bærbar med ssd

  • Øhm. Budget? Hvad vil du have?
    Du kan helt sikkert få bærbare med SSD, men det er ligeså nemt bare at købe en bærbar uden og så smide en i. :)


    MM-Vision har fx bærbare med SSD:


    http://www.mm-vision.dk/produk…oteVision&type=notevision

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Den bærbare skal ikke bare have sata, men også helst have sata2 eller bedre sata3. Sata2 er med 300 Mb/sec og der skal man op for at få fordel af en ssd. Sata1 ligger med 150 Mb/s så lavt, at en alm. harddisk er god nok. Så start med at finde ud af, om den bærbare er med sata2 eller sata3, og så købe en passende ssd. Der er ikke den store prisforskel. Da en 250 Gb ssd koster 2500-3200 kr., så kan jeg ikke lige se, at en 500 Gb harddisk er sådan at erstatte. Desuden er det ikke sådan lige at sætte en anden harddisk i en bærbar. Der hører sandelig mange drivere til, som man skal forberede download af. Man kan dog tage backup image af c-drev og win7 forpartition med f.eks. acronis. Jeg foretrækker paragon harddisk manager, som jeg synes er mere pålidelig. :crazyeyes:

  • Du kan evt få en SSHD. Et hybrid drev som kombinerer de to. :) Er lidt billigere.


    Fx sådan en her:


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180920


    Der er et review af den her:


    http://www.overclockersclub.co…_momentus_xt_500gb/12.htm


    Den er ikke lige så hurtig som et SSD, men hurtigere end et mekanisk. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Den bærbare skal ikke bare have sata, men også helst have sata2 eller bedre sata3. Sata2 er med 300 Mb/sec og der skal man op for at få fordel af en ssd. Sata1 ligger med 150 Mb/s så lavt, at en alm. harddisk er god nok. Så start med at finde ud af, om den bærbare er med sata2 eller sata3, og så købe en passende ssd. Der er ikke den store prisforskel. Da en 250 Gb ssd koster 2500-3200 kr., så kan jeg ikke lige se, at en 500 Gb harddisk er sådan at erstatte. Desuden er det ikke sådan lige at sætte en anden harddisk i en bærbar. Der hører sandelig mange drivere til, som man skal forberede download af. Man kan dog tage backup image af c-drev og win7 forpartition med f.eks. acronis. Jeg foretrækker paragon harddisk manager, som jeg synes er mere pålidelig. :crazyeyes:


    Jeg forstår din begrundelse angående overførselshastighed.


    Men der er ingen problemer i at sætte en SSD i en SATA1. Ydermere er det sjældent at man bruger sin disks overførselshastighed, hvis man kun bruger den til kontorbrug. Ved denne slags brug er det søgehastighederne/ I/O der er det vigtigste og her er en SSD overlegen.


    + i en bærbar er der oftest monteret en selvdød 5400rpm disk, som ikke ligefrem er et performance monster. Så der vil opleves en klar forbedring af load og søgetider, hvis der skiftes til SSD.


    Så lige meget SATA version vil jeg altid anbefale SSD, hvis man vægter hurtig boot og load tider over lagerplads.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Desuden kan du også få SSD til ATA basrede bærbare, og det kan sådan set også give dem et godt boost i forhold til deres traditionelle hdd.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Sådan en 128 Gb ata ssd ligger på 70 Mb/s, og det er vist så hammerlangsomt, at man kun har tilbage af fordele støjsvaghed, og at man kan smide med den under drift.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=497696
    Så kan man ligesågodt købe et sdhc kort på 32/64 Gb og boote med bootmenu på det (de fås da med 30 Mb/s og så er der de nye sdxc ?).


    Sammenlignet med de gamle HDD, der sidder i de ældre ATA bærbare, så skulle det nu give bedre ydelse :)
    Ikke sammenlignet med nyere SATA HDD og SSD, men det er vel heller ikke ideen.


    Desuden så bør man købe dem via Ebay eller Amazon, da den fra EDBPRISER koster helt vildt meget :)


    Men når OP vist alligevel har SATA, så var det mere for at sige, at man altså ikke behøver lige sata600 eller SATA for at kunne bruge en SSD.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().