgrad af den teoretiske båndbredde).


    Så ja, lad være med at regne med mirakler over det trådløse.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Krs
    Ved kopiering af fil til NAS opnår jeg hastighed ca. 2,6 mb/sec ved kopiering af 1 fil på 200mb.


    Kopieringen foregår fra stationær computer via trådløs forbindelse til router, hvor NAS'en er forbundet via kabel. Jeg er skuffet over hastigheden. Hvilken hastighed opnår I og med hvilket setup?


    Hvilken NAS har du?

  • Sorry at jeg ikke har fulgt op på denne... det kommer nu. Håber fortsat på hjælp:



    Lige nu kopierer jeg en fil på 2,56GB og jeg kopierer via trådsløst netværk til NAS'en, der er tilsluttet direkte til routeren.


    Hastighed er "3,22MB/Sekund" ved almindelig kopieret i Windows 7.


    Status for det trådløse netværk er lige nu "Hastighed 65.0 Mbps". Og i øvrigt Sikkerhedstype "WPA2-Personal"/Krypteringstype "AES" (hvis det betyder noget).


    Det er en LG Nas N2b1.



    ER DET DETTE, JEG SKAL REGNE MED VED TRÅDLØS OVERFØRELSE?


    Jeg kan udmærket tilslutte NAS'en direkte til computeren, men så mister jeg jo muligheden for at få adgang via den bærbare.


  • Ja det er hvad cirka hvad du kan regne med, hvis vi tager almindeligt 802.11g (54Mbps) wifi, skal du ca. regne med en reel båndbredde på ca. 25Mbps, i MegaByte svarer det til 3,125MB/s.


    At du melder at båndbredde er på 65Mbps, passer det meget godt med hvad du får ud af det.
    Det må næsten være noget 802.11n wifi du har sat op (150/300/450Mbps wifi), hvor du ikke har perfekt signal, siden du "kun" får 65Mbps, det hjælper bestemt heller ikke på effektiviteten af det signal du kan få igennem det trådløse.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ok - så er alternativet vel at slutte den direkte til computeren...


    ... er der så mulighed for at få adgang til NAS'en via den bærbare (uden at den stationære er tændt).



    Hvordan sætter I NAS op ?

  • Selvfølgelig er der mulighed for det. En NAS er jo en lille computer i sig selv. Du skal bare over på samme switch som NAS'en og så hoppe på dens IP.


    For at svare på dit andet spørgsmål - får selv omkring 60-80megabyte per sekund ved store filer over gigabit LAN med jumboer. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I min lejlighed er der trukket netkabler til de fleste værelser. Den trådløse router står i et skab og leder signalet videre til netkablerne og samtidig kan jeg koble mig trådløst på routeren (dette er så min forklaring, der som I kan se er aldeles blottet for tekniske detaljer).


    Nu kobler jeg så den bærbare computer til stikket i stuen og så er den vel i princippet fysisk forbundet til NAS (der jo er sluttet direkte til routen i skabet).


    Jeg opnår så ca. 12 MB/pr. sekund. Noget bedre end de oprindelige 3,2 MB/pr. sekund. Jf. status for min LANforbindelse er hastigheden 100.0Mbps. ER DET HVAD JEG KAN FORVENTE?



    Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Selvfølgelig er der mulighed for det. En NAS er jo en lille computer i sig selv. Du skal bare over på samme switch som NAS'en og så hoppe på dens IP.


    Forstår ikke - kan du uddybe? Hvis NAS'en er sat direkte til den stationære, hvordan får jeg så adgang til den fra den bærbare, hvis den stationære er slukket?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen For at svare på dit andet spørgsmål - får selv omkring 60-80megabyte per sekund ved store filer over gigabit LAN med jumboer. :)


    Jeg går ud fra, at forskellen er, at din LANnetværk bare er hurtigere således at din hastighed er 1.000Mbps. Det kan jeg vel ikke gøre noget ved, jf. mit ovenfor beskrevne setup?



    Tak for den meget hjælp indtil videre!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Krs
    I min lejlighed er der trukket netkabler til de fleste værelser. Den trådløse router står i et skab og leder signalet videre til netkablerne og samtidig kan jeg koble mig trådløst på routeren (dette er så min forklaring, der som I kan se er aldeles blottet for tekniske detaljer).


