Ny strømforsyning + ram og comp. går kold

  • Min 2,5 år gamle stationærer kunne ikke starte. Forretningen kiggede på den og konkluderede, at strømforsyningen var gået kold. De skiftede i dag til Seasonic SS-760KM X-series og satte i øvrigt et 4 gb ram-kort ekstra ind.


    Super god service. Jeg kom hjem med computeren. Den startede nærmest lydløst op og hentede windows. 20 sek senere blå skærm og nedlukning. Umuligt at få liv i den igen.


    Et par timer senere fjernede jeg den nye ram og tændte computeren igen. Alt virkede. Dejligt, tænkte jeg. De har simpelthen solgt mig en defekt ramstang - den bytter jeg senere og i mellemtiden kører computeren bare videre.


    20 sekunder senere blå skærm og den er død igen. Det må jo så være strømforsyningen. Jeg kører ned og brokker mig i morgen, men skal formentlig nu undvære computeren i nogele dage. Er der noget, jeg selv kan gøre?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    den går ikke ud, eller hvad?


    for så kunne det jo være grafikkortet :)


    hvis du har et andet gfx så prøv det, eller onboard gfx...




    Først blå skærm med noget fejlkode. Så slukker den. Og derefter starter den ikke op (strøm og blæsere starter, men intet på skærmen og ingen harddisk-aktivitet. Jeg tænkter, at det er strømforsyningen, der brænder varm. Kan det ske på under et minut? Det ville også forklare, at jeg kunne opstarte igen efter nogle timer, hvor problemet så gentog sig.

  • Hmm - den er lidt svær at forklare... Forhandleren så på den og testede. Selvfølgelig opstod fejlen ikke igen. Jeg pakkede sammen og kørte hjem igen. Det ser ud til at virke nu. Pis og møg - hader der slags fejl, der ikke er til at forklare.

  • Møg. Fejlen opstod igen sent søndag aften. Blå skærm med fejltekst og derefter ingenting (PSU kører videre, men ingen aktivitet. Virker fint igen i dag.


    Jeg nåede at se noget med ramfejl - findes der et program, der kan gennemtjekke mine ramblokke?


    Jeg har en forventning om, at fejlteksten skrives til harddisken et eller andet sted. Kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan finde den?

  • Hvis du vil teste dine RAM, så prøv med memtest86+, det er mere eller mindre defacto standarden for test af RAM.


    Det kan dog tage en krig, hvis du har en del RAM i computeren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.