hjælp til gaming/editing rig

  • Hejsa folkens


    Er for første gang ved at samle min egen computer. Den skal bruges til gaming (BF3, Skyrim osv.), billed- og videoredigering og programmering. Regner med at jeg senere kommer til køre Crossfire og købe en SSD. Indtil videre har valgt de her dele:


    MOBO: ASUS P8Z68 Deluxe
    CASE: CM 690 II Advanced
    CPU: Intel Core i5 2500k
    PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2
    HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 1 TB
    GFX: XFX Radeon HD 6950 (2 GB)
    ODD: LiteOn IHAS124


    Som i nok har lagt mærke til mangler der nogle RAM. Har kigget på nogle af de her: [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/corsair-vengeance-crucial-ballistix-kingston-hyperX,2907.html]Tom's Hardware[/URL] men de er sværre at finde her i Danmark. Er det nok med 1600 MHz? Er der nogle RAM i anbefaler til under 600 kr?
    Jeg vil gerne overclocke processeren. Er det nødvendigt med en CPU-køler?


    På forhånd tak for hjælpen


  • Det ser fint ud.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af vkcelik
    Som i nok har lagt mærke til mangler der nogle RAM. Har kigget på nogle af de her: [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/corsair-vengeance-crucial-ballistix-kingston-hyperX,2907.html]Tom's Hardware[/URL] men de er sværre at finde her i Danmark. Er det nok med 1600 MHz? Er der nogle RAM i anbefaler til under 600 kr?


    Det er helt fint med PC3-12800 RAM (1600MHz), de ligger meget godt med hensyn til værdi for pengene.


    Hvis du ikke skal have en kæmpemæssig køler burde disse Corsair vengeance være ganske fine: LINK


    Quote

    Oprindeligt indlæg af vkcelik
    Jeg vil gerne overclocke processeren. Er det nødvendigt med en CPU-køler?


    Nu kan dit spørgsmål fortolkes på flere måder, så jeg svarer på flere spørgsmål her:
    Ja en køler er nødvendigt for at holde CPUen indenfor de rammer der er krævet.
    Du kan måske klare dig med box-køleren, men det hvis du vil overclocke er det en MEGET god ide at købe en bedre køler, da du ikke kommer langt med box-køleren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har undersøgt det med CPU-køler og man kan maks. komme op på 4.5 GHz med den medfølgende køler. Temperaturene med en 4.5 GHz overclock er ca. 48 i idle og 90 load. Tj max er på 98 så det burde ikke give nogle problemer. Hvad siger i til det? Er 90 grader under load for meget? Kommer det til at skade processeren i længden?


    Quote

    Det er helt fint med PC3-12800 RAM (1600MHz), de ligger meget godt med hensyn til værdi for pengene. Hvis du ikke skal have en kæmpemæssig køler burde disse Corsair vengeance være ganske fine: LINK


    Har du nogle eksempler på nogle kæmpemæssige kølere hvis jeg en dag skulle få behov for dem :) ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af vkcelik
    Har undersøgt det med CPU-køler og man kan maks. komme op på 4.5 GHz med den medfølgende køler. Temperaturene med en 4.5 GHz overclock er ca. 48 i idle og 90 load. Tj max er på 98 så det burde ikke give nogle problemer. Hvad siger i til det? Er 90 grader under load for meget? Kommer det til at skade processeren i længden?



    Har du nogle eksempler på nogle kæmpemæssige kølere hvis jeg en dag skulle få behov for dem :) ?


    Hvis vi snakker helt store kølere, så er der et rimeligt stort udvalg, dem som jeg lige kan huske, der kan give problemer med de RAM er:


    Noctua NH-D14
    Thermalright Silver Arrow


    Jeg ejer selv en Silver Arrow, det er en fin køler, hvis kabinettet passer til (hvilket mit ikke rigtigt gør desværre) og ens RAM ikke har en alt for høj kølerprofil.


    Hvis dit kabinet passer, kan du købe en Thermalright Archon køler, den er også alt for stor, men den skulle ikke give problemer med RAM, det er mere dens højde der kan være et problem ifht. kabinet.


    Hvis du er interesseret i en thermalright køler, kan jeg anbefale at købe dem via caseking.de, de har nogle rigtigt gode priser på dem: LINK


    Med hensyn til RAM osv. så kan du også købe de Vengeance RAM med hvad der ligner en lavere kølerprofil, men de koster desværre ca. 100kr mere. Alternativt kan du også købe nogle andre RAM, men efter min mening er det fjollet at købe andet PC3-12800 RAM end noget ved 1.5V (selvom de dog virker fint).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.