    Nu kobler jeg så den bærbare computer til stikket i stuen og så er den vel i princippet fysisk forbundet til NAS (der jo er sluttet direkte til routen i skabet).


    Jeg opnår så ca. 12 MB/pr. sekund. Noget bedre end de oprindelige 3,2 MB/pr. sekund. Jf. status for min LANforbindelse er hastigheden 100.0Mbps. ER DET HVAD JEG KAN FORVENTE?


    100Mbit LAN giver ca 11-12MB/sec så ja det er max for dit LAN


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Krs
    Jeg går ud fra, at forskellen er, at din LANnetværk bare er hurtigere således at din hastighed er 1.000Mbps. Det kan jeg vel ikke gøre noget ved, jf. mit ovenfor beskrevne setup?



    Tak for den meget hjælp indtil videre!


    jeps eneste forskel på HerrMansens, mit og dit netværk er gigabit LAN.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Tak dkwoolf - jeg er ved at forstå.... men jeg kan blive ved ;-)



    - hvad kræver det at opgradere mit LAN til GIGA-lan. Er det nye kabler?


    - som nævnt bør jeg vel kunne opnå endnu hurtigere hastighed ved at slutte NAS'en direkte til den stationære computer (eller begrænses jeg også her af at det er almindeligt LAN-kabel, der bruges?)


  • well hvis de kabler du har er mærket med CAT 5e så vil de kunne køre gigabit, er det CAT 5 eller under så kan de ikke også skal du have nye kabler.
    Desuden skal du have en gigabit switch også er du klar :) - købte selv en 8 ports for ca 400kr så det er ikke dyrt.
    Du skal også lige sikre dig dit netkort kan køre gigabit, men hvis det bare er inden for de sidste par år, så plejer de at kunne.


    Well du kan sætte din pc op med fast ip, det samme med din NAS også bruge et cross-over gigabit kabel, så vil du få så meget hastighed du nu kan hive ud af din NAS, men det er ikke nogen optimal løsning.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    Well du kan sætte din pc op med fast ip, det samme med din NAS også bruge et cross-over gigabit kabel, så vil du få så meget hastighed du nu kan hive ud af din NAS, men det er ikke nogen optimal løsning.



    Forstår sgu ikke lige denne.. Hvorfor skal jeg sætte op med fast IP? Kan jeg ikke bare sætte NAS'en til computeren via et kabel?


    Og hvorfor er det ikke optimal løsning?


  • Du kan følge denne guide


    http://windows.microsoft.com/e…s7/Change-TCP-IP-settings


    sæt f.eks. PCen til 192.168.0.1, subnet til 255.255.255.0 og DNS kan du lade være tomme.
    Inden dette skal du sætte din NAS op til fast ip også, dette kan jeg desværre ikke hjælpe med, men den sætter du til 192.168.0.2, subnet 255.255.255.0 og ingen DNS.
    Der efter skal du bruge et cross-over kabel, et normalt kabel vil ikke virke.


    ->> når du er færdig med eventuelt at teste, så sætter du først din NAS tilbage til automatisk IP opsætning også sætter du din PC tilbage til "hent ip automatisk" igen.


    Det er ikke en optimal løsning i at det kun vil være din stationære der kan komme ind på den, din NAS bliver så også sat op som en normal USB disk, så kunne man lige så godt nøjes med sådan en.
    Desuden når du sætter det op sådan her, så vil du heller ikke have nogen forbindelse til nettet, så vil du have et problem :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Han beskriver muligheden for at koble din PC direkte til din NAS med ét kabel. Den såkaldte crossover metode. De to maskiner kobles direkte sammen og du giver begge en fast IP - dette er nyttigt hvis at din router(+ switch) ikke har porte nok til begge.


    Det er typisk ikke optimalt da gennemsnitspc'en kun har et stik så det enten hedder internet eller NAS adgang.


    Men som nævnt smæk NAS'en på din switch med et netværkskabel og din bærbar ligeså og så om det hjælper på hastigheden. Ellers må du jo bruge en Ekstern USB harddisk som mellemled til de helt store filer (Pc til USB harddisk, USB harddisk til NAS) :)


    PS: Ja - jeg har gigabit lan på hele mit netværk. Router og switch inkluderet. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |