Ny laptop - bla. til billedredigering

  • Hej folkens!


    Jeg har et stykke tid fulgt med som tilskuer her på sitet (det er utroligt så mange spørgsmål, man ikke anede man havde, man kan få svar på ved at snage lidt rundt ;)). Jeg står nu i den situation, at jeg selv har brug for et par gode råd, så jeg håber I vil give jeres besyv med.


    Min bærbare kan ikke mere. Derfor --> ny laptop. Som udgangspunkt vil jeg gerne holde mig omkring de 5000+/-.


    De to mest krævende opgaver, jeg vil sætte den på, er:


    - billedredigering i Lightroom, og Photoshop, af store RAW-filer.
    - lydoptagelser med Pro Tools.


    Derudover er Myst 5 er nok det vildeste spil, jeg vil bede den trække. Dertil skal den fungere som studiecomputer, så mobilitet og batteritid har også noget at skulle have sagt.


    --


    Så vidt jeg har forstået, er det tungeste arbejde billedredigeringen. Hertil er processoren, RAMene og grafikkortet vel det væsentligste (?). Spørgsmålet er så bare, i hvilken rækkefølge de skal prioriteres. Og hvor meget har jeg reelt set brug for, mine behov taget i betragtning? 6 GB RAM, en i5'er eller i7'er? Og hvad med det pokkers grafikkort - gør det stor forskel ved billedredigering? Desuden siger nogle kloge hoveder, at der er god idé i at prioritere en harddisk med 7200 rpm, når man skal arbejde med billeder etc. Er der hold i det?


    Og hvad med skærmen? Billedredigering på en lille laptopskærm er jo under alle omstændigheder ikke fantastisk, men indtil videre, må det gå. Jeg overvejer at købe en ekstern skærm senere.


    Jeg har ikke besluttet mig for, om det skal være en 13-14-15" skærm. Endnu. Jeg kan ikke helt finde ud af, om de 1,6" (eller hvor meget det er) ved at gå fra 14" til 15.6" egentlig vil betyde noget for mig i det daglige og ved billedredigering. Er den monstro under alle omstændigheder bare for lille? - så det er fedest bare at have en mindre computer?


    Nårh, ikke mere blæver fra mig (for nu). Lad mig slutte af med de computere, jeg har haft kig på indtil videre. Kan I monstro sige noget klogt om dem?


    http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=7136571
    http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=7132041


    Hvilken af de to første her, ville være det bedste bud?


    http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=7093616


    Vil denne fuldt ud være tilstrækkelig til det, jeg ønsker? Den er unægtelig lidt mindre, smartere og fiksere end de to andre. Men harddisken er ikke så hurtig. Og processoren mindre. Og. Og. Og. Men har jeg brug for mere?


    NU - stopper jeg. Og håber meget på, at I har et par viiiise ord at give mig med på vejen. Det vil blive højt, højt værdsat! (Det er jo ikke til at stole på de pokkers sælgere... ;))


    Vh
    Søren

  • Ingen af disse der ville jeg vælge..


    Læg mærke til deres opløsning. Ville personligt vælge minimum 1600x900pixel. (Full HD (1920x1080) er meget normalt i dag)..


    Grafikkortet skal du ikke lægge penge til. Derimod er det vigtigt med en CPU og RAM. En SSD vil også være godt.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Ingen af disse der ville jeg vælge..


    Læg mærke til deres opløsning. Ville personligt vælge minimum 1600x900pixel. (Full HD (1920x1080) er meget normalt i dag)..


    Grafikkortet skal du ikke lægge penge til. Derimod er det vigtigt med en CPU og RAM. En SSD vil også være godt.


    OK. Så blev jeg da så meget klogere. Har du nogle forslag til computere, som kan leve op til kravet om så høj opløsning? Og, med fare for at lyde dum, kan 14-15" skærme have så høj en opløsning?


    Hvad angår SSD, så har jeg også overvejet det. Med et budget omkring de 5-6000 tror jeg dog ikke, at det kan lade sig gøre. Det er i hvert fald ikke mit indtryk.


