Hardware dele

  • I og med min nuværende computer er en stor BSOD og jeg ikke kan finde fejlen har jeg besluttet at kigge mig om efter en ny computer. Skulle alligevel ud og købe harddiske...


    Computeren skal bruges til at spille på. Dota2 og evt. lidt bf3. Også bare som workstation. Opløsningen er 1920x1200.


    Det jeg skal bruge:


    Kabinet: Jeg har pt. et cm stacker 830, og vil gerne ned til et medium tower - krav: skal være nogenlunde kølet, se ordenlig ud, nogenlunde kvalitet. Plads til 6 harddiske.


    Bundkort: Gider ikke gøre mig i dyre highend dele mere, er blevet for gammel til at betale overpris for det bedste af det bedste. Det er lang tid jeg har fulgt med i hardware. Kan jeg stadig få et fint asrock bræt til ordenlige penge. Der må godt være mulighed for et lille oc. Krav: 6x sata connections til mine hdd's og 1x ide til dvd drev.


    Cpu: Regner med en i5-2500k. Bedste value?


    Ram: Samme holdning som bundkortet. Fine ram til et ordenlig pris er målet. Har pt. 8gb, men 6gb på sandy bridge er vel rigeligt? Hvis 12gb kan fås til en rimelig pris er dette også en mulighed. Hedder det triple channel nu?


    GFX: Regner med at bruge mit nuværende. Det kan fint trække crysis i ordenlig details med en e8600, så tænker egentligt det er ok pt.


    PSU: Her vil jeg gerne smide lidt ekstra gryn efter ordenlig kvalitet efter åbenlyse grunde.. Jeg skal aldrig køre sli eller crossfire, så jeg tænker at 700/750w er mere end rigeligt. Har egentlig min enermax galaxy 1000w, der stadig kører som en drøm. Men vil gerne ned i en lidt mindre størrelse psu, og prøve noget nyt.


    Køler: Har pt. et tunic tower120, og vil ligesom med de andre komponenter gerne ned i en mindre størrelse. Findes der evt. en zalman eller lign. der kan køle ordenligt til denne socket?


    Mangler jeg mere? Mine harddiske skal jeg have udskiftet, men det har jeg overblik over.


    Gider i komme med input og/eller foreslag.. Tænker det kan gøres for en 5000 med nogle fornuftige dele?


    Mvh. Rasmus

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


    Rettet en gang, sidst af RasmusS ().

  • lyder fint med en 2500k, dit grafikkort er godt ja, men det kan jo desværre ikke køre dx11:( så måske skulle du alligevel overveje et nyt, jeg ved ikke hvor meget det betyder for dig?


    motherbord, skal du overclocke ville jeg nok vælge et af de dyre, men hvis ikke er der jo ingen grund til at vælge de dyre ting altså heller ikke 2500k


    de her ram ville jeg nok vælge http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=605831


    jeg syntes du skal overveje en ssd?


    kan du ikke rette det med dit grafikkort (der står det er et e8600) :)


  • nu er DX11 jo ik et most, kommer jo anpå om man vil bruge det i de spil man har et HD4890 er jo ik helt tabt bag en vogn.


    men ellers kan man jo finde et brugt GTX460 el. købe sig et nyt GTX560Ti el. HD6950, og til slut det er ikke motherboard/bundkort som afgøre hvor godt ens i5-2500k ka clocke men cpu'en i sig selv, og man ka ik gå efter bench nummer mere.


    men mener da en i5-2500k ramme fint imellem 4.0~5.0 uden det store køling faktisk.

  • Altså om det er dx11 eller ej betyder ikke rigtigt noget for mig. Når jeg spiller, spiller jeg competitivt og ikke only for the looks, selvom det selvfølgelig spiller ind. Har overvejet en ssd, men så har jeg ikke nok plads, medmindre 8sata porte er blevet standard...


    Under gfx, står der at det har kørt med en 8600 og ikke at det er en 8600, enige? :D


    Takker so far.

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • Jeg ville klart vælge et GTX 560Ti kort, der klarer alle spil på i hvert fald tæt på max, og de fleste på max. f.eks. dette hvis du bare skal ha bang for buck: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623543, men hvis du er interesseret i at overclocke en i forvejen pre-overclocked monster kort, kan denne måske friste : http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=632031



    ANgående køler, er der denne fra zalman jeg har fået anbefalet af en ven: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619587 der både findes i rød og blå LED.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Til dit spørgsmål omkring tripple channle så nej Sandy bridge kører stadig Dual. Det var kun S1366 modellerne der kørte med tripple channle da de var baseret på server cpu'er.


