Ny gamer computer (endnu en)

  • Ja, jeg ved at det er et rimeligt gennemtærsket emne i denne sektion, men here goes again...


    Jeg er blevet sat til at finde en ny computer til en ven, han har mellem 7K og 10K, og maskinen skal bruges til spil. Jeg er slet ikke inde i "gamer" hardware da jeg ikke selv har meget behov for det.


    Han skal kun bruge selve computeren, og den skal helst være færdigsamlet og med windows.


    Jeg tænker at tage udgangspunkt i denne i5 fra komplett:


    http://www.komplett.dk/k/config.aspx?ConfigSystemId=10466


    Og så opgradere med en SSD og en corsair HX750. Kan det betale sig med mere, eller er der andet jeg (han) bør kigge efter.


    Jeg tænker at pengene måske er givet bedst ud ved at "nøjes" med at bruge de 8.5K nu (med windows) med en strømforsyning der gør at man kan opgradere GFX om et års tid når der er kommet nye og bedre, fremfor at smide et større og dyrre grafikkort i nu som alligevel er forældet om 1 år.


    Er jeg helt ved siden af? Hvordan/hvor kan det gøres bedre, bør der prioriteres anderledes?


    /ask

  • Hvis det muligt kan det altid betale sig at samle selv fra bunden.


    Især når vi har et budget på de 7-10k.


    Desværre er komplett's saml selv værktøj ikke altid 100% opdateret så hvis du vil have de nyeste produkter fra deres side skal du købe dem enkeltvis og samle den selv.


    At samle selv er ikke så farligt som det har været engang, plejer at sige at hvis du kan samle et IKEA møbel kan du samle en computer idag :)


    At basere systemet omkring i5 2500K er super idé, den yder utroligt godt i alle spil, og har stort overclockings potentiale når den engang kommer til at mangle kræfter.


    I forhold til grafik kort så 2x af dem her et godt bud til en billig penge.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620247


    De render fra et 580 gtx i alle nyere spil til 2/3 af prisen.


    En TX 750 kan sagtens trække sådan 2.


    Sig til hvis du vil samle selv, så kan jeg godt lige smække en liste sammen der holder sig i den lavere ende af budgettet.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Jeg har ikke noget imod at samle selv, men han er ikke meget for det (og han bor desværre 200km fra mig). Kan der spares mange penge, kan han dog nok overbevises om at betale bensin-pengene....


    Af en eller anden årsag insisterer han på nVidia GFX, men han kan måske overbevises til noget andet.


    /ask

  • Tja som sagt er Komplett's saml selv værktøj ikke så fleksibelt som man kunne ønske altid.


    Nej der ikke mange penge at hente, men der en del fleksibilitet og kvalitet at hente. (måske en 500-800kr tops)


    I hans budget kan han få 560 Ti SLI uden problemer hvis han elsker Nvidia så højt :)


    Men så kommer den op og ligge omkring de 9k+ med SSD, men bestemt muligt inden for 10k budgettet.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Jeg syntes maskinen fra Komplett er et rigtig godt bud. Med en SSD og bedre PSU, som du selv nævner, så sidder den lige i skabet.


    Det var nok også det jeg var kommet frem til efter lidt kiggen i gamle tråde.


    Hvad med GFX, der er jeg blank om hvad man bør gå efter vil det GTX 560ti performe ok, eller skal der andet til?


    /ask


  • Spiller ikke men har kun hørt godt om 560 Ti. Ellers er der jo økonomi nok i budgettet til at vælge et 570/580 i stedet for.

  • Eller 2x 560 Ti som vil rulle et 580 gtx rundt til hver en tid :)


    560 Ti er et fint midrange grafik kort, og med mindre han vil køre max details i alle de nyeste spil er det nok med et enkelt.


    Hvis du vælger en 750W PSU eller derover er et upgrade til et nr2 kort altid en mulighed så længe motherboardet understøtter SLI.


    Som nævnt tidligere er deres byg selv tool ikke helt up to date, og f eks den SSD de tilbyder er 1 generation bagud og en oldsag til mange penge i forhold til Corsairs nyere diske.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424


    F eks koster kun 1200kr, men er desværre ikke på listen, det er deres nyeste generation Force 3 disk, hvor den de har på listen "kun" er 115gb og deres gamle generation.


    Så du vil betale det samme for noget som er dårligere hvis du vælger den SSD der er i byg selv værktøjet.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Ville vælge den her


    http://www.komplett.dk/k/shopl…1D-4C53-A5F4-53CDB5D9EFF6


    Bliver 9600kr og du får noget mere ud af den.