    Har andre nogle gode råd? Og forslag til computere, jeg kan kigge på - såfremt ingen af dem, jeg har fundet, kan gå an? :)


    Søren

  • For 5-6000 kan du under alle omstændigheder nok ikke forvente at kunne lave billedredigering på en bærbar i verdensklasse, men ja - du kan sagtens få den opløsning på en 15,6" skærm. Ligesom gaming-king siger, ville jeg anbefale en der har omkring 8gb ram, og i alt fald 4 kerner og 2ghz+, og SSD hvis budgettet tillader det. Det fås dog ikke, så vidt jeg ved, for 6000 kr.


    Men hvis du ikke skal lave seriøs billedredigering, kan sådan en her være nok: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=645761#extra
    den har faktisk både 8gb og en cpu med 4 kerne og 2ghz. du skal dog undvære en høj opløsning-skærm, hvilket kan betyde ret meget ved billedredigering.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Jeg sidder dagligt og bruger Photoshop, og må sige, at jeg hellere vil have en høj opløsning end 8GB RAM..


    Hvis du kan finde det, så ville jeg tage en 4GB RAM, høj opløsning (min. 1600x900) og med Quadcore processor. Men ville stadig vælge en dualcore, 4GB RAM med høj opløsning, hvis det var..


    Arbejder selv kun med 4GB RAM, og må sige at det ikke er der problemet opstår. Arbejder både med en Stationær og de har begge 4GB, hvor stationæren har en gammel quadcore og bærbaren har en meget hurtigt ny dualcore. Min bærbar har 1600x900 på 15,6" og min stationær har 2x 24" 1920x1200.


    Fortrækker klart min stationær pga opløsningen! Det handler nemlig ikke altid om at du kan spare 0,0001sek når du trækker en brush, men måske mere om ergonomi og arbejdesplads..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet en gang, sidst af gaming-king ().

  • Måske denne kunne bruges til det, som du gerne vil


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5188381


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for jeres svar alle sammen!


    Høj opløsning bør tilsyneladende være en ret høj prioritering. Og så processor og RAM på en klar andenplads... Det må jeg prøve at se på. Grafikkortet var ikke så væsentligt? Og nej, jeg forventer ikke billedredigering i verdensklasse. Jeg er efterhånden bare begyndt at tage mange billeder, og vil gerne have en computer, som er lidt bedre til at håndtere den slags end min nuværende! ;)


    Jeg har desværre ikke set så mange forslag til hvilke 14-15" computere, som kan klare den opløsning. ;) Findes der monstro nogen? :)


    Forslag modtages med kyshånd - og jeg skal skam også selv nok prøve at lede videre :)


    Søren

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Måske denne kunne bruges til det, som du gerne vil


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5188381


    Mvh
    Sam


    Rigtig god computer faktisk.. Masser af RAM, god opløsning, og udemærket grafikkort.


    Desværre så er CPU'en bare ikke særlig frisk.. Selv Intel's i5 2410M (dualcore) er noget mere frisk, og det er en dualcore der er ret nem at finde i udvalget af computere..


    jeg kikker selv efter en computer til min kæreste lige for tiden.. og hun laver jo ikke det store, udover facebook og word, men havde selv sådan noget her i hovedet til hende..


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5171384


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4940885


    MSI'ens fordel er klart et "kraftigt" grafikkort. Det ligger ret højt på listen over gode grafikkort.. Det er bedre end ATI Mobility Radeon HD 5850 og ATI Mobility 6850, som ellers jo er gode grafikkort. Derudover så har den også Full HD opløsning og et ellers udemærket grafikkort i form af Intel i5 2410M på 2,3 - 2,9 (Turbo) GHz


    Det dårlige er helt klart, at jeg personligt ikke kender byggekvaliteten af MSI's computere. Jeg er måske også en smule ekstrem når jeg kikker efter bærbare, da jeg normalt holder mig fra HP og Acer (de holder bare ikke særlig godt desværre).


    ThinkPad'en er heller ikke helt dårlig. God CPU (Intel i5 2410M 2,3 - 2,9 (Turbo) GHz). En ganske udemærket opløsning på 1600x900, og så ved man byggekvaliteten er i orden (selvom prisen jo er ret lav på denne ThinkPad). Desværre så er graikkortet ikke noget at råbe hurra for.