    Jeg prøver lige at se hvad jeg kan finde til omkring 5000kr : ) evt. både med og uden nyt grafikkort så du kan vurdere hvad du helst vil.

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • her er et bud uden grafikkort
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/08201…_grafikkort_big_thumb.png]


    Der er så ca. 400kr tilbage som kan smides efter en køler. Bundkort blev valgt da det havde en IDE connector som du efterspurgte. Kabinettet er valgt på grund af egen erfaring med det, virkelig god kvalitet til prisen, godt airflow og god plads til harddiske og så er de nemme at slutte fra og til. Der kan eventuelt spares lidt ved at tage lite ugaven af kabinettet (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619542) og du burde kunne sammenlige de 2 på coolermasters hjemmeside. Jeg har selv 850Watt versionen af PSU'en og den er bare klippe stabil ikke noget brok her, og så larmer den heller ikke.


    Bud med grafikkort:
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/08201…_grafikkort_big_thumb.png]
    Her får du så et grafikkort med, til gengæld er det langsommere ram (burde dog ikke have det store at sige i de fleste spil), en umodolær PSU dog stadig remelig kvalitet og et andet kabinet. Det er også 100 kr over dit budget og der mangler stadig køler. Så må man jo gøre op med sig selv hvad man vægter mest.
    Alt er fundet ved komplett.dk da jeg personligt selv fortrækker dem, men kan være der er nogle vare på tilbud andre steder

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

    Rettet 2 gange, sidst af Karse ().

  • Takker for budene so far. Jamen som jeg skrev vil jeg gerne beholde mit gfx, da jeg simpelhen ikke ser grunden til at opgradere, og hvis den kommer så er det så simpelt at gøre det...


    Karse, tænkte godt i samme retning mht. til PSU. Hvad med ram og bundkort, gør de det fornuftigt til prisen? Og er IDE connecter ikke standard mere, if so. Findes der ordenlige mainstream bundkort med f.eks 8 sata connectors? Kabinet er egentlig det jeg er mest usikker på og det der er vigtigst for mig at ramme rigtigt.

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


    Rettet en gang, sidst af RasmusS ().

  • Hvor stor en forskel er der fra i5-2500 til i7-2600?


    Og hvor stort et spring er der fra sidste generation af cpu'er også til denne (i5-2500 vs i7-920 f.eks)


    Og hvor er forskellen på Corsair TX V2 750W PSU også den du foreslog i build1, der hedder AX

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


    Rettet en gang, sidst af RasmusS ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RasmusS
    Hvor stor en forskel er der fra i5-2500 til i7-2600?


    Og hvor stort et spring er der fra sidste generation af cpu'er også til denne (i5-2500 vs i7-920 f.eks)


    i5-2500k vs. i7-2600k hvis du gamer sådan set intet, men bruger du programmer som ka udnytte HT (Hyper-Threading) ja så har du ik 4 tråde i windows at arbejde med men 8 tråde og det er jo double så mange :razz:

  • Lille notits:


    K-versionerne kan overclockes, det kan dem uden K i navnet ikke.


    Forskellen på 920 og 2500k er ikke så stro, at jeg villle skifte fra en 920 til en 2500k, men den oc'er bedre (nemmere) og er mere effektiv pr. mhz, så vidt jeg lige ved :)


    Hvis man kan finde en god/billig brugt 920 med tilhørende bundkort og ram, så ville jeg ikke tale imod det.
    Men køber man fra nyt, så ville jeg tage 2500k eller 2600k

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • jo du ka godt clock K men kun via Turbo Renegger :razz: men så os det eneste du ka fint køre 3,9ghz via Turbo på en i7-2600 har jeg set flere som går ;)

  • Skulle de ikke under alle omstændigheder være nemme at clocke? Altså K versionerne? Nogle forslag til køler. Vil gerne holde størrelsen på et nogenlunde niveau, lidt hen ad den zalman9900. Har læst lidt reviews omkring den og er egentlig ikke sikker på den. Hvordan er varmeudviklingen på 2500k?

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • Puma:
    Er Turbo Boost ikke bare hvor en eller to kerner sættes op i frekvens, hvis ikke alle kerner belastes og man skal have bedre performance ved mindre multitrådede applikationer?


