lynet slog ned :( 2 x psu død eller ????

  • hej jeg har været mere uheldig end de fleste og desværre osse min nabo


    vi bor begge i korsør hvor det virkelig for alvor tordnede igår


    lynet slog ned i en antenne mast lige bag vores blok og har derved taget psuen i begge computere


    jeg har været ved at kigge lidt på det og umiddelbart ser det ikke ud til at det er andet end en sikring der er gået men kan jeg/vi virkelig være så heldig ???


    han køre med en 650watt corsair


    og jeg køre med en splinter ny 700watt SL-700


    http://www.edbpriser.dk/Produc…mp;sp=all&pid=4316682



    kan jeg bare skifte sikringerne og så køre videre ?????



    mvh kiim


    ///zizo

    kvinder........ de er ikke andet end sorger og udgifter.... sorry burger


    system:
    Intel core 2 E6850
    MOBO: gigabyte ga-n650sli-ds4
    RAM: 2*2 gb mushkin ddr2
    GFX: 2x nvidia 8800 gt

  • prøv det dog, en sikring er jo lavet så dn lige netop brænder så man forhåbentlig undgår skade på andre komponenter =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    det virker bare underligt at det er gået gennem en sikring inden det kommer til jeres psu'er, og så ikke går gennem dem?


    Da ikke hvis det er en sikring i PSU'en!?


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    der er vel også en sikring i huset???


    En sikring i huset beskytter ikk imod lyn bare du lige ved det ;)
    Den er der så du ikk trækker for meget power igennem dine kabler og derved smelter dem og brænder dit hus ned.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    et lyn må da også give en del power gennem ens kabler ;)


    ikke nødvendigvis :) og da et lyn vare i 10-20 ms (+-) så kan en normal sikring ikke nå at reagere.


    jeg ville skifte sikringen men ikke sætte den til bunkortet istedet sæt en blæser eller 2 til og start den så du kan se om spændingen stadig er de 12 / 5 V. :)

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Eth0


    ikke nødvendigvis :) og da et lyn vare i 10-20 ms (+-) så kan en normal sikring ikke nå at reagere.


    jeg ville skifte sikringen men ikke sætte den til bunkortet istedet sæt en blæser eller 2 til og start den så du kan se om spændingen stadig er de 12 / 5 V. :)


    ja lyder som måden og gøre det sikrest på.


    Hvis du har problemer med og finde sikring i den størrelse du skal bruge prøv din lokale hi-fi-shop/værksted , de ligger næsten altid inde med sikringer i en masse forskellige størrelser til forstærkere osv. og ellers plejer de og kunne bestille hjem til en rimelig pris =)


    rasm401i har du overvejet og rent faktisk underbygge dine indlæg med fakta og viden istedet for bare at skrive noget? Når man ser på dine indlæg minder de tit mere om noget fra en chat end fra et forum hvor du skal forestille og hjælpe folk. Med andre ord, svar på ting du ved noget om og overvej om det ikke var smartere bare og følge en tråd passivt uden og skrive i den.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Eth0


    ikke nødvendigvis :) og da et lyn vare i 10-20 ms (+-) så kan en normal sikring ikke nå at reagere.


    jeg ville skifte sikringen men ikke sætte den til bunkortet istedet sæt en blæser eller 2 til og start den så du kan se om spændingen stadig er de 12 / 5 V. :)



    det jo derfor man har et HPFI relæ for faen det tager alt inden der kommer ind...og det reagerer også på lyn, med det samme...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM



    det jo derfor man har et HPFI relæ for faen det tager alt inden der kommer ind...og det reagerer også på lyn, med det samme...



    Jeg kan høre du ikke har haft noget som helst baggrundsviden inden for HFI/HPFI relæer.