    Just my thoughts..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650


  • Til billed og filmredigering har du brug for flere tråde fremfor fart og derved er fusion chippen god til netop det.
    Du har den gode opløsning hvilket osse er vigtigt samt masser af ram til bla. osse at opveje den lidt lave fart.
    Til gengæld får du så meget lav strømforbrug, samt en APU(CPU/GPU bygget sammen) hvilket så absolut er med til at eliminere flaskehalse. Hastigheden som sådan har ikke alverden at sige til det som trådstarter skal bruge maskinen til, der er mere end rigelig fat i den til det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo


    Til billed og filmredigering har du brug for flere tråde fremfor fart og derved er fusion chippen god til netop det.
    Du har den gode opløsning hvilket osse er vigtigt samt masser af ram til bla. osse at opveje den lidt lave fart.
    Til gengæld får du så meget lav strømforbrug, samt en APU(CPU/GPU bygget sammen) hvilket så absolut er med til at eliminere flaskehalse. Hastigheden som sådan har ikke alverden at sige til det som trådstarter skal bruge maskinen til, der er mere end rigelig fat i den til det.


    Mvh
    Sam


    Jeg ville stadig vælge en Core i5 2410M frem for den AMD der. Benchmarks viser at den er mere end dobbelt så langsom. Og ja, jeg ved godt benchmarks ikke siger det hele, men alligevel.


    http://www.notebookcheck.net/M…Benchmarklist.2436.0.html


    Ved ikke rigtig hvad du mener med lavt strømforbrug, for i5 2410M har en TDP på 35W mens A6 3410MX har en TDP på 45W..


    Begge processorer har indbygget GPU, og har mulighed for at slå det dedikerede grafikkort fra..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Tak for alle jeres svar - omend jeg tror jeg stod lidt af her til sidst ;)


    Ebu/Sam, du skrev


    Quote

    Til billed og filmredigering har du brug for flere tråde fremfor fart og derved er fusion chippen god til netop det. Du har den gode opløsning hvilket osse er vigtigt samt masser af ram til bla. osse at opveje den lidt lave fart. Til gengæld får du så meget lav strømforbrug, samt en APU(CPU/GPU bygget sammen) hvilket så absolut er med til at eliminere flaskehalse. Hastigheden som sådan har ikke alverden at sige til det som trådstarter skal bruge maskinen til, der er mere end rigelig fat i den til det. Mvh Sam


    men jeg er lidt i tvivl om, hvad det er møntet på. En af de computere, som Gaming-King foreslog?


    Jeg kunne godt forestille mig, at Lenovoen (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4940885) kunne være interessant. Her skal jeg dog "nøjes" med en i5, kun 4 gb RAM og en mindre harddisk (5400 rpm). Men det er måske også rigeligt, til det jeg egentlig skal? Plus at jeg så får den højere opløsning?


    Jeg er sgu lidt forvirret. For hvad skal tælle højst? Jeg forventer ikke, at I kan give mig den store gyldne sandhed, for det lader lidt til, at jeg skal vælge mellem opløsningen og lidt bedre specs. Begge dele lader til at give en pris, som ligger ud over mit budget ;)


    Jeg ser meget frem til flere svar. Jeg tager lige et par dages ferie, men vender stærkt tilbage. :)


    Alle skal have tusind tak for deres svar! Det hersens internet er sgu en guldgrube!


    Søren

  • Du skal købe det du føler dig mest sikker ved.


    Hvis du føler at høje specs på CPU og RAM er hvad du bør tage, så tag det! ;)


    Du finder nemlig hurtigt ud af om du rent faktisk kan bruge det, eller om det bare er et dårligt valg. Hvis du har tænkt dig at arbejde bare lidt seriøst med billedredigering, ja så kommer det helt naturligt hvad du vil vælge, næste gang ud skal ud og købe computer..


    Men personligt anbefaler jeg høj opløsning fremfor CPU og RAM. Så længe du bare ikke køber en CPU som hører til i low-end, så vil den klare sig ganske udmærket. Chancen for at du mærker den store forskel mellem de forslag som jeg og Ebo er kommer med, er meget lille. Så det er ligeså meget mavefornemmelse..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650