Hvilken 802.11n router?

  • Nu har jeg efterhånden læst forskellige anmeldelser af D-link (DIR-655, DIR-855 osv.) og Linksys routere (E4200 og E3000), og er næsten endnu mere forvirret nu med hensyn til hvilken jeg bør købe. Nogle steder får én router gode anmeldelser og andre steder får den dårlige og det går mere eller mindre igen for alle dem jeg har læst om.


    Jeg har internet fra Telenor (firma forbindelse), og har den lille sorte boks fra dem med fire dioder som vel kun er modem (korrekt?). Derudover en Linksys WRT45GL, som er begyndt at fungere dårlig.. bandwidth daler og stiger kraftigt med jævne mellemrum.


    Den skal sidde på væggen ude i min entre under eltavlen, så den skal kunne vægmonteres (det kan E4200 vistnok hvis man borer nogle huller i bunden, men ved ikke om det vil gøre så den ikke får luft via hullerne på bagsiden). Hvis det ikke er muligt så kan man vel vægmontere routeren med noget patentbånd.
    Jeg har bygget et skab rundt om min tavle med en hobbyplade dør i 16 mm tykkelse, så signalet skal ikke have problemer med at ryge gennem døren. Jeg vil ikke være mere end 6-8 meter fra routeren.


    Min Lenovo W510 laptop har et 802.11agn netkort, så det kan vel køre 300 Mbit? Men i forhold til de tests af routerne jeg har læst, så kommer det max op på måske 150 Mbit - kan det passe? Pt. kører jeg 54 Mbit på det trådløse, og jeg overfører fra min laptop til mit NAS (som er kablet på gigabit) med cirka 2,2-2,5 MB/s. Så hvor meget bør det forbedres hvis jeg ryger op på 802.11n?


    Mit netkort kører på 2.4 GHz, er det korrekt forstået?

  • Jeg ville anbefale denne asus dual-band 11n router med switch:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4521375
    http://www.altomdata.dk/asus-rt-n56u
    Fordelen ved dual-band er mig bekendt, at er der 11g bærbare tilkoblet, så låser de hastigheden på 2.5 GHz, men så kan 11n benytte den anden frekvens. Det er et kendt problem i virksomheder.
    http://www.techradar.com/revie…ss-n-router-924686/review

  • Hvis ikke hans maskine kan køre 5GHz så er der ingen pointe i dual-band....


    Hvilke krav er der til routeren - hvad skal den bruges sammen med? er det "bare" alm surf eller er der en masse P2P?


    Hvis du køber en af de bedre Linksys eller D-link, så er der ikke meget forskel på hvad de kan, og hvordan de yder så det vil ofte være et spørgsmål om hvordan man syntes admin-delen er at rode rundt i.


    /ask

  • Hvilken idé vil der være i en dual/quad band? Jeg mener, der vil max være 2 computere connectet og jeg hvis jeg kun sidder med min laptop så benytter den vel kun 11n delen og ikke 11g delen på netkortet.. altså ikke begge to samtidig?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Hvilke krav er der til routeren - hvad skal den bruges sammen med? er det "bare" alm surf eller er der en masse P2P?
    /ask


    Altså, den skal selvfølgelig have de gængse funktionaliteter som ordentlig sikkerheds osv. Så de funktionaliteter som en Linksys eller D-Link nu engang har.. mere avanceret behøver det ikke være.

  • Så find en mellemklasse D-link eller Linksys i den lokale elgiganten eller lign. De fungerer som de skal til det formål.


    Denne Dir-655 er fortræffelig til formålet og giver generelt en god dækning.


    Har kørt med linksys i mange år klippestabilt (WRT54GL klassikeren), og var selv lidt loren ved skift til D-link (dir-825) men den har der heller ikke været noget pjat med og der er mange muligheder for opsætning som man vil.


    /ask


  • Ved du om antennerne på eks. DIR-655 kan drejes således at de peger opad, når den monteres på en væg? For som de sidder i standard positionen, så vil de jo pege udad når den vægmonteres.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JiSi


    Ved du om antennerne på eks. DIR-655 kan drejes således at de peger opad, når den monteres på en væg? For som de sidder i standard positionen, så vil de jo pege udad når den vægmonteres.


    Det kan de. Du kan dreje dem som du lyster ;)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.