    :offtopic:Et HFI slår fra ved lyn og torden (Transienter i sinus kurven) men med en sumstrømstransformer som er bygget ekstra ind i et HPFI gør at den ikke reagerer på lyn og torden. Den eneste måde du kan slå et HPFI relæ fra er at der går en strøm til jord eller ved tryk på test knappen..... :offtopic:




    On Topic:


    Zizo jeg vil anbefale dig at gøre som Eth0, jeg var ude hos en af mine venner for at par dage siden hvor lynet også havde grillet hans PSU. Jeg åbnede hans PSU kasse og så at glassikringen var sprunget til atomer. Det eneste der var tilbage af den var de 2 sølv-ender. Jeg prøvede herefter at lægge en lus for at se om sikringen havde taget faldet. Da lusen var lavet og kassen lukket prøvede vi at sætte den i stikkontakten. Idet vi trykkede på ON bag på PSU'en der gik alt strømmen i deres hus og det lugtede brændt fra PSU'en så lynet havde nakket hans PSU. Nu ved vi så ikke om det er gået ud over hans hardware men han har så skiftet til bærbar istedet da han ikke spiller mere.


    /// Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • et HPFI kan sagtens slå fra ved lyn der er bare mindre chance for det en ved et HFI, som man sådan set ikk bruger i dag og man anbefaler at skifte dem ud til HPFI fordi de har den gode egenskab at de ikke slår så nemt fra ved fejlstrøm...


    men jeg burde jo nok have overvejet at når det er kommet igennem så det et HPFI også er chancen ikk så stor for at det slår fra, mens havde det været HFI, ja så var der intet sket...


    men sig ikk at et HPFI relæ ikke reagere på lyn nedslag for det ikk sandt, ingen er fuldstændig sikret...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    et HPFI kan sagtens slå fra ved lyn der er bare mindre chance for det en ved et HFI, som man sådan set ikk bruger i dag og man anbefaler at skifte dem ud til HPFI fordi de har den gode egenskab at de ikke slår så nemt fra ved fejlstrøm...


    men jeg burde jo nok have overvejet at når det er kommet igennem så det et HPFI også er chancen ikk så stor for at det slår fra, mens havde det været HFI, ja så var der intet sket...


    men sig ikk at et HPFI relæ ikke reagere på lyn nedslag for det ikk sandt, ingen er fuldstændig sikret...


    well forskelle på et HFI og HPFI er at den tager de pulserende DC spændinger der opstår fra fx en computer eller andet elektronik.


    et lyn burde ikke slå HFI eller HPFI fra da det INTET har med sagen af gøre. at nogle gør er en fejl i dem. og man bør få dem skiftet da hvis man laver en test kan de slå fejl pga af det.



    og et HFI er "stortset" lige så sikker som et hpfi. ikke sagt at HPFI er lige så godt.. self er det bedre men har man et HFI installeret er det fuldt ud lovligt og det er tager de fejl der vil opstå.


    men har man et FI skal man få det skiftet ud med det samme da de er ulovlige :)



    er trikker til dagligt så arbejder en hel del med det.

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Bare lige for at komme med en kommentar angående sikring, så skal man jo også tænke på at der er andre indgangsvinkler end elinstallationen, f.eks. via telefonnettet (xDSL linjer), kabeltv nettet (TV og internet) osv.


    Da jeg lavede ISP support (dsl) for et par år siden, oplevede vi ind i mellem kunder der havde fået brændt deres computer osv. af, selvom de havde koblet el fra, indgangsvektoren var deres dsl linje.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Bare lige for at komme med en kommentar angående sikring, så skal man jo også tænke på at der er andre indgangsvinkler end elinstallationen, f.eks. via telefonnettet (xDSL linjer), kabeltv nettet (TV og internet) osv.


    Da jeg lavede ISP support (dsl) for et par år siden, oplevede vi ind i mellem kunder der havde fået brændt deres computer osv. af, selvom de havde koblet el fra, indgangsvektoren var deres dsl linje.


    har en kammerat der har mistet 2 pcer pga lyn fordi de smadre lan .


    og her i weekenden to de self stikket ud men ja.. ikke af modem og rouder så de røg begge :)


    så FIBER. der dur :P hehe

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU