Digital lyd hjælp

  • Hej alle jeg har lige lavet det sådan at optisk kable der går fra min forstærker til min pc men der kommer ikke noget lyd ud
    Jeg har sat det sådan her op
    Aux -> digital input -> dolby digital
    Pc har jeg en adaptor der sidder i den grønne port på lydkort
    Jeg kan også se at der er forblindelse på pc men som sagt der kommer ikke noget lyd ud er det for fordi man skal have wmp eller vlc til at afspille digital lyd? har prøvet med en flim der afspillet i dolby digital men her kom heller ikke noget lyd X(

  • well det der er en toslink adapter som bruges til digital lyd. Det dit onboard lydkort (via den grønne port) sender er analog. Så det er ret sikkert derfor det ikke lige virker. Så hvis du ikke har nogen digital ud, så må du ud og købe det et lydkort med optisk ud port.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg synes det lyder ret magisk at du skulle kunne få dolby digital ud af en minijack port. Det er jo et signal i 6 spor og sådan et minijack stik kan stå for 2. Du skal altså bruge 3 hvis du vil overføre det analogt og på den rigtige måde.


    Jeg ville prøve at sætte lyden på forstærkeren til enten stereo eller auto. Og så check lige en ekstra gang at du har sat den rigtige optiske port op til den rigtige kilde. (aux eller hvor du vil have den tilsluttet)


    Den adaptor du har købt tror jeg er en mini-toslink til toslink adaptor. Den grønne port du har sat den i er et minijack stik. Bare fordi du kan mase kablet ind i hullet behøver det ikke at passe sammen. :D Du skal have et andet kabel eller et andet lydkort.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

    Rettet en gang, sidst af Uldar ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    well det der er en toslink adapter som bruges til digital lyd. Det dit onboard lydkort (via den grønne port) sender er analog. Så det er ret sikkert derfor det ikke lige virker. Så hvis du ikke har nogen digital ud, så må du ud og købe det et lydkort med optisk ud port.


    Hvis jeg sætter der op op til at køre analog på forstræker kommer der heller ikke nogen lyd?

  • Har du et digitalt out på dit motherboard? Kan du ikke lige fortælle hvad det er for noget udstyr du prøver at sætte sammen.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Fandt dette under faq til dit bundkort, kan det være derfor ?


    http://www.gigabyte.com/suppor…ds/faq-page.aspx?fid=2974


    Kigger du under specs for dit bundkort, står der under lyddelen, support for S/PDIF for in/out.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Altså jeg ville smide et helt almindeligt toslink kabel imellem min computer og reciever som du har der. Det skal altså være et der sidder i den sorte port hvis du kigger på dette billede. http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2766/903.jpg


    Der er kun en port med sort omkring. :D Så skulle den være der. Den grønne port er en analog udgang. Når du så har tilsluttet et normalt toslink kabel skal du gå ind i driveren til dit onboard lydkort og skifte til at den skal sende ud digitalt. Driveren hedder nok noget med realtek og så noget mere. :D

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Fandt dette under faq til dit bundkort, kan det være derfor ?


    http://www.gigabyte.com/suppor…ds/faq-page.aspx?fid=2974


    Mvh
    Sam


    Det tror jeg ikke da den FAQ omhandler dts-hd. Målet her er ikke at få DTS-HD men bare simpel dolby digital og det kan overføres via toslink. Ved dog ikke med sikkerhed om dette bundkort understøtter det men skulle da undre mig meget andet.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Uldar
    Altså jeg ville smide et helt almindeligt toslink kabel imellem min computer og reciever som du har der. Det skal altså være et der sidder i den sorte port hvis du kigger på dette billede. http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2766/903.jpg


    Der er kun en port med sort omkring. :D Så skulle den være der. Den grønne port er en analog udgang. Når du så har tilsluttet et normalt toslink kabel skal du gå ind i driveren til dit onboard lydkort og skifte til at den skal sende ud digitalt. Driveren hedder nok noget med realtek og så noget mere. :D


    Sådan en fætter


    http://www.av-cables.dk/lydkab…kabel/optisk_kabel_41_da/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Txfire


    Hvis jeg sætter der op op til at køre analog på forstræker kommer der heller ikke nogen lyd?


    nope samme problem. Toslink kabler er optiske, dvs. at lyd impulserne sendes som blink med en laser. Hvor det analoge output på dit motherboard sender lyd impulserne ud som strøm impulser og så længe man ikke har noget imellem som kan overføre den ene type til den anden sker der intet.


    Hvis du kigger på det billede Uldar har postet 2 posts over her, det viser den korrekte port du skal forbinde på dit bundkort. Den sorte port med den grå klap for. Der skulle dit toslink kabel fra din forstærker gerne passe i. Så skal du ind i Realtek kontrol panelet og sætte det til digital out, så skulle det virke :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Ja præcis. Jeg bruger iøvrigt selv et toslink kabel imellem min computer og mit anlæg og det fungerer rigtig godt.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Txfire
    Haha tak for det nu virker det :rules: så har jeg også lært lidt i dag :D
    Men hvad nu hvis man har en bærbar hvad gøre man så? Kan det kan gøres med HDMI?


    jeps, HDMI kan overføre både billede og lyd.
    Der burde du under lyd i kontrolpanelet se "HDMI out" i stedet for f.eks. "digital out" - se vedhæftede billede.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2