Vigtigheden af nok RAM RAM RAM?

  • Hej
    Jeg er i gang med at se mig om efter en anden stationær computer. Jeg ser stadig mange stationære computere (også hos topdata.dk) med kun 4 GB RAM. Bør man ikke i dag have minimum 8 GB RAM i en spillemaskine?
    Hvor meget betyder RAM i et grafikkort? Bør man ikke også her have minimum 2 GB RAM?
    Min nuværende maskine kører med windows vista. Har hørt det er meget ressoursekrævende og måske er det derfor at den ikke kan trække grafiktunge spil ordentligt længere. Den har ellers indtil for ganske nylig kørt tunge spil yderst upåklageligt.
    Er der ikke også vigtigt med så mange kerner som muligt i en computer?


    Mit budget er stadig 5000 og det skal være inkl. windows 7.
    Håber her er en venlig sjæl der kan hjælpe mig frem til et fornuftigt valg.


  • ved ikke hvor du har hørt alt det der. Men én ting er sikkert, du har snakket med en som ikke aner en bjælde.


    1. Nej du bør ikke minimum have 8GB RAM i en spille maskine. Du bør MINIMUM have 2GB (Jeg anbefaler dog 4GB som værende hvad du skal have - Det er rigeligt!)


    2. Mængden af RAM på grafikkort har noget med hvilken opløsning du vil kører i. Mængden af RAM er forudbestemt fra producenterne og så længe du ikke tager en variant med mindre end standard (hvilket jeg sjældent har set), så skal du slet ikke tænke på det.


    3a. Du kører med Windows Vista endnu, og jo det er mere resursekrævende end fx Windows 7, men tror ærgerligt talt at det måske er fordi du har en gammel computer. En liste over hardware ville være dejligt.


    3b. Det kan have noget med spyware/malware/virus at gøre, at du ikke kan trække de tunge spil længere.


    4. Vigtigheden af flere kerner er ikke så vild. Især ikke på en spillemaskine. Flerkernede krævende spil dukker mere og mere op, men så længe du tager en 4-kernet, så skal du ikke tænke på det. (En 2-kernet vil i de fleste tilfælde også være helt fint, men dem ser man ikke så ofte mere på det stationære markede.


    5. For 5000kr ville jeg nok købe brugt. Med brugtpriser vil du få en computer som er næsten dobbelt så teoretisk hurtig, som hvis du køber nyt.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650