MEGET svingne hastigheder på gigabit netværk.

  • Jeg har her hjemme ved mig et gigabit netværk. Jeg har via min router fra Yousee ( netgear CG3000 ) koblet min pc og mit mediecenter, som begge er kablet og køre gigabit. Men jeg oplever nogen gange når jeg overføre fra mit mediecenter til min pc via ftp ( filezilla ftp server og filezilla client ) at mine overførsel hastigheder ligger nede under 10 mb/sek og nogen gange lavere end dig. Men oplever så også nogen gang at de ligger på omkring 100 mb/sek.


    Nogen der kan give en forklaring på dette ?


    Havde også dette problem med min Qnap TS-210 og der prøvede jeg og koble pc og nas direkte sammen, men det hjælp ikke.

  • sørg for at dine enheder understøtter jumbo frames (~9000) og sæt det op.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Nu antager jeg at du mener MegaByte når du skriver mb/s (og ikke Megabit som det reelt betyder (EDIT: reelt set betyder det milibit, men det er vidst ret lige meget)).


    Det kan være flere ting, hvis det er mange små filer, skal du regne med at det generelt bare går langsomt, det kan også være en driver ting, så prøv at opdatere driveren til dit netkort fra fabrikanten af det netkort der sidder på bundkortet (som regel realtek).


    Ellers kan det også være et kabel problem, der får netkortet tvunget end i 100mbps tilstand.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Hvis dit netværk kører med 100, og ikke 1000, så skal du under alle omstændigheder ikke forventer mere end de ~10MB/s. Du skal (hvis min hukommelse ikke fejler helt så tidligt på dagen), dividere med otte for at få Megabyte. :O

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du skal vælge de 9KB MTU på din PC, din switch (hvis muligt), samt din router. Det fungerer ikke hvis ikke alle maskinerne der snakker sammen sender/modtager med større pakker. Ellers deler de dem bare op i den størrelse de nu kan, hvilket nedsætter hastigheden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Orillion
    dkwolf. jeg kan vælge det inde i windows 7 på min stationær. der kan jeg vælge fra 2KB MTU til 9KB MTU.


    Så regner jeg bare med det er den 9KB MTU jeg skal vælge ??


    har kigget det lidt igennem og du har et problem. Netgear CG3000 har ikke support for 9k jumbo frames på ethernet siden. Så hvis du ønsker bedre og mere stabil forbindelse så skal du købe en gigabit switch med jumbo frames support. Den forbinder du til din router også sætter du de enheder der skal bruge jumbo frames til din nye switch. Du sætter så jumbo frames til ~9000 på de enheder i switchen og nyder den gode hastighed.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Orillion
    Venter med og købe noget. Jeg flytter snart sammen med en kammerat i kolding. Han har inet ved Waoo lige nu, så kan jo håbe det er en router jeg bedre kan det jeg skal have den til.


    tvivler lidt - det er korrekt en del routere nu har gigabit, men der er desværre langt imellem dem der har jumbo frames support. Der skal man over i en gigabit switch for at finde endnu (de koster heldigvis ikke mere end et par hundrede kroner).

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jumbo frames bør ikke have en så stor forskel, ja det kan gøre overførsler hurtigere, men ikke en faktor 10, måske en 20% forøgelse er der tale om, her er et eksempel fra smallnetbuilder.com, hvor Tim tester med og uden 4k Jumboframes: LINK


    Derudover så skal man ikke aktivere noget som helst i routerens firmware for at aktivere support for jumboframes, det er som regel et spørgsmål om hvorvidt switch chippen understøtter det eller ej(bevares der kan være undtagelser, men generelt er det sådan med routere til slutbrugere).


    Det er i øvrigt ofte noget der ikke bliver udspecificeret om der er support for det eller ej, så den eneste rigtige måde at finde ud af om der er support for det er ved at teste om det virker.


    EDIT: i øvrigt kan det nogle gange være nødvendigt at benytte cat 6 kabler (i stedet for cat 5e, som dog oftest virker fint), det gælder især for ældre switches.
    (og ja, cat5e er specificeret til gigabit brug, men det er ikke altid det virker alligevel).


    Jeg hælder stadigvæk mest til at det kan være et driver problem, jeg har selv et lignende problem, som jeg dog har lært at leve med.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Orillion
    burde vel ikke have nogen negativ effekt hvis man sætter Speed & Duplex til 1.0 Gbps duplex ?


    Det betyder sandsynligvis kun, at hvis den ikke kan opnå gigabit transmission rate, så vil den ikke forsøge med noget lavere end det (altså 100Mbps eller 10Mbps).


    Så kan betyde at hvis gigabit ikke er muligt, har du ingen forbindelse.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Er dit mediecenter (som du skriver intet om) en "normal" computer eller et købt mediecenter?
    hvis det bare er en normal computer så prøv med Windows share til file overførelse i stedet for ftp, hvis det er et købt mediecenter så kan grunden til den nogle gange lave overførelseshastighed ligge der, hastighederne kan være meget svingene med sådan nogle enheder, den, du skrev at du også havde haft problemer med din Qnap TS-210, hvis du så kigger i denne review så kan man se at den performance ikke rigtig kan leve op til hvad en normal computer kan.
    http://www.bit-tech.net/hardwa…9/qnap-ts-210-turbo-nas/2