    Hvis det bliver for dyrt (på trods af budget op til 10k) kan du droppe det ene grafik kort, så kan det altid købes til senere.


    Hvis du har nogen spørgsmål til delene jeg har valgt så sig frem :)

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Jeg tror faktisk at jeg endte i noget nær det samme med det udgangspunkt jeg indtil videre har snakket om, hvor jeg ringer til dem og spørger om jeg ikke kan få en Force Series 3 smidt i hvis jeg bare bestiller den løst ved siden af, dog kun med 1 GFX som udgangspunkt, dvs:


    Gamer 6K opgraderet til:
    Corsair HX 750W
    ASUS P8P67 PRO B3 (for at få senere SLI mulighed)
    ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"DirectCU II TOP"
    Western Digital Caviar® Blue 1TB
    Win7 home premium 64bit


    Og så en Series 3 SSD 120GB <-- Det må kunne lade sig gøre hvis jeg snakker pænt med dem....


    Så kan han altid opgradere til et ekstra 560ti når/hvis han mangler ekstra skub.


    Det giver 7419+SSD = 8618


    /ask

  • HX 750? Mener du ikke TX 750?


    At tage HX modellen ville være fråds når den nu bliver samlet af dem, du kan få TX 850 til 120kr mindre.


    Du får dårligere motherboard, kabinet og harddisk end hvis du selv samler, og du får lov at betale 600kr mere end hvis du tog mit setup -1 grafik kort.


    Men ikke mine penge så gør som du lyster :)

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

    Rettet en gang, sidst af khorngor ().

  • De fleste dele er vel stort set de samme?


    Hvad er forskellen på sabertooth vs b8p67 pro der er jo kun 40,- forskel


    (du mangler en win7 i din for prissammenligning)


    /ask


    PS.: Det er ikke for at betvivle dine valg, jeg vil bare gerne forstå dem.

  • Helt iorden, ja har glemt windows 7 det rigtigt.


    HX 750W i det build passer ikke rigtigt ind, er meget dyr i forhold til resten af computeren, TX 750 ville klare det ligeså fint og koster mindre.


    Der ikke den helt vilde forskel på Sabertooth og P8P67 Pro, faktisk er Pro modellen bedre alt efter hvad dine behov er (jeg så ikke du skrev du valgte pro modellen før, troede vi snakkede P8P67 LE, min fejl)


    Forskellen på mit build er den får en lidt større PSU så den er klar til 2 grafik kort, dog er 750W også nok til at trække 2x 560 Ti, men hvis mit valg stod imellem en HX 750W og en TX 850W til 120kr mindre, så ville jeg til hver en tid vælge 850W.


    Kabinettet er også noget mere lækkert, R3 er et genialt kabinet og ser skide lækkert ud, har selv lige bygget en rig til en ven med det kabinet.


    Caviar Black vs Caviar blue, det ikke noget super vildt preformance gain, men Black er bedre da det deres "max preformance" serie, hvor blue er "all around" harddisk.


    Da 120gb hurtigt løber op på SSD'en har jeg det lidt sådan at en data disk der er så hurtig som mulig er et must.


    Meget af det er personlig smag, hvis jeg tager højde for min fejl ved at glemme at regne Windows 7 med så det hip som hap, mit udgangs punkt var at det var 600kr mere for et par ting som af lidt lavere kvalitet, og derfor virkede det fjollet ikke at bygge selv hvis der både var kvalitet og en slat penge at hente, selvom der stadig er kvalitet at hente er det ikke mere end det måske er et spørgsmål om det besværet værd.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • OK, mange tak for svaret.


    Han er faktisk hoppet over på fractal designs kabinettet, men ellers så tror jeg at det bliver den nuværende løsning.


    Hvis der ikke er mere at hente i selv at samle, så er det nemmere (jeg slipper for 400km kørsel) bare at bestille en samlet maskine og få det sendt direkte til hans hoveddør klar til brug.


    Var det til mig selv havde jeg klart samlet selv (det er en del af fornøjelsen ved at modtage nyt HW!).


    /ask

  • Vidste ikke det var muligt at bo 400km fra hinanden i Danmark, du bor i Gedser og han bor på Skagen? :)


    Men ja hvis der ikke er penge at hente og der er så lang transport så det klart den smarteste løsning, held og lykke med det.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Vi bor heller ikke 400km fra hinanden, men jeg skal også hjem igen!? Og ok, jeg tog fejl i mit skøn, krak siger at der "kun" er 187km og altså ikke 200 ;)


    /ask