    RasmusS:
    De fleste k-versioner kan snildt overclockes til respektable, og man kan faktisk nå langt på stock-køler hvis man har ordenligt airflow, da Intels nye generation udvikler utrolig lidt varme sammenlignet med de tidligere.


    Denne køler er f.eks. til en god pris og vil sagtens kunne klare solide frekvenser på en 2500k/2600k: http://www.edbpriser.dk/Produc…2+hyper&sp=all&pid=654254

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Puma:
    Er Turbo Boost ikke bare hvor en eller to kerner sættes op i frekvens, hvis ikke alle kerner belastes og man skal have bedre performance ved mindre multitrådede applikationer?


    RasmusS:
    De fleste k-versioner kan snildt overclockes til respektable, og man kan faktisk nå langt på stock-køler hvis man har ordenligt airflow, da Intels nye generation udvikler utrolig lidt varme sammenlignet med de tidligere.


    Denne køler er f.eks. til en god pris og vil sagtens kunne klare solide frekvenser på en 2500k/2600k: http://www.edbpriser.dk/Produc…2+hyper&sp=all&pid=654254


    det ved jeg så ik, men når de så laver 3DMark11 score ser de da fine nok ud, men igen er dig svar skyldig ved bare de godt ka clocks via Turbo, men igen k model is the way to go :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Puma:
    Er Turbo Boost ikke bare hvor en eller to kerner sættes op i frekvens, hvis ikke alle kerner belastes og man skal have bedre performance ved mindre multitrådede applikationer?


    RasmusS:
    De fleste k-versioner kan snildt overclockes til respektable, og man kan faktisk nå langt på stock-køler hvis man har ordenligt airflow, da Intels nye generation udvikler utrolig lidt varme sammenlignet med de tidligere.


    Denne køler er f.eks. til en god pris og vil sagtens kunne klare solide frekvenser på en 2500k/2600k: http://www.edbpriser.dk/Produc…2+hyper&sp=all&pid=654254


    Jamen så bliver det den zalman, var egentligt usikker på køleevnen, men det kan jeg forstå jeg ikke skal være. Takker


    Skal man bare smide multiplier op nu om dage og evt. vcore?

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RasmusS
    Hvor stor en forskel er der fra i5-2500 til i7-2600?


    Og hvor stort et spring er der fra sidste generation af cpu'er også til denne (i5-2500 vs i7-920 f.eks)


    Og hvor er forskellen på Corsair TX V2 750W PSU også den du foreslog i build1, der hedder AX


    Forskelle ved psu'erne er at TX er Bronze rated og så er den ikke modulær (kabler er faste og kan ikke tages af), så er der HX serien som er Silver rated og modulær og til sidst AX serien som er gold rated. De forskellige ratings har noget at gøre med effektiviteten af psu'en der skulle dog ikke være den helt store forskel mellem sølv og de guld ratede psu'er fra corsair og TX psu'erne er stadig ganske hæderlige.

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Hej Karse jeg tager udgangspunkt i dit build ét og ændrer AX til HX http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=460922.


    En lille besparelse på lidt over 100. Føler ikke rigtig nødvendigheden for gold rated, i og med i siger alt fra corsair er godt.


    Har kigget lidt på det kabinet og det ser rigtig godt ud. Jeg kan se 6 HDD bays som jo også var kravet. Jeg har lidt overvejet om jeg skal tilføje en SSD til OS + Spil installs. Jeg tænker 60gb, måske lidt mere. Hvad vil i foreslå, og hvorfor?


    Og et mere spørgsmål. Kan jeg bygge en tray til SSD oppe ved dvddrev holderne eller skal jeg bruge en normal HDD bay til SSD's også? Har planer om 4x2tb og 2x1.5tb diske. Så er ret presset på HDD pladsen.


    Ang. bundkortet. Kan se 4x3gb sata porte og 2x6gb porte. Hvis jeg vælger SSD gør det en forskel om jeg sætter den til 3gb eller 6gb porten? Der er også en sata port på en marvel controller. Den bruges til hvad? For hvis jeg skal have en SSD og 6 harddiske, kommer jeg også i problemer der med sata porte, medmindre jeg kan bruge den marvel contoller sata port som jeg kan bruge de andre.

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • OP


    Nogen der gider kigge på min sidste post, og en tilføjelse ang. SSD. OCZ Vertex 60GB, nogen der har erfaringer med den. Det ligner umildtbart et udemærket valg.

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM